Deşi scăderea cererii este iminentă, petroliştii au scumpit carburanţii peste majorarea TVA

Autor: Roxana Petrescu 01.07.2010

Marile companii petroliere locale au preluat imediat creşterea TVA de la 19% la 24% în preţurile finale, companiile nefiind dispuse să-şi micşoreze marjele prin suportarea unei părţi din această scumpire, în condiţiile în care consumul a scăzut cu 7% în acest an.

Dacă în unele cazuri, cum ar fi Lukoil România sau Petrom, scumpirea carburanţilor a fost de până la 5%, au fost şi unele companii care au majorat preţurile mai mult decât ar fi trebuit dacă s-ar fi luat în calcul doar creşterea de TVA. Astfel, de exemplu, Rompetrol a anunţat scumpiri de până la 5,81%. "Dincolo de majorarea TVA a contat şi deprecierea leului în raport cu euro, depreciere care la rândul ei a fost reflectată în preţ", spun specialiştii din piaţă. Astfel, benzina şi motorina au ajuns la niveluri de preţ record, mai mari şi decât cele înregistrate în perioada în care barilul de petrol era de 147 de dolari.

Piaţa petrolieră, care conţine şi alte produse în afara carburanţilor, a avut anul trecut o valoare de cica 10 miliarde de euro fiind controlată în proporţie de peste 90% de cinci mari jucători: Petrom, care controlează şi benzinăriile OMV, Rompetrol, Lukoil, MOL şi Agip. Jucătorii din piaţa carburanţilor spun că această majorare va avea ca efect atât scăderea cererii până la sfârşitul anului cu circa 10%, aproape dublu faţă de scăderea de anul trecut, dar va diminua şi vânzările de produse pe segmentul non-oil reprezentat de magazinele din incinta benzinăriilor.

"Creşterea TVA va afecta în mod direct consumatorul final. Orice creştere de preţ are un impact negativ asupra puterii de cumpărare, în condiţiile în care nu este însoţită de o majorare a veniturilor. Dacă scade puterea de cumpărare, automat va scădea şi consumul de carburant, tendinţă care va impacta vânzările noastre în litri", spune Bianca Vasilescu, directorul financiar (CFO) al MOL România. Creşterea TVA va avea însă cu singuranţă un impact negativ şi asupra persoanelor juridice. "Credem că persoanele juridice vor fi afectate indirect de măsura creşterii TVA: puterea scăzută de cumpărare a consumatorilor va duce la diminuarea activităţilor companiilor, deci un consum mai mic de carburant. Impactul pe acest segment va fi la fel de important, însă efectele nu se vor simţi imediat, ci în timp", mai spune reprezentanta MOL România.