CULISE DE EDITOR/ Noutati la Cartea Romaneasca, Curtea Veche, ART, RAO, Humanitas
Autor:
Stelian Turlea
25.03.2010
Editurile noastre publica sute de carti in
fiecare luna, o enorma productie de carte, care copleseste de-a
dreptul cititorul intrat intr-o librarie. Prin rubricile diverse
ale "Ziarului de Duminica", care au ca subiect cartea, ne-am propus
sa fim un ghid pentru cel care doreste sa se informeze, incat,
atunci cand ajunge intr-o librarie, sa se poata orienta mai usor.
La "Cartea de literatura" sunt semnalate carti aflate deja pe
rafturi, intre care facem, fireste, o selectie. La fel se intampla
cu cartea de istorie, de stiinta, de economie, de arta. Le sunt
destinate cronici cartilor asupra carora merita sa ne oprim mai
mult, din diverse motive, explicate de cei doi cronicari literari
ai ziarului.
Atentie aparte mai primesc colectiile. Asupra unui
titlu tradus ne oprim pe indelete in fiecare numar. Din noianul de
volume in curs de aparitie sau in pregatire alegem cate unul pe
care il prezentam printr-un fragment, speram incitant, la rubrica
"Avanpremiera". In sftrsit, in cadrul rubricii de fata, am invitat
editurile sa ne semnaleze cate o carte aflata in pregatire, sa ne
prezinte, pe scurt, de ce merita acea carte sa apara, sa fie
cumparata si citita.
La Editura Cartea
Romaneasca:
Marin Malaicu-Hondrari -
"Apropierea"
Marin Malaicu-Hondrari s-a
nascut la 29 ianuarie 1971. A debutat cu volumul de versuri "Zborul
femeii pe deasupra barbatului", Editura Eikon, 2004.Cartea a
obtinut Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din România,
Filiala Cluj. In anul 2006, publica romanul "Cartea tuturor
intentiilor", Editura Vinea; editia a II-a, Editura Cartea
Româneasca, 2008. Este prezent in antologiile de poezie "Camera" si
"La Neagra". Traduce poezie din limba spaniola: Alejandra Pizarnik,
Roberto Bolaño, Nicanor Parra.
"Un barbat cutreiera Europa pe
urmele unei femei casatorite, Stapânita si trei prieteni obsedati
de poezie, doua femei din Argentina si iubirea lor aproape
imposibila - iata tot ce stiam când am inceput sa scriu
"Apropierea". Nu te poti deprinde cu scrisul. Daca ieri ai scris o
pagina grozava, nimeni si nimic nu te poate asigura ca mâine se va
intâmpla la fel. Astept eu prea multe lucruri extraordinare? Da,
da; si asta numai gândindu-ma ca nu incetez a crede intr-o iubire
fara sfârsit, in vis si in poezie. Asa cum nu incetez a a crede in
autor-carte-cititor, acest triunghi amoros de o tensiune aproape
insuportabila." (Marin Malaicu-Hondrari)
"Poet in fibra lui intima dar -
ca atâtia poeti buni - atras irezistibil de roman, Marin
Malaicu-Hondrari este un spirit cultivat, puternic interiorizat.
Discursul sau <<alb>>, de un rafinament aproape auster,
are o discreta, dar autentica noblete, iar nevoia de echilibru
"clasic" merge mâna in mâna cu fascinatia <<coborârilor in
Infern>>. Marele sau atu, pe care cred ca va sti sa-l
exploateze pâna la capat, este forta interioara, dublata de o
capacitate neobisnuita de esentializare a experientelor-limita."
(Paul Cernat)
La Editura Curtea
veche:
Clayton M. Christensen,
Michael E. Raynor - "Inovatia ca solutie de
afaceri"
In cel mai bun caz, numai o
companie din zece e capabila sa sustina in timp o crestere
profitabila. Si totusi, pietele de capital pretind ca toate
companiile sa creasca si le pedepsesc fara mila pe cele care
esueaza. Dar de ce este cresterea constanta si substantiala atât de
dificil de obtinut? Surprinzator, nu e din cauza lipsei de idei
bune sau de manageri capabili. Si nici din cauza unor clienti prea
nestatornici sau a inovatiei imprevizibile.
