EVENIMENT/ Colecţionari din toate breslele, uniţi-vă!

Autor: Daniel Nicolescu 25.03.2010
Fundaţia Centrul Cultural ArtSociety (prin galeria din str. Logofăt Luca Stroici nr. 18, sector 2, Bucureşti) a vernisat joi, 18 martie, expoziţia "Arta şi medicina, o singură de identitate" (curator Ruxandra Garofeanu). Splendidul spaţiu pe care il oferă galeria, unul dintre cele mai generoase şi mai cu gust amenajate din peisajul bucureştean actual, a fost pus la dispoziţia unei colecţii ad-hoc a colecţiilor de artă pe care le-au strâns in decursul timpului medicii români. Este primul panou dintr-o serie mai lungă (cu 10 trepte), care doreşte să incânte ochiul privitorilor cu opere provenind din colecţii private ale diferitelor bresle profesionale interesate de colecţionism şi practicându-l la cote de inaltă exigenţă (scriitori, universitari, artişti etc. ). Desigur, categoriile profesionale de pe malurile Dâmboviţei sunt nenumărate, dar puţine dintre ele au fost atinse de patima colecţionării. Este un hobby scump, apanaj, pe vremuri, al aristocraţilor, dar devenit in decursul timpurilor, al democratizării gusturilor şi al apariţiei claselor de mijloc, o pasiune mai accesibilă, chiar dacă rezervată persoanelor "fortunées". Potrivit declaraţiilor organizatorilor, seria doreşte "să contribuie activ la lămurirea rolului cultural al colecţionarului intr-o societate aflată in criză de identitate" şi ne va vorbi "despre conjuncţia dintre excelenţa profesională şi conştiinţa valorilor artistice."
Doamna Ruxandra Garofeanu se străduieşte, de mai multă vreme, cu aplicaţie şi cu risipă de energie, să descopere şi să infăţişeze public care sunt tainele colecţionismului, ce inseamnă o colecţie de artă adevărată, cum se acordă operele in aria unei singure colecţii dar şi mai multe colecţii in perimetrul unei sinteze grăitoare. La galeria Dialog, domnia sa a iniţiat seria de expoziţii "Colecţii şi colecţionari", iar aici, la ArtSociety, a inceput o aventură mai scurtă, prin natura ei, dar mult mai ambiţioasă, şi care incearcă să ofere răspunsuri la intrebări de tipul: "Cum colecţionează medicii?", "Dar oamenii de teatru?", "Dar bancherii?" etc. etc. Nu ştim, cu exactitate, care vor fi episoadele acestui serial şi care intrebările lui viitoare, dar putem bănui că răspunsurile vor fi şchioape. Asta pentru că nu văd de ce un medic cu foarte mulţi bani (şi cu oleacă de gust, şi cu nişte buni sfătuitori), nu ar aduna nume la fel de valoroase, tablouri sau sculpturi la fel de preţioase, ca un, să zicem, industriaş de succes. Există cumva o tematică favorită a breslei? Nici vorbă! O preferinţă pentru genuri anume? Pas! O propensiune către o anume perioadă artistică? Să fim serioşi! Vor fi colecţiile medicilor mai ochioase decât cele ale, să zicem, bancherilor? Aş! Cu siguranţă, ele vor vorbi, toate, despre excelenţă (iată un obiectiv atins), vor oferi privitorilor ocazia de a contempla public, ca pe tot atâtea regaluri, piese zăvorâte in taina geloasă a pereţilor unui cabinet privat. In afară de asta - poate doar prilejul de a asculta zarva disensiunilor personale din cadrul breslei ("Dacă expune X, eu nu mai am ce căuta!") sau larma orgoliilor care se confruntă ("Ba al meu e mai frumos!").

In privinţa nuanţei instructive, muzeale a acestei experienţe, iarăşi lucrurile nu se ridică la nivelul eforturilor (uriaşe, recunoaştem) şi priceperii curatorului. Asta pentru că, in războiul aprig intre nevoia de spectacol şi probitate, specialiştii de la ArtSociety & ArtMark au ales să privilegieze al doilea termen. Prin urmare, expoziţia "Arta şi medicina, o singură de identitate" (zău că nu pricep care ar putea fi aceasta...) prilejuieşte un şoc de inţelegere. Tablourile aparţin unor pictori celebri (Petraşcu, Iser, Ciucurencu, Gherasim, Bernea, Pacea, Vasile Grigore, etc.) dar in sprijinul acestei afirmaţii trebuie să vă bizuiţi doar pe cuvântul de onoare al celui care scrie aceste rânduri. Niciuna dintre piese nu are specificat numele autorului, ci doar pe al colecţionarului, iar anumite nume din tablourile semnate sunt ingropate sub ramă... Câtă vreme nu a existat vreme pentru autentificare, e normal ca nimeni să nu se aventureze cu vreo specificare privind identitatea autorilor. Bun, şi-atunci?