Noul val al investitorilor din retail vine din productie: Pentru un producator, magazinul nu este o optiune, ci o necesitate: Riscul de neincasare ne face sa investim in retail

Autor: Diana Tudor Stoica 15.04.2010

Producatorii de alimente investesc milioane de euro in dezvoltarea propriilor retele de magazine, dupa ce cu doar un an in urma antreprenorii romani care au ridicat retele de magazine in retailul modern, ca Spar, Trident sau PIC, incepeau sa cedeze pe rand in fata crizei economice, intrand in insolventa. n Lipsa de lichiditate, motivul care a stat la baza insolventelor din retail in 2009, este cea care ii determina pe managerii companiilor din industria alimentara sa faca acum aceste investitii pentru a-si asigura cash-flow-ul.



Astfel, doar Unicarm Satu-Mare, Agricola Bacau, Angst, CrisTim sau Titan Ilfov au in prezent peste 100 de magazine impreuna, nivel atins doar de cei mai mari discounteri din piata, cum ar fi reteaua Plus, pe care germanii de la Lidl au platit 200 de milioane de euro.

In timp ce retelele de magazine alimentare romanesti sunt in cea mai mare parte in incapacitate de plata sau au franat puternic expansiunea, producatorii din mezeluri, panificatie sau industria carnii de pasare au in plan extinderea retelelor proprii de magazine cu 5 - 10 unitati anul acesta, dupa ce fiecare companie a mai inaugurat in 2009 cel putin cinci magazine proprii.

"Este o necesitate. Retailul traditional a devenit foarte nesigur in ultima perioada, iar foarte multe vanzari raman neincasate (din cauza lipsei de lichiditati din piata - n. red.). Daca magazinele din retailul traditional ar plati la timp, nu ar mai fi nevoie de magazine proprii", explica Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, completand ca dorinta de a creste profitabilitatea companiei nu a fost unul dintre motivele care a stat in spatele acestei decizii.

De altfel, majoritatea retailerilor autohtoni au intrat in insolventa ca urmare a intarzierilor la plata catre furnizori. Spre exemplu, pe lista companiilor care au de recuperat datorii de la Spar - retailer intrat anul trecut in insolventa - se afla aproximativ 400 de furnizori, printre care si producatorul de mezeluri Elit Cugir, producatorul de pateuri Scandia Sibiu, imbuteliatorul de apa minerala Romaqua Group sau producatorul de lactate FrieslandCampina Romania.

Investitii mici, spatii inchiriate

Agricola Bacau, cel de-al doilea cel mai mare producator local de carne de pasare care a rulat anul trecut afaceri de aproape 100 mil. euro, vrea sa extinda anul acesta reteaua de 38 de magazine proprii cu alte zece unitati. Magazinele vor fi deschise insa in spatii inchiriate, necesitand o investitie totala intre 300 si 400.000 de euro.

Opinia lui Horoi este sustinuta si de Stefan Padure, vicepresedintele producatorului de mezeluri Angst, cu afaceri de circa 60 de milioane de euro la nivelul anului trecut.

"Extinderea retelei de magazine este pentru unii producatori unica sansa, ultima, de a supravietui. Nu este o optiune. La unii dintre ei nici aceasta nu va functiona deoarece nu toti stiu cum sa conduca o retea de magazine", a declarat vicepresedintele Angst, care are in plan pentru anul acesta deschiderea a cinci noi magazine proprii in Capitala. Astfel, in urma unor investitii de pana in cinci milioane de euro, Angst va avea la finalul acestui an 27 de magazine, fata de 22 in prezent, care vor fi situate atat in locatii proprii, cat si in locatii inchiriate.

Retailul modern nu poate rezolva problemele

"Retailul modern nu are capacitatea de absorbtie, deoarece deja asigura jumatate din vanzarile locale. De aceea, producatorii au optat sa se administreze singuri", a explicat presedintele producatorului de carne de pasare din Bacau. Padure adauga ca in ultimul an, in timp ce piata neagra a crescut in randul magazinelor traditionale odata cu gradul de neincasare al vanzarilor realizate, in retailul modern vanzarile au scazut.

"In plus, bancile nu mai dau credite, asa ca producatorul nu are de ales, fie nu mai produce si iese din business, fie gaseste alte solutii. Cu 100.000 de euro preferi sa deschizi un magazin decat sa te listezi intr-un lant de magazine din retailul modern", a adaugat vicepresedintele Angst.