Initiativele de afaceri esueaza
- afirma Clayton M. Christensen si Michael E. Raynor - deoarece
firmele isi spoliaza in mod nechibzuit potentialul disruptiv,
inainte ca ideile noi cu adevarat bune sa apuce macar sa prinda
contur.
Cartea de fata arata cum pot
companiile sa rezolve aceasta dilema, creând ele insele disruptii
de piata, in loc sa se lase distruse de acestea. Bazându-se pe ani
de cercetari aprofundate si pe exemple concrete din multe companii
mari, autorii afirma ca inovatia poate fi un proces predictibil,
care sa determine in final cresterea profitabila si sustenabila.
Christensen si Raynor identifica, mai intâi, fortele care-i imping
pe manageri sa ia decizii inoportune tocmai in procesul de
inchegare a noilor idei de afaceri. Apoi, autorii pun la dispozitia
managerilor un nou cadru de lucru, destinat sa-i ajute pe acestia
in demersul de creare a conditiilor potrivite, la momentul
potrivit. In cele din urma, disruptia astfel realizata va avea
succes.
Iata câteva dintre problemele la
care aceasta carte da solutii: Cum ne dam seama daca o idee are
potential disruptiv sau nu? Ce situatii concurentiale avantajeaza
companiile stabile si care ii favorizeaza pe nou-veniti? Ce
segmente de consumatori vizam mai intâi, daca avem o oferta
inedita? Ce activitati ar trebui externalizate si care ar trebui
pastrate in interiorul companiei? De unde ar trebui sa provina
banii cu care finantam o noua afacere? Cum alegem cei mai potriviti
manageri, pentru a pune in practica noua idee? Cum ne pozitionam pe
piata acolo unde vor fi profiturile in viitor?
Dezvaluind principii
contraintuitive, care va vor schimba pentru totdeauna perspectiva
asupra inovatiei, aceasta carte de referinta in literatura
economica internationala va arata cum puteti crea un motor de
crestere disruptiva, menit sa alimenteze perpetuu succesul oricarei
companii.
Clayton M. Christensen este
arhitectul conceptului de "inovatie disruptiva", fiind considerat
de multa vreme drept unul dintre cei mai importanti teoreticieni in
domeniul inovatiei. E un cunoscut orator si consultant, activând si
ca membru in consiliile de administratie ale unor mari companii din
SUA. In 1975, Christensen a obtinut o diploma in economie la
Brigham Young University. In 1977, a finalizat un masterat de doi
ani la Oxford University, iar in 1979 a absolvit programul MBA de
la Harvard Business School. In 1983, sub administratia Ronald
Reagan, a fost selectat pentru a lucra in cadrul programului
guvernamental anual White House Fellow. Iar in 1992, si-a incheiat
studiile doctorale in domeniul Administrarii Afacerilor, efectuate
la Harvard Business School. Anterior revenirii sale in viata
academica de la Harvard, Christensen a detinut functia de Chairman
& President la CPS Corporation (o firma din domeniul stiintei
materialelor, pe care a fondat-o impreuna cu câtiva profesori de la
MIT). De asemenea, a fost membru al conducerii firmei Boston
Consulting Group. Ulterior, a devenit consultant pentru echipele
manageriale ale multor corporatii renumite in lume.
In prezent, Clayton M.
Christensen detine titulatura de Robert and Jane Cizik Professor si
preda disciplina Administrarea Afacerilor la Harvard Business
School. Lucreaza in departamentele de Management Tehnologic si
Operational si Management General din cadrul acestei scoli.
Cercetarile si preocuparile sale didactice se axeaza pe
managementul inovatiei tehnologice si pe identificarea de noi piete
pentru noile tehnologii. Pentru ceea ce a publicat de-a lungul
timpului, Christensen a fost distins cu numeroase premii academice.
In 1997, a primit Global Business Book Award pentru cartea "The
Innovator's Dilemma".
Michael E. Raynor este un
remarcabil cercetator, autor, consultant si orator, fiind
specializat in strategii corporatiste pentru evaluarea si reducerea
riscurilor, dar si pentru generarea de venituri. In cercetarile si
scrierile sale, dar si in activitatea practica, Raynor s-a
focalizat asupra inovatiei si strategiei in afaceri, explorând
provocarea de a pastra succesul unei firme prin inovatie, dar si
modalitatile de a face fata si a exploata solicitarile in
permanenta schimbare ale mediului concurential de
afaceri.
