Sfat pentru proprietari: Nu vindeţi tot, luaţi un partener

Autor: Ioana David 15.06.2010

Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment România, bancă de investiţii specializată pe consultanţă în fuziuni şi achiziţii (M&A), care a fost implicată în ultimii ani în tranzacţii de sute de milioane de euro, sfătuieşte antreprenorii care vor să vândă în această perioadă să nu iasă de tot, ci să păstreze un procent din companie.

"Cea mai bună ofertă în M&A nu mai este să vinzi şi să ieşi pentru că eşti penalizat. Însă genul de cerere prin care îţi cauţi un partener ca să dezvolţi poate genera rezultate foarte bune", a spus Ioana Filipescu într-un interviu acordat ZF.

Printre antreprenorii care recent au făcut un exit parţial din companie se numără cei trei acţionari ai grupului Noriel care au vândut 40% din business către fondul de investiţii Axxes Capital, reprezentat de Horia Manda, dar şi Eric Kish, unul dintre primii angajaţi ai lui Dinu Patriciu în grupul Rompetrol, care a vândut 56% din compania de outsourcing a serviciilor de resurse umane SmarTree.

Raiffeisen Investment România, una dintre cele mai mari firme de consultanţă în M&A, care în trecut a fost implicată în tranzacţii precum preluarea din asigurări de către Groupama a Asiban (tranzacţie de 350 mil. euro) şi preluarea LaborMed de către Advent (deal de peste 120 mil. euro) are acum două mandate de vânzare.

"Dacă ar fi să mă uit numai la acest an ar trebui să fiu îngrijorată de moarte. Sigur că într-o afacere ai ani mai buni şi mai puţin buni. Nu este o nenorocire în sine faptul că (2010 - n. red.) este mult mai prost decât anii trecuţi. Nu sunt disperată, ci îngrijorată în ceea ce priveşte contextul general. Mi se pare foarte dificil să ieşim din situaţia în care ne aflăm. Am ajuns dincolo de anul 2000, pentru că atunci existau probleme punctuale, dar într-un context favorabil general", a mai spus Ioana Filipescu.