Atuul numarul unu al magazinelor proprii: lichiditatea

Principalul avantaj pe care producatorii din industria alimentara sustin ca il are reteaua proprie de magazine este faptul ca reprezinta o sursa sigura de lichiditate. "Produsul pe care tu il ai astazi, maine este vandut in magazin, iar poimaine ai banii din vanzari si cresti lichiditatea companiei", spune Stefan Padure.

De asemenea, presedintele Agricola Bacau sustine ca magazinele proprii sunt un vector de imagine si un instrument de control. "Este un instrument de control, deoarece poti stabili pretul, nu ti se mai impun adaosuri si realizezi mai usor trasabilitatea produselor", spune Horoi.

CrisTim, unul dintre cei mai mari producatori locali de mezeluri intentioneaza de asemenea sa isi extinda reteaua de opt magazine proprii, dintre care sase in Bucuresti si doua in provincie, la nivel national si cauta in prezent un manager care sa se ocupe special de dezvoltarea acesteia, potrivit anunturilor aparute pe site-urile de recrutare.

"O retea de magazine iti aduce informatii directe de la client si posibilitatea de a testa produsele pentru a afla ce vrea piata", declara Radu Timis, presedintele si actionarul majoritar al producatorului de mezeluri CrisTim, adaugand ca producatorul are astfel un control mai mare asupra segmentului de logistica si distributie.

Timis nu a vrut sa dea insa mai multe detalii despre extinderea retelei de magazine, linie de business care in 2008 realiza afaceri de 14 milioane de euro, potrivit datelor CrisTim.

Unicarm Satu Mare are in plan zece magazine

In timp ce majoritatea producatorilor iau in calcul deschiderea de magazine numai in spatii inchiriate, sau majoritar in astfel de locatii, exista insa si producatori care prefera sa extinda reteaua de magazine doar in spatii proprii.

"Noi am deschis magazine numai in spatii proprii si vrem sa mai deschidem anul acesta intre 10 si 15 magazine atat in judetele in care suntem prezenti, cat si in alte judete", declara Vasile Lucut, 54 de ani, proprietarul producatorului de mezeluri Unicarm care a avut in 2008 o cifra de afaceri de 108 milioane de euro, potrivit Ministerului de Finante.

Unicarm, unul dintre cei mai mari producatori locali de mezeluri, detine in prezent o retea de 33 de magazine in judetele Satu Mare, Maramures, Salaj, Suceava, Bistrita-Nasaud, Cluj, Mures, Bihor, Arad, Timis si Hunedoara. Lucut, unul dintre cei mai discreti oameni de afaceri din industria mezelurilor, nu a vrut sa dea mai multe detalii despre locatiile exacte ale magazinelor care vor fi inaugurate anul acesta, insa sustine ca aceste unitati vor fi deschise doar in spatii proprii cu o suprafata de peste 300 de metri patrati.

"Investitia intr-un astfel de magazin variaza intre unul si trei milioane de euro", a mai spus actionarul majoritar al Unicarm care ar putea investi in reteaua proprie de magazine zece pana la 30 de milioane de euro anul acesta, potrivit estimarilor ZF.

Omul de afaceri a inceput sa extinda reteaua de magazine Unicarm dupa ce in urma cu mai putin de un an a finalizat investitii de 30 de milioane de euro in constructia a patru noi unitati de productie - de lapte proaspat, lapte praf, inghetata si panificatie. El motiva la acel moment necesitatea investitiei de 30 de milioane de euro declarand ca produsele primite de la furnizori nu acopereau cererea din magazinele proprii.

Ce n-ar trebui sa faca producatorii

Producatorii din industria alimentara sustin ca intrarea in incapacitate de plata a retailerilor romani a fost determinata fie de un slab management al banilor, fie de cunoasterea insuficienta a businessului.

"Lipsa de know-how si de viziune au fost principalele motive. In plus, este greu sa te bati cu marii jucatori din retailul modern", spune Radu Timis, proprietarul CrisTim.

Vicepresedintele Angst sustine ca intrarea in insolventa a afacerilor din retail construite de oameni de afaceri romani a fost determinata si de faptul ca multi manageri au ratat momentul ideal pentru vanzarea companiei.

"Antreprenorii romani au vrut sa creeze o retea pe care sa o vanda mai departe si au pus presiune mare pe pret. In acelasi timp insa, investeau banii obtinuti din retail in imobiliare, masini si alte afaceri, au inceput sa nu mai plateasca furnizorii si asa au inceput procesele. Care a reusit sa vanda a vandut."

Avantajele unei retele proprii de magazine