Lectia de sport

Autor: Raluca Badea 29.04.2010

Probabil ca, intr-un birou de la etajul directorial al cladirii Rolex din Geneva, cineva si-a permis o usoara ridicare din sprancene la izbucnirea mega-scandalului Tiger Woods. In vreme ce TAG Heuer a iesit super sifonat din telenovela Woods, iar alti sponsori precum Nike au ales calea penibilului (vezi reclama cu Woods si vocea tatalui sau, un pseudo-Hamlet jenant), Rolex isi continua performanta de a fi unul dintre brandurile orologere cu implicare uriasa in sport si cu un scor zero la scandaluri.

"Strategia noastra e de fapt foarte simpla", mi-au spus membrii departamentului de sponsorizare in cursul vizitei la Geneva, la cartierul general Rolex. "Daca un potential ambasador ne intreaba in primul rand "Cat ma platiti?" in loc sa spuna "Imi plac produsele voastre", atunci stim ca relatia nu o sa mearga. Si, indiferent cat de idealist suna in epoca asta de marketare excesiva, la noi totul se bazeaza pe pasiunea pentru brand, pentru ceasuri.

Hans Wilsdorf a infiintat compania asta din pasiune, nu ca sa faca bani. Iar ambasadorii nostri de multe ori poarta Rolex inainte sa discute cu noi despre reprezentare, cum e cazul lui Placido Domingo, de pilda".

Un alt ingredient pe cat de simplu pe atat de genial din strategia departamentului de sponsorizare Rolex este importanta acordata valorii umane a personalitatii care ar putea reprezenta brandul. Prea multe marci se lasa orbite de performanta unui sportiv sau unui artist, fara a lua in calcul caracterul, astfel ca de multe ori se lasa "cu lacrimi" pentru sponsori, ca in cazul lui Tiger Woods sau al multi-medaliatului Michael Phelps, fotografiat in timp ce folosea o pipa pentru marijuana. Pentru a evita dramele si expunerea negativa, reprezentantii departamentului de sponsorizari Rolex evalueaza cu grija profilul psihologic al fiecarui potential candidat si tocmai din aceasta cauza o personalitate din Romania, cu un bine documentat temperament vulcanic, nu a trecut testul, desi cariera artistica e impresionanta.

"Din nou o sa sune naiv si idealistic, dar ambasadorii nostri chiar fac parte din familia Rolex," spun "sponsorii". "Placido Domingo e cu noi din 1982, Kiri Te Kanawa din 1978, iar Sir Jackie Stewart din 1968! Iar majoritatea acestor acorduri de o viata se pecetluiesc printr-o strangere de mana. Modus ope randi e foarte simplu: echipa departa mentului de sponsorizari identifica personalitati de top, pe care apoi le contactam, discutam si, daca ne anima acelasi spirit si aceleasi valori, totul decurge foarte usor".

Pe langa modul relaxat si prietenos in care Rolex trateaza aceste colaborari (oarecum in contrast cu imaginea sa foarte bine controlata), ambasadorii sunt atrasi si de avantajele pe care le asigura o colaborare cu cel mai cunoscut brand orologer din lume - pe langa awareness, e vorba de o campanie globala derulata de marca elvetiana, pe toate suporturile posibile: TV, print, online, radio etc.

Poate cel mai reprezentativ testimonial Rolex este Roger Federer, tenismanul de un geniu indiscutabil, dar care este in acelasi timp si un gentleman perfect, cu un temperament de o eleganta si un calm rar intalnite in sport. Bineinteles ca fiecare om are dreptul la o criza existentiala, si cu atat mai mult un sportiv profesionist, dar Federer pare decis sa evolueze cu gratie in ochii publicului.

Rolex este activ, ca sponsorizare, in tenis, golf, echitatie, sailing si curse automobilistice. "Nu intentionam sa ne extindem activitatea si la alte sporturi, deoarece preferam sa ne concentram asupra celor cinci arii unde suntem deja prezenti si sa ne sporim activitatea in acele segmente. Cat despre filme, nu se pune problema - nici nu lucram cu actori pentru testimoniale, nici nu suntem de acord cu product placement in filme - nici macar nu furnizam ceasurile. Noi facem ce stim - simple is beautiful".

TENIS

Din 1978, cand Rolex a fost numit cronometror oficial la Wimbledon. Astazi, brandul sponsorizeaza cele mai prestigioase evenimente, iar ambasadorii sunt Roger Federer, Justine Henin si Ana Ivanovici.

GOLF

Din 1967, cand Arnold Palmer a devenit ambasador Rolex. In prezent, printre ambasadori se numara Jack Nicklaus si Gary Player, iar Rolex sponsorizeaza cele patru turnee majore.

ECHITATIE

Rolex e partener FEI (Federatia Ecvestra Internationala) si, din 2002, sponsorizeaza FEI World Equestrian Games, cea mai prestigioasa competitie ecvestra din lume. Din 2007, brandul sponsorizeaza faimoasa si dificila Rolex FEI World Cup Final, dar e foarte implicat si in competitiile de polo calare, extrem de populare in America Latina. Printre ambasadori se numara Rodrigo Pessoa, Zara Phillips si Meredith Michaels-Beerbaum.

AUTO

Prezenta Rolex in acest domeniu dateaza din anii '30, cand Malcolm Campbell, mare fan Rolex, a fost primul pilot de curse care a depasit viteza de 300 de mile pe ora - atingand 301 mile (484 km/h). In 1959, Rolex s-a asociat cu Daytona International Speedway, unde are loc faimoasa cursa de anduranta 24 At Daytona. Compania sponsorizeaza si nu mai putin celebra Les 24 Heures du Mans. Ambasadorii din automobilistica sunt Sir Jackie Stewart si Roger Penske.