Romania, Azerbaidjan si Georgia au inventat un nou traseu al gazelor caspice. Cine il va finanta? Cum comentati?

Autor: Roxana Petrescu 14.04.2010

Romania impreuna cu Azerbaidjan si cu Georgia ar putea realiza in urmatorii trei ani un proiect care va aduce primele gaze naturale din zona caspica pe piata europeana.



Proiectul isi propune sa transporte gaze azere prin Georgia si Romania prin intermediul a doua terminale de gaze lichefiate, iar oficialii de la Bucuresti spun ca are toate sansele sa fie finalizat mai devreme decat Nabucco, gazoduct de care se vorbeste de 10 ani, dar care inca nu are nici finantarea asigurata si nici contractele de aprovizionare de gaz semnate. Specialistii ridica insa primele semne de intrebare.

Practic, gazele ar trebuie sa fie transportate prin conducte din Azerbaidjan pana in Georgia, lichefiate intr-un terminal construit pe tarmul georgian si regazeificate la Constanta, pentru ca apoi sa fie transportate spre tarile europene prin conducte care leaga Romania de Ungaria si Bulgaria.

Transportul gazelor lichefiate intre Geor gia si Romania se face prin intermediul unor vase de dimensiuni foarte mari care pentru a ajunge in Marea Neagra ar trebui mai intai sa treaca de stramtoarea Bosfor. Dimensiunile foarte reduse ale stramtorii ar putea fi prima problema in calea realizarii acestui proiect.

"Acest proiect ridica mai multe in trebari decat raspunsuri. Intr-adevar conductele de gaze inseamna multe constrangeri, iar terminalele iti permit sa te sustragi acestor constrangeri. Un vapor odata plecat dintr-un port poate fi deviat oricand de pe traseul sau si vandut acolo unde oferta este mai buna. Gazele lichefiate iti dau acest confort. Prima intrebare care se ridica insa in legatura cu acest proiect facut la initiativa Romaniei, Georgiei si Azerbaidjanului este daca metanierele, vasele de transport cu niste dimensiuni uriase, pot trece prin stram toarea Bosfor? De obicei, aceste proiecte sunt concepute pentru ape mari, adanci, pentru oceane, or, Marea Neagra nu se inscrie in aceste descrieri", spune un specialist din piata gazelor.

Desi oficialii din Ministerul Economiei spun ca gazele lichefiate ar fi mai ieftine decat cele din import, specia listii au o alta parere.

"Costul gazului lichefiat este mai mare fata de cel adus prin conducte si de aceea cand faci un astfel de proiect trebuie sa ai in spate un interes strategic bine definit. Tarile care aleg acest tip de investitii de obicei nu au solutia interconectarii la indemana. Spania este un astfel de exemplu. Trebuie sa te gandesti cum iti recuperezi investitia, cum vinzi gazul", spun analistii.

Al treilea proiect mare pentru Romania

Acesta este al treilea proiect major pe partea de transport al gazelor naturale in care Romania ar putea fi implicata, dupa Nabucco si South Stream, memorandumul de intelegere fiind semnat in cursul zilei de ieri intre reprezentantii Romaniei, Georgiei si Azerbaidjanului.

Oficialii de la Bucuresti spun ca ideea fost una gandita national, discutiile cu Georgia si Azerbaidjanul fiind purtate pe parcursul unui an intreg. Acestia nu au dat detalii privind modul in care vor fi atrasi banii si nici daca Romania sau tarile implicate au suficiente lichiditati pentru a sustine un proiect de o astfel de anvergura al carui cost ar putea ajunge la 4 miliarde de euro.

"Discutiile dureaza de un an de zile intre Azerbaidjan, Georgia si Romania si aceastea au condus la realizarea proiectului pe care noi il vom numi AGRI, adica Azerbaidjan Georgia Romania Interconnection. Semnarea memorandumului de azi reprezinta primul pas pentru construirea companiei de proiect, care va avea sediul la Bucuresti si care se va ocupa de toate studiile de fezabilitate necesare demararii acestui proiect", a declarat Adri ean Videanu, ministrul economiei.

Videanu sustine ca acest proiect ar putea fi realizat mai repede decat Nabucco, rolul Romaniei in alimentarea cu resurse a statelor europene devenind extrem de important tinand cont de interconectarile care se au in vedere cu Ungaria si cu Bulgaria.

Nu renuntam la gazele din Rusia

"Din punctul meu de vedere, acest proiect se poate face mai repede decat Nabucco. Gazele vor fi utilizate atat de Romania, cat si de statele Uniunii Europene, pentru ca legatura de transport cu Ungaria este aproape functionala si sper ca anul viitor sa intre in operatiune si cea cu Bulgaria", a mai spus Videanu. In comparatie cu Nabucco, din care fac parte sase companii reprezentante a sase tari, proiectul terminalelor de gaze lichefiate ar putea avansa mult mai rapid,

"Abia dupa studiile de fezabilitate vom putea sti valoarea investitiei sau capacitatea de transport, dar ceea ce va pot spune din studiile existente in acest moment ale unor proiecte similare este faptul ca o astfel de investitie s-ar putea ridica la 2-4 miliarde de euro si ar putea avea o capacitate de transport de 7 miliarde de metri cubi pe an. Va fi prima cantitate de gaz caspic care va intra in Europa, iar un astfel de proiect are multe avantaje de costuri si de timp. Durata constructiilor poate dura intre 1 si 3 ani", explica Tudor Serban, secretar de stat in Ministerul Economiei. Serban spune ca acest proiect nu va insemna renuntarea din partea Romaniei la cantitatile de gaze importate din Rusia, deocamdata singura sursa de import pentru acoperirea consumului local si sustine ca preturile vor fi oricum mai mici comparativ cu gazul rusesc.

Sistemul de gaze lichefiate este folosit de mai multe tari europene pentru a-si asigura consumul de gaze naturale, printre acestea numarandu-se Spania sau Franta. Potrivit datelor disponibile, la sfarsitul lui 2008, existau 63 de terminale de regazeificare in lume si 20 de unitati de lichefiere.

Tot la acea data, existau circa 300 de nave de transport, iar aproximativ 80 erau in constructie.

AGRI, lansat inainte de Nabucco?

Cifrele AGRI

Capacitate aproximativa: 7 miliarde de metri cubi

Valoarea investitiei: 2-4 miliarde de euro

Durata constructiei: Intre unu si trei ani

Participanti: Romania, Georgia si Azerbaidjan

Cifrele Nabucco

Capacitate: 31 de miliarde de metri cubi

Valoarea investitiei: 8 miliarde de euro

Lungime: 3.300 de kilometri

Data estimata pentru punerea in functiune: 2014

Participanti: Transgaz (Romania), OMV (Austria), RWE (Germania), MOL (Ungaria), Botas (Turcia).