Cine sunt cei noua cavaleri ai Constitutiei care au in mana soarta Romaniei
Soarta legilor austeritatii elaborate de Guvern va fi la mana
Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR), daca Executivul va rezista
celor doua motiuni de cenzura ce vor fi introduse saptamana
viitoare de PSD, dupa angajarea raspunderii in Parlament.
Lupta pentru desemnarea de catre Legislativ a doi noi judecatori la
Curtea Constitutionala capata valente dramatice prin prisma acestei
situatii fara precedent: declararea ca neconstitutionale a legilor
privind reducerea salariilor si a pensiilor ar surpa temelia
oricarei incercari de a reduce cheltuielile publice in modul decis
de Guvern; orizontul si asa vag al politicilor guvernamentale ar
deveni de-a dreptul opac, iar soarta Cabinetului, abia scapat din
capcana motiunilor, de-a dreptul penibila.
PSD a anuntat ca va ataca cele doua legi la Curtea Constitutionala.
Iar in aceasta luna au expirat sau expira mandatele a trei
judecatori de la Curtea Constitutionala - presedintele Ioan Vida si
judecatorii Nicolae Cochinescu si Petre Lazaroiu. Acesta din urma a
fost reconfirmat de presedintele Traian Basescu miercuri (el
neavand pana la acel moment mandat intreg, ci doar inlocuindu-l pe
Petre Ninosu, decedat in urma cu doi ani).
Cei noua judecatori ai Curtii sunt desemnati de Presedintie (trei
judecatori), Senat (trei judecatori) si Camera (trei judecatori).
In situatia de fata, fiecare institutie desemneaza cate un
judecator.
Ca niciodata insa, la Camera si la Senat, lucrurile s-au blocat. In
traditia de 18 ani a Curtii Constitutionale, numirea judecatorilor
se facea in urma unei intelegeri intre partide. Insa acum puterea
si opozitia si-au desemnat propriii candidati.
La Senat candideaza cu sanse majore Teodor Melescanu (fost ministru
de externe in guvernul PDSR si al apararii in guvernul PNL - propus
de PNL), in vreme ce Antoanella Motoc (propusa de PDL) nu a obtinut
in Comisia juridica niciun vot. La Camera, Valer Dorneanu (fost
ministru social-democrat si presedinte al Camerei Deputatilor -
propus de PSD) l-a invins intr-un prim vot pe Stefan Minea (propus
de PDL).
Daca saptamana viitoare cei doi vor fi reconfirmati la vot, un
lucru foarte probabil, atunci fragilul "echilibrul" putere-opozitie
la Curtea Constitutionala va fi rupt.
Este impropriu sa spui ca la Curtea Constitutionala unii judecatori
tin cu un partid sau cu altul, cu puterea sau opozitia.
Judecatrorii sunt, sau ar trebuie sa fie, impartiali - ei pazesc
Constitutia, sunt deasupra tuturor. Insa realitatea nu poate fi
eludata. Fata de ceea ce ar trebui - anume ca judecatorii sa fie la
o distanta de ani lunina de sfera politica - majoritatea dintre ei
provin din lumea politica.
Pe presedintele Curtii Constitutionale, Ioan Vida, caruia ii expira
mandatul, istoria l-a plasat alaturi de "avatarurile" PSD (a fost
expert in Comisia constitutionala a CFSN/CPUN, profesor la SNSPA, o
scoala politica apropiata in trecut de PDSR), dar a ajuns la CCR cu
sprijinul PD, drept urmare era apropiat de acest partid.
Ion Predescu, unul dintre cei mai influenti judecatori ai Curtii
Constitutionale, provine din PSD. A fost unul dintre cei mai
longevivi senatori ai acestui partid - din 1990 pana in 2004, cand
a fost numit la CCR pentru un mandat de noua ani. A fost scurta
vreme si ministru PDSR al justitiei si spaima opozitiei in Comisia
juridica a Senatului.
Judecatorul Nicolae Cochinescu a fost procurorul general
(1996-1997) numit de Ion Iliescu - este acel procuror general in
mandatul caruia au fost depuse cele mai multe recursuri in anulare
impotriva sentintelor de retrocedare a caselor nationalizate. Or,
Iliescu a fost cel mai mare adversar al retrocedarii
proprietatilor, iar Cochinescu l-a ascultat orbeste.
