Monica Iavorschi, Arctic: Oamenii au cumparat numai cu cash si fiecare 10 euro a contat

Autor: Alexandru Anghel 27.04.2010

Afacerile producatorului de aparate electrocasnice Arctic s-au comprimat in cursul anului trecut la 186 de milioane de euro, cu 19% sub nivelul de 230 de milioane de euro din anul anterior. Pentru 2010 compania a estimat ca businessul va inregistrat o crestere de pana la 10%.



Rezultatul final din 2009 se apropie de bugetul previzionat de companie in primul trimestru al anului trecut, ce ajungea la circa 192 de milioane de euro. Potrivit reprezentantilor companiei, scaderea a avut ca sursa vanzarile mai slabe pe piata interna, cu circa 22% sub anul anterior. Compania de cercetare de piata GfK a indicat la finalul lui 2009 o scadere generala de 42% a retailului electroIT, la o valoare totala de 1,4 miliarde de euro, in timp ce valoarea electrocasnicelor comercializate in Romania s-a contractat cu 38%.

"Din punct de vedere al productiei nu am scazut foarte mult in 2009. Desi in piata din Romania piata a fost destul de dramatica, am reusit sa compensam prin exporturi", a declarat Monica Iavorschi, directorul general al Arctic.

Din totalul de 1,1 milioane de aparate frigorifice asamblate in 2009 in fabrica din Gaesti compania a exportat peste 70%, principalele piete de desfacere fiind, ca si in cazul Automobile Dacia tot tari din vestul Europei: Marea Britanie, Germania, Franta sau Polonia. "Vedem un potential de crestere pe acest segment si in viitor. De aceea, intensificarea exporturilor ramane si in 2010 una din directiile principale de dezvoltare a companiei", a adaugat Iavorschi. In cursul anului trecut exporturile s-au apreciat cu 5% la 835.000 de unitati.

Somajul si conditiile de creditare, principalele cauze ale scaderii

Volumul total de electronice si electrocasnice comercializate de Arctic , sub brandurile Arctic si Beko, la nivel local si international a ajuns la 1,4 milioane de unitati.

In Romania, cea mai mare piata de desfacere pentru Arctic, vanzarile de aparate frigorifice au fost de circa 260.000 de unitati, ceea ce reprezinta aproape jumatate din piata totala, care a ajuns la 550.000 de unitati. La acestea se adauga si circa 300.000 de aparate electrocasnice din alte grupe de produse. "Anul trecut pe piata de frig au fost poate 550.000 de unitati. Au fost ani mai buni, precum 2007, cand a fost varful, cu peste 700.000 de aparate. Scaderea are mai multe cauze: somajul, conditiile de creditare, chiar daca dobanzile au mai scazut, schimbarile din structura cererii", a spus Iavorschi.

Ea a aratat ca in ultimul an si jumatate au existat schimbari in cadrul gamelor de produse comercializate in piata locala de electrocasnice, astfel ca pretul mediu a inregistrat o scadere de 10% pana la aproximativ 240 euro/aparat.

"Nu neaparat pentru ca a scazut pretul produsului. S-au vandut frigidere mai mici. In loc de combine frigorifice oamenii au ales frigidere cu 2 usi, mai ieftine. La aragazuri cred ca mai mult de jumatate din vanzari se fac pe produse sub 150 de euro. Realmente oamenii au cumparat numai cu cash si atunci fiecare 10 euro a contat", a spus Iavorschi.

Potrivit datelor Arctic, circa 90% din achizitiile de electrocasnice din Romania au fost realizate in ultimul an cu plata pe loc in detrimentrul ratelor, unde comportamentul consumatorului este influentabil, iar acesta poate merge si catre produse mai scumpe si cu mai multe optiuni incorporate.

In cazul achizitiilor cash majoritatea clientilor se incadreaza intr-un buget fix, iar in cazul unui frigider pot achizitiona o unitate cu un singur motor in loc de doua sau aleg unul cu spatiu de depozitare mai mic.

Modificarea mixului de produs nu s-a intamplat si pe pietele vest-europene, unde pretul achizitiei unui frigider de 300 de euro reprezinta 10-20% din venitul mediu lunar.

Pe piata locala de electrocasnice mai activeaza producatorul de aragazuri Electrolux si importatori precum Whirlpool, Indesit sau LG. Electrolux, care detine o fabrica in Satu Mare, nu a raportat pana in prezent rezultatele financiare, insa dupa primul trimestru din 2009 businessul ajunsese la 41 de milioane de euro, la jumatate fata de acelasi interval al anului precedent.

Cum a mers Arctic anul trecut