Piata de leasing, o industrie candva de miliarde de euro, nu da niciun semn de revenire. Cat mai dureaza scaderea?

Autor: Angela Placinta 01.06.2010

Anuntarea rezultatelor pietei de leasing in urma cu cateva zile, care indica o scadere de peste 30% in primul trimestru, i-a determinat pe multi manageri de companii sa isi regandeasca planurile facute la inceputul anului. Daca in ianuarie mai sperau la crestere, acum este clar: leasingul va scadea din nou.



Piata de leasing, o industrie care in urma cu numai doi ani se apropia de pragul de cinci miliarde de euro, se va confrunta cu inca un an extrem de dificil, dupa ce in 2009 a fost cel mai lovit sector al economiei, cu o scadere de 72%.

Desi acum cateva luni majoritatea companiilor vorbeau depre un an mai bun, publicarea in urma cu cateva zile a rezultatelor pietei dupa primul trimestru a aratat contrariul: industria de leasing s-a contractat cu inca 32%, iar toate planurile facute la inceputul anului trebuie regandite.

De ce nu isi revine piata? Companiile, principalii clienti ai finantatorilor, si-au inghetat planurile de investitii, in conditiile in care habar nu au daca vor fi majorate TVA si cota unica, ceea ce le-ar afecta afacerile. Aceeasi nesiguranta se resimte si in randul clientilor persoane fizice, spun managerii din leasing.

"In continuare exista foarte multe incertitudini, am constatat acest lucru si la companii foarte mari, care si-au pus pe hold investitiile. Acest lucru afecteaza companiile de leasing", explica Felix Daniliuc, directorul general al Raiffeisen Leasing. "Pe de alta parte, cred ca atat autoritatile, cat si jucatorii din piata nu au reusit sa transmita un mesaj de incredere catre companii, in special catre IMM. Mi-e teama ca nimeni nu constientizeaza faptul ca 2010 este un an crucial, nu mai avem rezervele din 2008, din care am trait in 2009. Nu ne mai permitem un an de asteptare si nu ma refer aici doar la firmele de leasing, ci la intreaga economie", mai spune el.

Primul trimestru, unul dintre cele mai slabe din istoria pietei

Primul trimestru din 2010 se numara printre cele mai proaste perioade din istoria pietei de leasing, in principal deoarece clientii companii nu mai investesc in parcuri auto. Finantarile pentru achizitia de masini s-au redus cu 36% in aceasta perioada, pana la 141,5 milioane de euro, potrivit datelor Asociatiei Societatilor Financiare (ALB).

"T1 a fost unul dintre cele mai slabe trimestre din istoria pietei de leasing, cred ca numai in 2000-2001 a fost mai prost, cand erau inca foarte putine firme de leasing pe piata. Acest lucru se intampla in primul rand din cauza scaderii vanzarilor de masini", spune Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing.

De asemenea, in actualul climat economic, cand prognozele oficiale cu privire la evolutia economiei se schimba de la o saptamana la alta, iar oamenii de afaceri si angajatii se gandesc cu teama ca nu va putea fi evitata majorarea TVA si a cotei unice, nimeni nu mai achizitioneaza nimic.

"Nimeni nu stie ce se intampla. Toata lumea isi amana achizitiile deoarece nu se stie daca va fi majorata TVA sau nu. O majorare a TVA se va vedea imediat in pretul masinilor. Pe de alta parte, tot mai putini din cei care solicita o finantare se si califica. Anul 2009 a fost foarte prost, iar rezultatele companiilor nu arata deloc bine. Nu mai poti sa le acorzi finantari, poate doar cu avans foarte mare, pe care nu multi isi permit sa il plateasca", adauga directorul Impuls Leasing.

O alta cauza a evolutiei negative a leasingului sunt datoriile acumulate de stat catre firme private, in special in infrastructura, ceea ce aduce companiile in imposibilitatea de a-si mai plati ratele pentru finantarile contractate.

"De vina sunt si blocajele, sunt in continuare multi clienti care asteapta sa primeasca bani de la stat si nu ii mai primesc", spune Daniliuc de la Raiffeisen Leasing. De altfel, arieratele statului catre sectorul privat au depasit tintele agreate cu Fondul Monetar International, fiind solicitate derogari la toate evaluarile.

Cum se va incheia 2010?

Anul 2010 se va incheia, cel mai probabil, cu o scadere a pietei comparativ cu nivelul deja foarte jos din 2009, insa unii manageri mai optimisti vad o stagnare.

"Pentru urmatoarele trimestre estimez aproximativ aceeasi evolutie ca in T1, poate putin sub 30% totusi, avand in vedere ca anul trecut in primul trimestru s-au realizat cele mai mari volume, iar celelalte au fost mai slabe", afirma Razvan Diaconescu de la Impuls Leasing.

Pe de alta parte, seful Raiffeisen Leasing se asteapta la o scadere ceva mai redusa a pietei, care a coborat anul trecut la nivelul de 1,33 miliarde de euro.

"Eu imi pastrez nota de optimism si ma astept ca piata sa fie de 1,2-1,3 miliarde de euro la sfarsitul anului (ca valoare a bunurilor finantate - n. red.). Atat eu, cat si multi colegi de-ai mei de la alte companii de leasing avem bugetate cresteri pentru 2010, dar nu vom putea controla reactia pietei", spune Felix Daniliuc.

Scaderea puternica a pietei s-a vazut deja in randul jucatorilor mici: cateva zeci de companii de leasing de mici dimensiuni au iesit de pe piata in ultimul an, deoarece actionarii nu le-au mai putut sustine cu fonduri.