Tudor Furir, Pernod Ricard: Problemele distribuitorilor ne-au afectat businessul

Autor: Diana Tudor Stoica 22.06.2010

Importatorul de băuturi alcoolice Pernod Ricard România, filiala locală a grupului francez cu acelaşi nume, a finalizat anul trecut cu afaceri de 105,7 milioane de lei (24,9 mil. euro) în scădere cu 3% în lei şi cu 15% în euro, ca urmare a scăderii vânzărilor şi a devalorizării leului faţă de euro.

"Distribuitorii noştri, care vând şi în HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.), au fost puternic afectaţi de criză (au intrat în faliment sau insolvenţă - n. red.), iar problemele lor ne-au afectat şi nouă businessul indirect. Avem foarte mari probleme cu încasarea la timp a banilor de la distribuitori. Din păcate, nu văd o rezolvare imediată a acestei probleme şi cred că vor mai apărea falimente şi insolvenţe", a declarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard România, companie ale cărei vânzări sunt realizate în proporţie de 40% prin intermediul distribuitorilor.

Furir este de părere că foarte mulţi distribuitori au avut probleme de lichiditate în 2009 deoarece au făcut investiţii hazardate în perioade în care lucrurile mergeau bine, nu au avut un control bun al costurilor şi al încasărilor din piaţă. Astfel, aceştia au în prezent dificultăţi în a-şi plăti furnizorii şi creditele la bănci.

"Până acum am renunţat la aproximativ 15% dintre distribuitori din cauza problemelor financiare cu care s-au confruntat şi mai avem potenţiale probleme cu 10-15% dintre cei cu care colaborăm. Renunţarea la un distribuitor poate însemna însă bani neîncasaţi şi, cel puţin pe termen scurt, o pierdere de vânzări. De aceea, am extins termenele de plată pentru anumiţi distribuitori care financiar sunt mai solizi", a mai spus managerul, completând că în ultimul an au dispărut foarte mulţi distribuitori de pe piaţă.

Principalele probleme cu care s-au confruntat însă importatorii de băuturi alcoolice în 2009 au fost scăderea consumului de băuturi alcoolice şi creşterea nivelului de promoţii. "Din criză, HoReCa a ieşit cea mai şifonată, dar nu pentru că oamenii nu mai merg la terase, baruri sau cluburi, pentru că locaţiile sunt pline, ci pentru că faţă de anii trecuţi consumul per ocazie este mai mic. De exemplu, în loc de două sticle de whisky se consumă doar una", a explicat directorul general al Pernod Ricard România.

El estimează că piaţa băuturilor alcoolice de import s-a diminuat anul trecut cu aproape 10% faţă de rezultatul obţinut în 2008, la aproximativ 7,5 milioane de litri. Cu toate acestea, în timp ce segmentul de whisky a pierdut teren, vodca a înregistrat o creştere a vânzărilor, acest segment realizând anul trecut 17% din vânzările totale de băuturi alcoolice de import faţă de până în 14% cât însemna în 2008.

Astfel, în timp ce brandul de whisky Ballantines - cel mai vândut brand de whisky din portofoliul Pernod Ricard România - a înregistrat anul trecut o scădere cu 12% a vânzărilor în volum, Absolut Vodka a obţinut o creştere de 25% a vânzărilor în aceeaşi perioadă. Cu toate acestea, în primele cinci luni ale acestui an, vânzările Pernod Ricard au reluat creşterea.

"În perioada ianuarie-mai a acestui an Pernod Ricard România a înregistrat o creştere de 7% în volume, un rezultat rezonabil în contextul economic actual. Absolut a crescut în primele luni ale anului cu 50% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut şi estimez că şi Ballantines va obţine o creştere de 5-7% a volumelor până la finalul acestui an", a mai spus Furir, completând că anul acesta, volumele Pernod Ricard România vor fi comparabile per total cu cele realizate în 2009.

Pernod Ricard România este unul dintre cei mai mari importatori de băuturi alcoolice. Filiala locală a grupului francez îşi dispută această piaţă cu BDG Import, Sollers PPD, Cristalex '94 şi Lerida Internaţional, companii ale căror cifre de afaceri cumulate depăşesc 100 de milioane de euro.