Deutek: Până şi decizia de minimă renovare a locuinţei devine majoră, pentru că oamenii sunt agresaţi cu ştiri negative
Autor:
Catalin Lupoaie
16.06.2010
Producătorul de materiale de construcţii Deutek, deţinut de
fondul american de investiţii Advent International, afirmă că în
prezent toţi consumatorii, inclusiv cei angajaţi la sectorul
privat, trec "printr-un moment psihologic delicat", care este mult
mai grav decât măsurile de reduceri salariale şi pensii.
Compania, unul dintre principalii cinci producători de lacuri
şi vopsele, a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 126,1 mil.
lei (29,8 mil. euro), în creştere cu 5% în lei faţă de 2008 şi
estimează pentru anul acesta o majorare uşoară numai dacă momentul
psihologic actual va trece repede astfel încât semestrul doi să nu
aducă o prăbuşire a consumului.
"Este greu să ceri unui consumator agresat zilnic de
comparaţii cu situaţia Greciei şi risc de alegeri anticipate să ia
orice decizii cu impact mare în bugetul său.
Într-un astfel de
cadru până şi o decizie de minimă renovare a apartamentului capătă
conotaţii de investiţie majoră. Îmi doresc să trecem curând de
acest moment psihologic ca să putem înfrunta reculul adus de
salariile reduse", a declarat pentru ZF Adrian Ion, directorul de
marketing al Deutek.
Compania realizează 80% din venituri din vânzarea de lacuri şi
vopsele (mărcile Oskar şi Danke!), în timp ce restul de 20% este
reprezentat de gleturi, adezivi şi mortare (marca Bauleiter).
Proiectele de renovare au salvat
consumul
Cele mai mari vânzări pe piaţa de lacuri şi vopsele, dar şi pe
cea de adezivi sunt realizate de proiectele de renovare, după ce
piaţa imobiliară s-a prăbuşit anul trecut, iar investiţiile mari
s-au diminuat puternic. Piaţa de lacuri şi vopsele decorative a
scăzut anul trecut cu circa 25%, până la 150 mil. euro, potrivit
estimărilor Deutek, din cauza scăderii dramatice a numărului de
şantiere noi, mai ales în a doua parte a anului. O revenire a
pieţei pe creştere ar putea avea loc abia în 2011, însă va fi
foarte redusă.
"La începutul lui 2010, speram ca anul acesta să fie cel în
care piaţa va avea măcar o minimă creştere de 2 sau 3%, mizând pe
un semestru doi în creştere faţă de anul 2009. Acum cred că vom
avea o piaţă în stagnare, în cel mai fericit caz, şi o amânare a
creşterii pentru 2011", consideră Ion.
Compania a decis anul trecut să-şi restrângă portofoliul de
produse pentru a evita o scădere a cifrei de afaceri, în timp ce
numărul de angajaţi a crescut cu 8%, până la 399. "În general
producătorii de vopsele au portofolii foarte «stufoase» datorită
varietăţii mari de produse şi a gamelor mari de culori. Am delistat
repere care aduceau 5% din vânzările companiei, însă generau peste
20% din valoarea stocurilor", explică managerul Deutek.
Au redus riscul de neplată
Deutek a decis anul trecut să reducă orice risc de neplată de
la clienţi şi i-a verificat chiar şi o săptămână înainte să livreze
marfa.
"Una dintre cele mai mari probleme cu care ne-am confruntat a
fost riscul generalizat de neplată în tot lanţul de distribuţie,
atât magazine de profil, cât şi şantiere cu mari dificultăţi
financiare. Noi am mers mai degrabă pe eliminarea oricărui risc,
chiar în detrimentul cotei de piaţă, politică pe care o practicăm
şi acum", susţine Ion.
El afirmă că spera la o evoluţie mai bună a programului
naţional de reabilitare termică, prin care urmează să fie renovate
apartamentele construite între 1950 şi 1990, însă impactul asupra
businessului a fost redus. "Viteza şi amploarea acestui program nu
au putut susţine nici măcar o mică parte din scăderea pieţei. Dacă
adaug orientarea către cea mai joasă calitate la cel mai mic preţ,
este clar că acest program nu poate să susţină piaţa în astfel de
vremuri", afirmă Ion.
Fondul de investiţii Advent a investit până în prezent peste
50 mil. euro în dezvoltarea businessului Deutek, fosta Düfa, sumă
care cuprinde şi achiziţiile derulate din 2005 şi până în prezent.
Advent a preluat în 2005 producătorul de lacuri şi vopsele Düfa,
iar în 2008 a achiziţionat producătorii de adezivi Bengoss Comimpex
(cu brandul Bauleiter) şi Scan. Principalii competitori ai Deutek
pe segmentul de vopsele sunt Policolor, Köber, Fabryo, Sarcom sau
Atlas Corporation.