Când am deschis Bucureşti Mall nu aveam de unde lua chiriaşi. Acum sunt toţi retailerii europeni aici

Autor: Cristi Moga 21.06.2010

Omul de afaceri turc Tunc Capa, care a fondat în urmă cu 13 ani compania care a dezvoltat primul mall din România, Bucureşti Mall din Vitan, a ieşit complet din afacerea Anchor Grup, vânzând participaţiile pe care le deţinea în mai multe proiecte şi renunţând la funcţia de preşedinte.



Capa se va ocupa de un ultim proiect - un centru comercial de tip outlet în Vitan - după care se va retrage de tot din business, lăsând restul proiectelor personale pe mâna fiului său Ali Capa, care mai ocupă poziţiile de chief investment officer în cadrul Anchor Grup şi director al magazinelor G'market.

"În 1997 am venit în România şi am cumpărat terenurile pentru Bucureşti Mall şi Plaza România. Eram fondatorul companiei şi unul dintre parteneri. Am ieşit complet din afacere în urmă cu patru luni, renunţând şi la funcţia de preşedinte. Mai aveam diferite procente în mai multe companii. Am rămas cu o serie de terenuri şi mai multe apartamente în InCity", a declarat pentru ZF omul de afaceri de origine turcă.

El spune că deţine acum în Bucureşti un teren de 3,7 hectare în zona Pipera, un lot de 3.000 mp pe strada Mihai Bravu şi terenul unui fost depozit de mobilă din zona Vitan, având o suprafaţă de 17.500 mp, pe care va fi dezvoltat un proiect de tip outlet, în urma unei investiţii de 16 mil. euro.

Tranzacţie cu francezii de la Carrefour în Turcia

Capa provine dintr-o familie de oameni de afaceri de origine turcă, proprietarii unei fabrici de produse alimentare vândute în 1995 către CPC, fond achiziţionat ulterior de Unilever. O altă afacere dezvoltată de omul de afaceri turc este Gima, reţeaua de 81 de supermarketuri din Turcia fiind vândută în 2005 către grupul francez Carrefour.

"Am vrut să mă retrag. Acesta este ultimul meu proiect şi mă voi retrage anul viitor. Fiul meu va continua să se ocupe de afacerile locale", a mai spus antreprenorul în vârstă de 62 de ani, care în ultimii ani petrece cam două zile pe săptămână în Bucureşti.

De numele lui Capa se leagă şi ascensiunea pe piaţa centrelor comerciale a lui Ali Ergun Ergen, CEO al firmei Băneasa Developments, administratorul zonei comerciale a proiectului Băneasa din nordul Bucureştiului. Ergun a devenit unul dintre cei mai experimentaţi manageri de centre comerciale de pe piaţa locală, venind să lucreze în cadrul Anchor Grup la dezvoltarea Bucureşti Mall.

"Ali Ergun Ergen era director tehnic la construcţia Bucureşti Mall şi s-a dovedit a fi un manager talentat, astfel că a promovat în cadrul companiei", spune Tunc Capa.

Omul de afaceri apreciază că în Capitală au fost construite prea multe malluri, în ciuda faptului că piaţa de retail şi nivelul salariilor au crescut spectaculos în ultimii zece ani.

"În anii '90 un muncitor în construcţii costa 100 de dolari. Acum costă 1.200 de euro, luând în calcul şi toate taxele. La deschiderea Bucureşti Mall (în 1999 - n. red.) erau foarte puţine branduri în România, nu găseai chiriaşi. Acum sunt toate brandurile europene în piaţă. Creşterea din retail a dus şi la o reducere a pieţei negre."

Pentru a prelua din stocurile de produse nevândute în magazinele aflate în centrele comerciale clasice, Capa investeşte 16 milioane de euro în dezvoltarea unui proiect comercial de tip outlet, situat în calea Vitan, în apropierea hipermarketului Real din Capitală.

De ce face un outlet?

Proiectele de acest gen sunt situate, de regulă, în afara oraşului, dar investitorul apreciază că tocmai poziţionarea într-o zonă comercială deja existentă va reprezenta un avantaj. "Calea Vitan are potenţial să devină o arteră comercială. Aici sunt poziţionate Bucureşti Mall, Mr. Bricolaje, Carrefour şi Praktiker în Vitantis, Real, astfel că apreciem că zona este perfectă pentru un outlet, ţinând cont şi de problemele de trafic din Bucureşti. Dacă locuitorii din zonă vor să meargă la un outlet, fac o oră şi jumătate până în Militari", spune Capa.

Proiectul ar urma să cuprindă 70 de magazine într-un spaţiu închiriabil de 12.300 de metri pătraţi. Primul centru comercial de tip outlet inaugurat în Bucureşti, la ieşirea din oraş către Piteşti, mai are încă spaţii disponibile, la un an şi jumătate de la inaugurare. Discutăm cu 45 de potenţiali chiriaşi şi şase companii din Turcia pentru închirierea spaţiilor din Vitan Outlet. Cred că în următoarele luni vom semna 25 de contracte. Chiriile sunt ieftine, nu pot spune o cifră, dar este mult mai ieftin decât un centru comercial clasic", spune Capa.

Agentul de închiriere a proiectului este firma de consultanţă imobiliară The Advisers Knight Frank, iar inaugurarea centrului comercial este programată pentru prima parte a anului viitor. "Suntem în faza de finalizare a designului. O parte din proiect constă în renovarea vechii clădiri, astfel că vom începe în septembrie construcţia. Apreciez că vom finaliza în şase luni. Ne mişcăm repede. Plaza a fost făcut în 13 luni. În martie-aprilie 2011 vom deschide proiectul", spune omul de afaceri.

Dezvoltatorii investesc în prezent în proiecte mai puţin costisitoare, după ce în ultimul an au fost inaugurate cele mai mari şi mai scumpe malluri din România, investiţia cumulată în Cotroceni Park, Sun Plaza şi Grand Arena depăşind 650 de milioane de euro.

Acum, cele mai mari proiecte noi a căror construire va începe în următoarea perioadă implică o investiţie de maximum 90 de milioane de euro, ţinând cont şi de faptul că băncile sunt extrem de reticente în a finanţa acest gen de proiecte.

"În timp ce Europa se confruntă cu probleme, nu este recomandat să începi proiecte de mari dimensiuni de la zero. Vom încerca să obţinem şi finanţare bancară pentru proiect", a mai spus Capa, fără a menţiona ce sumă va încerca să atragă de la bancă.

Cine este Tunc Capa