Obiectivele Deutsche Telekom pe piata locala: crestere pe TV, net ieftin prin fibra optica si investitii in 3G

Autor: Adrian Seceleanu 22.03.2010

Grupul german spune ca a fost luat prin surprindere de agresivitatea ofertelor Orange Romania pe segmentul prepay. Nemtii descriu RCS&RDS ca pe un rival redutabil si spun ca vor sa imprumute unele dintre metodele de lucru ale romanilor.



Cresterea numarului de clienti pe serviciile TV si internet fix si mobil reprezinta prioritatile cheie ale Deutsche Telekom pentru Romania in perioada 2010-2012, iar pentru a atinge aceste tinte Romtelecom si Cosmote vor investi puternic in retele, potrivit datelor prezentate de reprezentantii celui mai mare grup telecom din Europa la o intalnire cu investitorii.

Nemtii, care detin pe piata locala Romtelecom, Cosmote (Zapp) si Germanos prin intermediul grupului elen OTE, spun ca atat in Romania, cat si in restul tarilor din regiune un obiectiv-cheie este cresterea pe TV, in contextul in care clientii renunta cel mai greu la acest serviciu, iar operatori ca RCS&RDS si UPC incep sa se extinda periculos de mult pe segmentul de comunicatii.

"Pentru noi televiziunea are o importanta enorma. Asa cum o arata cazul RCS&RDS si UPC, din ce in ce mai multi operatori de servicii TV intra pe pietele noastre. Ceea ce vedem este ca disponibilitatea ridicata a oamenilor de a plati pentru TV este o metoda de a ne pastra clientii si de a reduce numarul celor care renunta la serviciile noastre, in special la telefonia fixa", spune Guido Kerkhoff, managerul Deutsche Telekom care raspunde de anul trecut de operatiunile nemtilor in Europa de Sud-Est.

In Romania, nemtii au putin peste 900.000 de clienti pe servicii TV prin platforma de satelit Dolce si operatorul de cablu NextGen, fiind astfel numarul trei pe piata dupa RCS&RDS (cu 2,7 milioane de clienti pe cablu si satelit) si UPC (1,3 milioane de clienti pe cablu si satelit).

La un an de la preluarea mandatului in boardul DT si dupa ce a vizitat de mai multe ori Romania, Kerkhoff le-a descris investitorilor ce competitie dura are Deutsche Telekom in Romania si in regiune, insistand in special asupra RCS&RDS - companie creata de oradeanul Zoltan Teszari.

"RCS&RDS sunt foarte agresivi si nu au o structura cu mult personal: vanzarile sunt realizate in principal de tehnicienii de retea, pentru ca nu au o retea de magazine. Ei isi fac reteaua, apoi fac vanzare din usa in usa cu tehnicienii de retea si vin de pe TV peste pietele noastre", sintetizeaza Kerkhoff modul de lucru care a adus RCS&RDS 8 milioane de abonamente la servicii TV si telecom in mai multe tari din regiune si venituri de 710 mil. dolari anul trecut. Managerul DT a precizat, de altfel, in contextul prezentarii strategiei de reducere a costurilor pentru companiile grupului, ca unele dintre metodele RCS&RDS pot duce la cresterea profitabilitatii.

"RCS& RDS are un sistem in care o mare parte din salariu este variabil si depinde de vanzarile pe care le face fiecare om in parte. RCS&RDS vinde prin tehnicienii de retea si astfel obtine un nivel ridicat de angajament al oamenilor."

Care este strategia Deutsche Telekom in fata rivalilor de acest tip? Investitii in NextGen - compania de cablu creata de Romtelecom, care a cumparat deja 12 companii mai mici si are 130.000 de abonamente pentru servicii TV si telecom.

"Vom continua sa atacam piata cu al doilea brand, NextGen, pentru ca vrem sa concuram RCS&RDS, UPC si retelele de cartier cu aceeasi structura de costuri si acelasi model de business. Vom avea astfel pe piata si o oferta low-end care insa va fi profitabila in conditiile in care vom concura de la egal la egal", a spus Kerkhoff. Reteaua de fibra optica a Romtelecom / NextGen acopera in prezent 5.200 de gospodarii, potrivit datelor DT. Romtelecom are 834.000 de clienti pe internet fix si mobil.

In ceea ce priveste pozitia Cosmote, Kerkhoff a spus ca se asteapta ca investitiile in reteaua 3G sa ajute compania sa castige clienti cu venituri mai mari. El a notat conditiile dificile in care a operat anul trecut Cosmote. "Orange Romania a reactionat la achizitia noastra cu reduceri puternice de preturi, in special pe prepay, ceea ce ne face viata dificila si a dus la schimbarea referintelor de pret pe piata. Intensitatea (…) atacului a fost neasteptata. Miscarea a fost atat de puternica, incat a dus la schimbarea conditiilor jocului pe piata din Romania." Anul trecut Orange a lansat mai multe oferte agresive pe prepay, operatorul oferind, spre exemplu, cartele prepay gratuite clientilor care le comandau online.

Guido Kerkhoff, membru in boardul Deutsche Telekom, despre…