Acsinte Gaspar, propus de PSD, a fost ministru si parlamentar al
acestui partid, apropiat de Ion Iliescu. Aspazia Cojocar a fost
propusa de PSD, fara a avea insa legaturi foarte stranse cu acest
partid.
De cealalta parte, judecatorul Puskas Valentin-Zoltan a fost propus
de UDMR, aflat acum la guvernare, iar Augustin Zegrean si Petre
Lazaroiu, de Traian Basescu.
Singurul judecator de la Curte propus de PNL este Tudorel Toader.
Iar PNL este acum intr-o opozitie inversunata fata de Traian
Basescu si Guvern.
Prin numirea lui Melescanu in locul lui Vida, "partida" lui Basescu
ar pierde un om, iar prin numirea lui Dorneanu in locul lui
Cochinescu "partida opozitiei" si-ar conserva o pozitie. Ceea ce
parea un echilibru fragil la Curtea Constitutionala - cinci
judecatori apropiati actualei opozitii si patru puterii - s-ar
rupe. Am avea de-a face cu sase judecatori apropiati opozitiei si
doar trei puterii.
Cat de descatusati de orice constrangere vor fi acesti judecatori
pentru a judeca o situatie atat de tulbure juridic precum cea care
li se va ridica in fata - anume restrangerea unor drepturi (taierea
pensiilor) din motiv de siguranta nationala - motivul invocat de
Guvern? Pentru ca majoritatea juristilor cred ca acest motiv este
de-a dreptul penibil si un bun temei ca cele doua acte normative sa
fie declarate neconstitutionale.
Asadar, chiar daca in actuala situatie balanta de la Curtea
Constitutionala inclina spre opozitie (cinci la patru in favoarea
sa), pentru putere situatia este de preferat celei in care sase
judecatori vor fi fost propusi de partidele de opozitie. De aici
incercarea din aceasta saptamana a PDL de a bloca numirile la
Curte.
Matematic, balanta actuala inclina in favoarea judecatorilor
propusi de partidele aflate acum in opozitie. Insa, in cel putin
trei situatii majore, Curtea a fost de partea presedintelui Traian
Basescu. In 2007, la momentul suspendarii din functie a
presedintelui, Curtea a sustinut ca nu exista temei pentru acest
lucru. Apoi, dupa ce i-l refuzase initial, i-a dat sefului statului
drept de veto la numirea ministrilor (in timpul guvernarii
Tariceanu), desi in Constitutie nu este inscris acest lucru - si
multi constitutionalisti au acuzat Curtea ca a incalcat insasi
Constitutia adaugand la lege. Mai apoi, Curtea a respins cererea
PSD de repetare a alegerilor prezidentiale din 2009.
Cat priveste Guvernul, nu intotdeauna el a avut parte de clementa
Curtii. Un singur episod: ordonantele de urgenta (ale guvernelor
Tariceanu si Boc) de amanare a majorarii salariilor profesorilor au
fost declarate neconstitutionale (pe motiv ca amanarea majorarii
salariilor nu era o urgenta, drept urmare nu puteau fi emise
ordonante de urgenta in aceasta situatie), iar Guvernul a fost
obligat sa plateasca retroactiv salarii majorate.
Ce va face Curtea in situatia in care va trebui sa judece
constitutionalitatea legilor de reducere a pensiilor si a
salariilor?
Dupa modificarea Constitutiei, in 2003, Curtea Constitutionala a
capatat puteri cum nu are nicio institutie in statul roman. Toate
legile importante, toate conflictele dintre institutiile statului,
au trecut, in ultimii ani, prin ciurul strans al Curtii
Constitutionale.
Prin eliminarea articolului care prevedea ca Parlamentul poate
infirma deciziile Curtii, acestea au devenit executorii. Nimeni nu
poate ridica nici cea mai mica obiectie fata de o decizie a Curtii,
oricat de absurda ar fi, presupunand ca asa ceva s-ar putea
intampla. Dar situatia din timpul Guvernului Tariceanu cand,
printr-o hotarare, CCR a spus ca presedintele nu are dreptul de
veto la numirea ministrilor, iar prin alta, la cateva luni
distanta, ca are, arata ca, la Curtea Constitutionala se poate
intampla orice.