Mercedes-Benz: Discounturile de anul trecut ne costa cresterea anul acesta

Autor: Bogdan Alecu 01.06.2010

Dinamica vanzarilor in segmentul auto premium, respectiv masini mai scumpe de 30.000 de euro, este "inselatoare", dupa cum spune directorul de vanzari si marketing pentru autoturismele Mercedes-Benz, in conditiile in care anul trecut s-au practicat discounturi masive de reducere a stocurilor pe fondul crizei.



"Procentele sunt inselatoare atunci cand vine vorba de diferenta fata de 2009. Noi am avut o strategie mai agresiva in prima jumatate a anului trecut. Atunci am reusit vanzari mai mari decat competitorii directi. Astazi, daca ne comparam cu realizarile de atunci suntem pe un minus mai mare decat concurenta", a subliniat Valeriu Zaharia, directorul de vanzari si marketing pentru marca germana in cadrul Mercedes-Benz Romania.

Dupa un 2009 dominat de campanii de reducere a stocurilor prin discounturi de pana la 40-50%, marcile premium doresc sa atraga anul acesta clientii prin "oferte integrate". Acestea nu mai conving clientii la fel de mult ca un discount de 40% de anul trecut, dar reprezinta principala metoda de a mentine in continuare in viata reteaua de dealeri, potrivit oficialilor Mercedes-Benz Romania, importatorul marcilor grupurilor Daimler si Chrysler pe piata locala.

La nivelul primelor patru luni din acest an, Mercedes-Benz se claseaza pe locul trei in topul marcilor din segmentul premium, cu aproape 260 de masini vandute, in scadere cu aproape 50% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Un declin de aproape 33% a inregistrat si Audi, la aproape 310 unitati, in timp ce BMW a crescut cu 20% la circa 410 masini, fiind alaturi de Porsche printre primele marci care au revenit pe un trend ascendent in acest an.

La nivelul intregii piete de autoturisme premium, scaderea vanzarilor este de aproape 27% la un volum de aproape 1.000 de masini si se datoreaza inclusiv schimbarii "mixului de clienti". Daca in 2007 si 2008 o parte importanta dintre acestia veneau dinspre marcile "de volum", in prezent aceasta tendinta a disparut aproape complet. Spre comparatie, in acelasi interval importul de autoturisme a scazut cu 41%, la aproape 18.900 de unitati.

"Acum se simte o usoara diminuare a acelei paturi mijlocii care aspira la un Mercedes-Benz si care incepea sa si-l permita. Acum au ramas doar cei care chiar isi permit masina si care desigur sunt mai putini acum decat in 2008", a subliniat Zaharia.

Pe de alta parte, in primele patru luni ale anului trecut Mercedes-Benz era cea mai bine vanduta marca premium, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), si inregistra o scadere de 38%, fata de BMW si Audi, care aveau un declin de 56% respectiv 52%.

In ceea ce priveste vanzarile din acest an, directorul de vanzari al Mercedes-Benz si-a propus ca marca sa detina 34% din segmentul premium, adica un volum de aproape 1.200 de masini, similar cu cel inregistrat anul trecut.

"Piata premium va iesi prima din criza. In acest sens vom vedea rezultate curand. Anul acesta ne vom orienta catre un volum total de aproximativ 3.500 de masini in piata premium, reprezentand vanzarile cumulate ale Audi, BMW si Mercedes-Benz", a spus Zaharia, care estimeaza ca piata totala a autoturismelor nu va depasi 100.000 de autoturisme anul acesta.

Nou centru Mercedes la Valcea

In prezent reteaua Mercedes-Benz s-a extins cu un nou centru la Ramnicu Valcea, unde dealerul Autoportal a investit 3 mil. euro intr-un centru. In acelasi oras doreste si dealerul BMW Motor AG din Pitesti sa investeasca intr-un showroom, in conditiile in care singura marca premium care este reprezentata local este Audi, prin dealerul Nurvil. In prezent reteaua Mercedes-Benz este alcatuita din 26 de showroomuri si 30 de service-uri. In ceea ce priveste insa extinderea retelei, sunt vizate doar serviceurile, in conditiile numarului mare de masini noi si second hand vandute in anii trecuti. Noi service-uri vor fi deschise in Bacau, Buzau, Deva si Ploiesti.

"Service-ul are deja o pondere mult mai mare in cifra de afaceri a dealerului. Si va ramane la un nivel ridicat pentru mult timp." In acelasi timp, daca anul trecut toate marcile premium dispuneau de un stoc de masini "full options", echipate cu aproape toate gadgeturile disponibile pe lista de optionale, in prezent clientul de Mercedes-Benz, BMW sau Audi a devenit mai calculat.

Clientul a evoluat acum, in opinia directorului Mercedes-Benz. Acesta acorda o mai mare atentie modului in care cheltuieste banii. "Acele modele vandute "full options" vor ramane niste amintiri placute", a incheiat Zaharia.