In 1990, Raynor a obtinut o
diploma in filozofie la Harvard College. In 1994, a absolvit cursul
MBA de la Richard Ivey School of Business. Iar in 2000, a obtinut
titlul de doctor la Harvard Business School, specializându-se in
Administrarea Afacerilor. Ulterior, Raynor s-a implicat in
activitatea academica in calitate profesor la Richard Ivey School
of Business din London, Canada, predând in cadrul programelor MBA
si Executive Education. In prezent, Michael E. Raynor este director
al Deloitte Research. De-a lungul timpului, a lucrat cu unii dintre
cei mai importanti clienti ai firmei, corporatii internationale de
top, provenind din multe domenii de activitate - telecomunicatii,
media si divertisment, farmaceutice, aparatura medicala, IT
hardware si software, servicii financiare, energie electrica si
sanatate. Raynor este autor si coautor al multor capitole din
diverse carti si al unor articole aparute intr-o serie de
publicatii prestigioase, precum "Harvard Business
Review".
Dr. Michael F. Roizen -
"Programul de intinerire"
Pornind de la premisa ca vârsta
reala si cea biologica a unei persoane numai rareori coincid, Dr.
Michael F. Roizen concepe in "Programul de intinerire"un veritabil
ghid al tineretii vesnice. Bazându-se pe o serie intreaga de
descoperiri medicale recente si surprinzatoare despre procesul de
imbatrânire si factorii care il accelereaza, autorul detaliaza o
serie de masuri practice prin care numeroase afectiuni, adeseori
asociate cu inaintarea in vârsta, pot fi evitate. Capitolele
Programului de intineriresunt extrem de variate, autorul prezentând
cu o la fel de mare usurinta si cu o la fel de solida documentare
subiecte felurite precum fiziologia arterelor, stresul sau efectele
benefice ale consumului de ciocolata. Statisticile, cercetarile
stiintifice, sfaturile practice si marturiile celor care au urmat
programul propus de Dr. Roizen se imbina firesc intr-o carte care
ii va convinge cu siguranta pe cititori ca se pot simti mai tineri
decât in acte, ducând o viata echilibrata si fericita.
La Editura
ART:
Quentin Tarantino - "Ticalosi
fara glorie"
Considerat de cea mai mare parte
a criticii drept cel mai bun film din 2009, "Ticalosi fara
glorie" este, dupa cum o spune si Tarantino, capodopera sa
cinematografica. Fapt sustinut de numeroasele nominalizari si
premii primite pâna acum. Lasând cifrele sa vorbeasca de la sine,
filmul care ii are in rolurile principale pe Brad Pitt si pe
Cristoph Waltz a primit pâna acum zeci de nominalizari si de
premii, carora li se adauga alte 8 nominalizari la Premiile Oscar.
Printre prestigioasele distinctii se numara Premiul pentru Cel mai
bun Actor, care i-a revenit lui Cristoph Waltz la Festivalul de la
Cannes din 2009, un Glob de Aur care i-a revenit tot lui Waltz,
actor care a mai incasat si un Premiu BAFTA pentru acest rol. In
cadrul Galei Best Film Fest, derulate anul trecut in Capitala,
nonconformista pelicula de razboi a lui Tarantino a fost desemnata
drept "Cel mai bun film strain care a rulat in România in
2009".
Deopotriva scenarist si regizor,
Tarantino si-a obisnuit nu doar fanii, ci si publicul larg, cu
publicarea scenariilor sale, considerate o adevarata bijuterie
cinematografica. Literatura in toata regula, "Ticalosi fara
glorie" cuprinde o serie de scene care nu se regasesc in
cele aproape trei ore ale filmului, oferind cititorului un plus de
Tarantino.
"Tarantino ne aminteste,
magistral si emotionant, ca intre un teanc de foi scrise sau
tiparite si un aparat de filmat exista o oarecare deosebire. Asa
cum numai marii cineasti o pot face, rar si memorabil,
nonconformistul Tarantino ajuns la maturitate artistica redescopera
arta cinematografica. Fiecare minut din cele aproape 150 ale
filmului e o demonstratie atasanta, tulburatoare a ceea ce poate
face imaginea cinematografica si nu poate face cuvântul (...)
