CEO-ul Wienerberger: Cand faci 2,5 locuinte la o mie de locuitori, nu ai boom imobiliar, spaniolii faceau 17 case. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 14.04.2010

Heimo Scheuch, CEO-ul (directorul executiv) Wienerberger, cel mai mare producator de caramizi din lume, cu afaceri anuale de 1,8 mld. euro, afirma ca va continua sa se extinda in Romania, avand in vedere ca cele trei fabrici sunt prea putine pentru a acoperi o viitoare cerere in crestere.



Scheuch considera ca Romania inca nu a atins nivelul optim de construire de locuinte, raportat la numarul de locuitori, avand in vedere ca o medie normala pentru cei 22 de milioane de locuitori ar fi de 5-6 locuinte/an/la 1.000 de locuitori.

"Eu ma uit la cifre si daca le analizam, in Romania nu a fost un boom. In perioada de varf pe piata romaneasca s-au construit 2,5 locuinte la 1.000 de locuitori/an. Spre comparatie, Spania, unde a fost un adevarat boom, construia 17 locuinte la mia de locuitori/an".

Declaratia executivului Wienerberger vine la scurt timp dupa publicarea raportului anual, unde veniturile subsidiarei din Romania au scazut cu peste 50%, pana la circa 36 mil. euro, dupa ce ponderea operatiunilor din Romania in totalul veniturilor grupului a coborat cu un punct procentual, de la 3% in 2008 la 2%.

"Suntem deja de 12 ani in Romania, avem trei fabrici si vrem sa ne mentinem prezenta pe aceasta piata pe termen lung. Vrem sa crestem in Romania, pentru ca nu este doar inima Europei, ci este o piata cu 22 de milioane de locuitori in care deficitul de locuinte este in continuare ridicat".

Wienerberger a luat in 2009 o decizie surprinzatoare pentru piata dupa ce a oprit in luna iunie timp de patru luni productia la doua dintre cele trei fabrici din Romania, pentru adaptarea productiei la evolutia pietei si cererii. "A trebuit sa ne ajustam nivelul productiei la cerere. Nu stiu daca vom mai opri temporar fabricile si anul acesta", sustine Scheuch.

Austriecii au investit pana in prezent pe piata romaneasca circa 75-80 de milioane de euro in achizitia CEMA Sibiu si in construirea a trei fabrici la Sibiu (pe locul fostei CEMA), Gura Ocnitei (Dambovita) si Tritenii de Jos (Cluj). In 2008, austriecii anuntau ca vor continua investitiile pe piata romaneasca si luau in calcul investitii de inca 100 mil. euro in inca 2-3 fabrici pana in 2013. "Doar trei fabrici sunt putine pe o piata atat de mare si am achizitionat deja terenuri pe care vom construi fabrici, cand cererea va reveni pe crestere. Planul de extindere pe piata locala este in continuare valid", spune CEO-ul Wienerberger.

Guvernul trebuie sa faca mai multe locuinte sociale

Dupa modelul austriac, unde piata rezidentiala este foarte bine reglementata, iar nivelul speculativ este foarte scazut, pentru ca au fost construite foarte multe case sociale, Scheuch afirma ca statul ar trebui sa intensifice investitiile in locuinte pentru tineri.

"Guvernul ar trebui sa investeasca mai mult in locuinte sociale, sa existe stabilitate si sa creeze locuri de munca, pentru ca deja rata somajului a ajuns la un nivel foarte ridicat. In orice economie sunt urcusuri si coborasuri si cred ca in Romania va continua sa se dezvolte, mai ales daca incepe sa absoarba fondurile de la UE".

In Viena se afla un numar foarte ridicat de case sociale, detinute de administratiile locale, iar majoritatea austriecilor locuiesc cu chirie, in comparatie cu tarile din est, cum este Romania, unde ponderea proprietarilor este de peste 90%.

Scheuch considera ca in Romania din pacate a fost o dezvoltare speculativa si multi investitori, care acum sunt pesimisti la adresa Romaniei, au venit cu o viziune pe termen scurt si asa au aparut frustrarile si s-au retras. "Noi suntem in Romania pe termen lung si de aceea sunt optimist. Acum 15-20 de ani nu puteati sa fiti aici cu mine la acest interviu. Romania s-a dezvoltat mult in ultimii 20 de ani si puteti face lucruri care inainte de '89 nu erau posibile si asta este mult mai important decat cresterea economica".

Cum a restructurat businessul in mijlocul crizei

Scheuch, care a devenit CEO-ul Wienerberger la 1 august 2009, in mijlocul crizei, a trebuit sa ia rapid decizii de reducere a costurilor pentru a salva compania.

"Anul trecut a fost unul foarte dificil, in contextul in care sectorul rezidential a coborat la un nivel foarte scazut pe plan mondial, apropiat de cel de dupa al Doilea Razboi Mondial. A trebuit sa disponibilizam circa 2.500 de oameni (echivalentul a 16% din total - n. red.) si 31 de fabrici au fost inchise".

In ciuda unui context de piata dificil, compania si-a majorat cash-flow-ul cu 28%, pana la 251 mil. euro, potrivit raportului anual al companiei.

"A trebuit sa acceptam o noua realitate, ca piata nu mai este ce a fost. Am vorbit foarte mult cu angajatii, nu a fost usor sa facem atatea disponibilizari, insa la final compania trebuie sa ramana puternica si acesta este rolul meu, sa ma asigur ca acest lucru se intampla, indiferent de consecinte", sustine Scheuch.

El afirma ca programul de restructurare s-a terminat si ca nu va mai face disponibilizari in 2010, urmand ca anul acesta compania sa fie mai profitabila. "Chiar daca in cel mai bun caz nivelul veniturilor va fi egal cu cel din 2009, cred ca profitul va creste, in urma reducerilor de costuri pe care le-am facut anul trecut".

Veniturile Wienerberger au scazut anul trecut cu 25% fata de 2008, pana la 1,8 mld. euro, in timp ce profitul EBITDA (inainte de taxe, deprecieri si amortizari) s-a redus cu 53%, pana la 208 mil. euro.

Wienerberger a intrat pe piata romaneasca in 1998 si ulterior in 2003 a achizitionat de la producatorul de materiale de constructii CEMA Sibiu o fabrica de caramizi in cadrul unei tranzactii cu o valoare totala de 9 milioane de euro. Tranzactia includea, pe langa pretul pe pachetul de actiuni, si fonduri destinate unei majorari de capital in vederea modernizarii fabricii.