Cum reacţionează piaţa de artă la măsurile de austeritate

Autor: Remus Andrei Ion 16.06.2010

Un nud şezând, desenat în tuş, al lui Tonitza s-a adjudecat cu 7.000 de lei la Alis, deşi preţul de pornire a fost de 4.000 de lei. Asta este vestea bună. Au urmat imediat Paul Neagu - "Tactile & Palpable - Architecture of an Anthropocosmos", tuş pe hârtie din colecţia familiei, Luchian - "La arat", cărbune pe hârtie, Iser - "Nud şezând", cărbune şi pastel, Petraşcu - "Marină", ulei pe pânză, dar niciuna dintre lucrări nu s-a cumpărat.

Este austeritate şi pe piaţa de artă? Deocamdată au apărut reacţiile de marketing. Anunţul este clar: în această licitaţie, preţurile de pornire ale majorităţii lucrărilor de artă plastică vor fi semnificativ mai mici decât estimările. După licitaţie, obiectele nevândute nu vor putea fi cumpărate decât la preţul cel mai mic al estimării. Mesajul dat de Goldart (www.goldart.ro) este o apropiere de strategia cu care a debutat Artmark: lucrările se pot vinde după licitaţie doar la preţurile estimate, nu la cele de pornire, mai mici, din şedinţa publică. Artmark are o altă viziune: "Aur pe pânză în Licitaţia de Vară Artmark 2010... o ripostă eleganţă dată inflaţiei".

Pe de altă parte însă, concurenţa pare inexistentă pe piaţa de artă, dacă trecem în revistă cifrele ultimei licitaţii Artmark (http://www.artmark.ro, rezultatele ultimei licitatii), cea de marine: 75,64% rata de adjudecare. Procentul este uluitor în comparaţie cu rezultatele Alis şi Goldart, care se joacă în jurul a 25%. Monavissa nu a mai anunţat nimic pe site despre licitaţia programată pe 6 iunie...

Alis mai vine cu un set de lucrări provocatoare, pe 12 iunie: Tonitza - "Moschee din Balcic", Ressu - "Peisaj cu lac", Iser - "Arlechin cu chitară", Baba - "Studiu de portret". Un ulei pe carton, "Mere", semnat Luchian, ne trimite spre finalul verii... Merele strălucesc, lucrarea are lumina magică pe care numai Luchian ştia să o strunescă. Preţul de pornire este de 100.000 de lei. Dar, peste câteva zile de la licitarea "Merelor", un Luchian de la Artmark provoacă din nou topul vânzărilor: "Garoafe", ulei pe carton, este estimat la 150.000-200.000 de euro, peste precedentul Luchian, "Maci", a doua cea mai scumpă pictură vândută la licitaţiile din România.

Luchian este marea provocare, alături de Dărăscu, Petraşcu, Tonitza, Kimon Longhi, Ressu, Iser, Paul Neagu, Petre Velicu, cu lucrări în licitaţii consecutive la Alis, Goldart, Artmak. Problema este de preţuri, promovare şi locaţii. Sunt colecţionari care se simt mai bine la Mariott decât la Teatrul de Operetă sau Galeria Galateca...

Din seria Tonitza, Alis vinde "Nud de tătăroaică" (creion, 4.000 lei preţ de pornire) şi "Moschea din Balcic" (ulei pe carton, 160.000 preţ de pornire). Artmark: "Tătăroaică în cerdac" (ulei pe carton, estimare 64.000-80.000 de euro). Petre Velicu are două uleiuri la Artmark, "Personaj în roşu" şi "Ursitoare", uleiuri estimate între 500 şi 900 de euro. Acelaşi artist este în oferta Goldart cu "Portret de bătrân", estimat 3700-3900 lei şi la Alis cu "Personaj renascentist" (pornire 2.000 lei) şi "Natură statică" (adjudecat 2000 lei). La Alis a fost refuzat Petraşcu - "Marină", dar Goldart aduce o compoziţie de mare stil a lui Petraşcu, "Lectura", cu estimare de 150-160.000 de lei. Artmark, cu recordurile cunoscute în materie de Petraşcu, scoate pe piaţă "Trandafiri" (25.000-35.000 euro), "Gospodărie ţărănească" (9000-14.000 euro) şi un superb "Apus de soare" (25.000-35.000 euro). "Peisaj din Dobrogea", o acuarelă a lui Dărăscu din 1933, este licitată la 13.000 de lei la Alis, iar din acelaşi registru, ca manieră, "Veneţia", datată 1913, este estimată până la 5.000 de euro la Artmark. Mai preţioasă este pictura în ulei, "Turci la Balcic", care are o estimare maximă de 35.000 de euro. Ressu: "Baigneize" (Artmark) sau "Peisaj cu lac" (Alis)? "Arlechin cu chitara" (Alis) sau "Barbu Lăutaru" (Artmark), în cazul lui Iser? "Sfere" sau "55Cels" de Paul Neagu? "Uliţă la Curtea de Argeş" sau "Fântână din Balcic" de Theodorescu Sion? Vânzările paralele întreţin suspansul pe piaţa de artă, concurenţa este directă şi aproape imediată. Cumpărătorii aleg, colecţionarii decid pe termen lung care dintre oferte li se potrivesc cel mai bine. Un colecţionar îmi spunea că succesul Artmark din prima clipă se datorează sutelor, miilor de cataloage pe care le distribuie potenţialilor clienţi, mai noi sau mai vechi colecţionari, investitori pasiuni artistice sau posibil jucători pe piaţa plasamentelor. Metodă eficace de marketing, deci. Şi fonduri pentru a susţine tipărirea şi răspândirea cataloagelor.

Artalicitata.blogspot.com