PLANETA ARTE / Înghesuială la megacumpărături
Modigliani, un nou record
Deşi este un pictor cu cote de piaţă uriaşe, Amedeo Modigliani nu
figurează în topul 15 internaţional pe care l-am furnizat în
această rubrică înainte cu câteva săptămâni. Iată însă că s-a
strecurat în el sculptorul Modigliani, care, prin lucrarea "Cap de
cariatidă" (foto 1), a atins un preţ de-a dreptul extravagant: 43
de milioane de euro (Christie's Paris, 14 iunie). Lucrarea fusese
iniţial estimată la 4-6 milioane de euro, dar licitarea a cunoscut
un ritm alert, de-a dreptul nervos, şi a crescut mult peste cele
mai optimiste aşteptări ale vânzătorului. Se cuvine menţionat
faptul că există în momentul de faţă doar douăzeci şi şapte de
sculpturi ieşite de sub mâna maestrului italian, răspândite,
majoritatea, prin marile muzee ale lumii. Doar zece sunt conservate
în colecţii particulare, iar aceasta este una dintre ele. Thomas
Seydoux, expert al casei de licitaţie Christie's, riscase, cu circa
două luni în urmă, o previziune: "Aşa cum merg lucrurile în
momentul de faţă - vorbim despre interesul crescut faţă de
sculptură - preţul Cariatidei riscă să explodeze." Şi a explodat.
Se pare că a contribuit la această vertiginoasă creştere nu doar
semnătura artistului, ci şi provenienţa lucrării. Sculptura, înaltă
de 65 de cm, tăiată direct în calcar, a aparţinut prestigioasei
colecţii a omului de afaceri Gaston Lévy (1893-1977), întemeietorul
lanţului de magazine Monoprix. Ea a fost expusă întâia oară la
Salonul de Toamnă din 1912 şi a fost inspirată, se pare, de
lucrările lui Brâncuşi, pe care Modigliani l-a cunoscut la Paris în
1909. Pe de altă parte, sunt recognoscibile şi elementele de
fizionomie proprii artistului italian: figura ovală, ochii
migdalaţi, nasul fin şi lung, gâtul înalt. Preţul (maximul atins
vreodată de Modigliani) este cel mai mare pe care l-a obţinut un
obiect scos la licitaţie vreodată în Franţa.
Art Basel îşi reconfirmă supremaţia
Acest muzeu temporar unde totul e de vânzare (foto 2), veritabil
panteon al artei universale (frate mai mare al Art Basel Miami), în
care visează să pătrundă atât artiştii cât şi galeriile care îi
reprezintă, a fost înfiinţat cu patruzeci de ani în urmă, de către
un mic grup de galerişti din Basel, printre care şi celebrul Ernst
Beyler. În anii 90, târgul a crescut sub bagheta lui Lorenzo
Rudolf, care a început să invite marile galerii internaţionale.
Profitând de boom-ul pieţei de artă, Samuel Keller (preşedinte al
Fundaţiei Beyler) i-a adus dimensiunea mediatică şi spectaculară de
care avea nevoie, făcându-l să reunească, magnetic, în fiecare an,
profesionişti ai pieţei de artă, artişti, conservatori şi directori
de instituţii muzeale, într-o adevărată goană după artă. Nu în
ultimul rând, mari personalităţi şi persoane cu bani, de la Roman
Abramovici la Brad Pitt, Karl Lagerfeld, Eli Broad sau Wilbur Ross.
Această a 41-a ediţie a adunat tot ce e mai bun în lumea artei,
invitând circa 300 de galerii din 36 de ţări şi prezentând operele
a peste 2.500 de artişti, de la clasicii secolului XX la
contemporani, şi etalând preţuri care ajung la zeci de milioane de
euro. Deschis, în acest an, între 16 şi 20 iunie, Art Basel a
găzduit aproximativ 61.000 de vizitatori. Ca întotdeauna în ultima
vreme, a permis, mai mult decât oricare alt târg al planetei (asta
graţie şi politicii foarte stricte de alegere a expozanţilor),
evaluarea exactă a pulsului pieţei de artă şi a şanselor ei de
reviriment. Pe expunerile galeriilor sunt grefate numeroase alte
evenimente, de la expoziţii tematice sau de autor la
conferinţe.
Invazia sino-asiatică
La licitaţia din 8 iunie, Christie's Paris a obţinut din vânzări
7,97 milioane de euro, adjudecând 302 loturi din cele 423 oferite.
O statistică a casei a evidenţiat faptul că, în sală (care a fost
plină până la refuz), 47% din cumpărători erau din China
continentală, din Hong Kong şi din Taipei. Obiectele de artă
asiatice scoase la vânzare (venind din colecţii franceze şi
europene) au creat dispute incredibile între micuţii, avuţii şi
avizii cumpărători. Printre bronzurile tibetane adjudecate, la loc
de cinste au figurat patru statuete reprezentându-l pe Jambhala.
Preţul: 1,4 milioane de euro. Aceeaşi afluenţă a fost înregistrată
a doua zi, de data asta la Sotheby's, care a strâns din vânzări
13,2 milioane de euro (cea mai mare sumă realizată pentru o
licitaţie de artă asiatică în Franţa, mai precis o creştere de
106,6% în raport cu iunie 2009). 71% din loturi au depăşit
estimarea superioară din catalog, iar recordul a fost obţinut de o
statuie a lui Budha (foto 3) executată în timpul împăratului Kangxi
(1662-1722), din dinastia Qing, cu suma de 1,016 milioane de
euro.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al Universităţii Bucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză. Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară, cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale, începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţii din ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum de interviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminică.