Gloria şi capcanele evaluărilor

Autor: Remus Andrei Ion 23.06.2010

Gloria de altădată a licitaţiilor de artă, când se vindeau 70-90% dintre piese, când preţurile urcau de 2-3 ori la lucrările importante, când negustorii se întreceau în oferte paralele (acesta fiind, de fapt, un semn de vioiciune imediată a pieţei), când colecţionarii ştiau că o pradă importantă se obţine cu bani mulţi, gloria de altădată, deci, se mai simte în evaluările caselor de licitaţii. Concurenţa şi criza economică nu mai lasă loc prea multor vânzărilor spectaculoase şi eventualelor speculaţii. Dar ţintele de profit există oricum şi evaluările intră în acestă ecuaţie ca unealtă de marketing şi nu numai.

Este impresionant să anunţi că un tablou de Luchian - "Garoafe" - este evaluat la 150.000-200.000 de euro. Pe undeva, cota este realistă, chiar dacă până acum suma de 200.000 nu s-a strigat la licitaţiile din România. Realitatea este undeva la mijloc, licitaţia tabloului semnat de Luchian a început la 100.000 de euro, jumătate din estimarea maximă, iar adjudecarea a fost la 140.000 de euro, sub minimul estimării. Aşa a dictat cererea şi oferta.

Dar, şi aşa, Luchian şi Casa Artmark au îmbunătăţit un record consemnat acum câteva luni. "Maci", care a fost evaluat de asemenea la 200.000 de euro, s-a adjudecat cu 134.000 de lei. Acum, "Garoafe" reia aceeaşi evaluare maximă şi se adjudecă la 140.000 de euro. Astfel, Luchian are cea mai importantă cotă de piaţă in istoria licitaţiilor din România.

Ofertele sunt mari, dar vânzările, totuşi, mici. Goldart şi Artmark îşi promovează licitaţiile prin publicarea unor evaluări. Alis preferă direct preţul de pornire. Ultimele licitaţii arată că nu doar evaluarile, ci şi preţurile de pornire pot fi prea mari. Alis a vândut la licitaţia din 12 iunie doar 14 lucrări peste preţul de pornire. 17 picturi şi două sculpturi, printre care Luchian, Ressu, Iser şi Ion Irimescu, au fost cumpărate doar la ofertă, sub preţul de pornire. Alis (www.alis.ro) a ales sinceritatea şi anunţă pe site şi aceste tranzacţii. În aceeaşi licitaţie, a contat mai mult pictura pe lemn "Pe chei" a lui Arthur Verona, care s-a adjudecat cu 11.000 de lei, chiar dacă licitaţia a pornit de la 8.000.

Goldart (www.goldart.ro) a licitat pe 6 iunie lucrări ale artiştilor contemporani. S-au vândut doar 16 lucrări (inclusiv o sculptură în cristal optic semnată de patronul casei, Alexandru Ghilduş), toate sub evaluarea minimă. La secţiunea clasică a artelor plastice s-au cumpărat 34 de lucrări, dar numai câteva au trecut peste evaluare. Cea mai impresionantă: Ion Theodorescu Sion - "Fântână la Balcic", cumpărată cu 58.000 lei, deşi evaluarea se oprea la 52.000 lei.

Artmark, prin licitaţia de vară, şi-a menţinut provocarea de a marca un nou record. S-au vândut peste 100 de lucrări din cele 146 din catalog, dar numai 20 s-au adjudecat peste evaluarea maximă. Cele mai licitate au fost un desen şi câteva picturi semnate Tia Peltz. "Calea Dudeşti", tuş pe hârtie, s-a cumpărat 1.500 euro, de zece ori mai mult decât evaluarea minimă. "Foxtrot" şi "Amor" au ajuns la 2.600 şi 1.400 euro, deşi porneau de la evaluări minime de la 750, respectiv 500 de euro. Petre Velicu, prezent cu trei picturi, a avut mare succes cu "Ursitoare", o lucrare adjudecată cu 1.600 euro. O altă lucrare nu a primit nicio ofertă. Garoafele lui Luchian, cum am precizat deja, a fost lucrarea cu cea mai mare miză. Recordul obţinut probabil că a fost îndelung savurat, pentru că, imediat, o lucrare interesantă a lui Petraşcu, "Apus de soare" nu a primit nicio ofertă. A rămas nelicitată şi pictura lui Tonitza "Tătăroaică în cerdac", trecută de curând printr-o refacere a imaginii: ...cel puţin rama a fost schimbată. Greu de desluşit este şi dublul refuz înregistrat de Dărăscu cu uleiul "Turci la Balcic" şi acuarela "Veneţia". Pe de altă parte, este importantă menţinerea cotei lui Ion Ţuculescu - "Izvorul de fluturi", ulei pe pânză, a fost adjudecată cu 42.000 de euro.

Calendar licitaţii

Alis: 26 iunie şi 10 iulie

Goldart 4 şi 18 iulie