Iesind de la filmul gloriosului ticalos Tarantino, m-am simtit de
parca n-as mai fi fost la cinema de zece ani " (Cristian
Tudor Popescu, "Gândul").
La Editura
RAO:
Angela Lambert - "Viata
irosita a Evei Braun". Traducere deFelicia
Mardale.
Cartea analizeaza personalitatea
controversata a Evei Braun, pe care autoarea isi propune sa o
prezinte intr-o lumina pozitiva, nicidecum ca pe o nazista zeloasa
sau o jucarie sexuala a unui dictator, ci ca pe o tânara
bine-crescuta, dintr-o familie respectabila apartinând clasei de
mijloc. In contrapartida, Hitler este infatisat cu toate defectele
si viciile unui monstru insetat de putere si cu desavârsire dement.
Despre viata lui Adolf Hitler s-au scris peste sapte sute de
biografii, insa aceasta carte despre viata Evei Braun este abia a
doua in limba
engleza si prima scrisa de o
femeie. Cartea este bine documentata, alert scrisa si, desi
voluminoasa, se citeste dintr-o rasuflare.
La Editura
Humanitas:
Juan Jose Millas - "Doua
femei la Praga"
Cartea apare in colectia "Cartea
de pe noptiera". Luz Acaso, o femeie solitara si enigmatica de 40
de ani, si-ar dori ca Álvaro Abril, tânar scriitor promitator, sa-i
scrie biografia. O viata poate fi povestita in cincizeci de pagini
sau in cinci sute, si poate incepe de oriunde; trebuie doar ca
materialul sa fie organizat de cineva care se pricepe. Álvaro
traieste cu obsesia ca a fost adoptat la nastere. Luz, cu fantasma
ca a avut un fiu; in confesiunile ei isi asuma, rând pe rând, rolul
de mama singura, vaduva, prostituata. Fiecare detaliu il contrazice
pe cel de dinainte. Care e realitatea si unde incepe fictiunea?
Oare minciuna traita intens in imaginatie nu devine adevar? Un
roman despre cautarea identitatii, filiatie, maternitate,
singuratate, teama si spatiul interior in care ne putem refugia, ca
pe o straduta ingusta din Praga.
Juan Jose Millas (nascut in
1946, la Valencia) este considerat unul dintre cei mai importanti
scriitori spanioli contemporani. Dupa studii de filozofie si
literatura (Universidad Complutense, Madrid) abandonate in anul al
treilea si diverse slujbe temporare (marionetist, profesor, factor
etc.), s-a dedicat scrisului. A inceput prin a publica un volum de
poezie, apoi s-a orientat spre o proza de introspectie psihologica.
Alienate, personajele sale se afla in cautarea unei existente mai
autentice, incearca sa-si construiasca o identitate proprie si
sa-si gaseasca punctele de referinta intr-un peisaj de multe ori
inventat. Naratiunea recupereaza realitatea, o rearticuleaza si
face acceptabil vidul existential. Romanele lui Millás s-au bucurat
de la bun inceput de succes in rândul publicului si al criticii,
fiind incununate cu importante premii literare (Nadal, Primavera,
Planeta etc.). A colaborat de asemenea la cotidiene ca "El Sol" si
"El País" (pentru articolele sale a primit Premio Mariano de Cavia
de Periodismo, 1999, si Premio de Periodismo Francisco Cerecedo,
2005).
Eugene Ionesco - "Teatru
XI"
Volumul cuprinde piesele:
"Omul cu valize"; "Calatorii in lumea mortilor"; "Maximilian
Kolbe". "Pentru ca nu am idei de propus lumii, pentru ca vreau sa
evit banalitatea lucrurilor superficiale de care ne lovim si care
n-au legatura cu Eul nostru profund, am scris aceasta piesa pornind
de la vise pe care le-am pus cap la cap, ca sa evit astfel, pe
scena, orice propaganda si orice ideologie. Dar ideologia patrunde
si in visuri, iar eu nu mi-am dat seama."Omul cu valize" este un
personaj care nu-si cunoaste tara, care e tinta unor sicane
politienesti teribile, care se simte in pericol pretutindeni si
care nu intâlneste iubirea." (Eug'ne Ionesco)