Esec: Cum au ramas cinci orase fara banii de centuri de la BM

Ziarul Financiar 22.03.2010

Cinci proiecte de variante ocolitoare pentru orasele Bacau, Brasov, TarguMures, Reghin si Medias, cu o lungime totala de 85 km, au ramas fara bani pentru construirea centurilor ocolitoare, desi aveau finantare de 225 mil. dolari de la Banca Mondiala.

Finantarea a expirat la sfarsitul anului trecut, dupa o prelungire de cinci luni, iar intre timp pentru aceste proiecte nu a fost organizata nici macar licitatia de incepere a lucrarilor de constructie. Singurul oras care a avansat lucrarile fara finantarea de la BM este Brasovul, unde sau construit deja doua tronsoane din viitoarea centura cu bani de la bugetul local, Ministerul Transporturilor si fonduri de la UE.

"Sa spuna cei de la CNADNR de ce sa ratat finantarea de la Banca Mondiala pentru acest proiect. Ministerul Transporturilor a tinut la sertar timp de patru ani de zile acest proiect, care are in prezent o documentatie imatura. Elementele tehnice au fost stabilite, insa nu vad, in mod realist, vreo sansa de incepere a acestui proiect in 2010", a declarat Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau. Potrivit lui, varianta ocolitoare ar reduce cu 40% traficul prin orasul Bacau.

Finantarea de la BM a fost aprobata inca din 2006, in urma unui acord semnat cu CNADNR inca din 2004. Jumatate din suma era destinata proiectelor rutiere de infrastructura, 45% pentru calea ferata si 5% pentru administratiile locale. La aceasta valoare se adauga cofinantarea de la bugetul de stat de 153 mil. dolari. Potrivit ultimelor date disponibile, Romania a atras doar 20% din acesti bani, pana la expirarea imprumutului.

Cele cinci variante ocolitoare ar putea fi realizate prin fonduri nerambursabile de la UE, insa CNADNR nu a depus inca cererile de finantare pentru cele 5 centuri la Ministerul Transporturilor.

"Aceste proiecte pot fi finantate prin Programul Operational Sectorial pentru Transport, insa trebuie verificat la CNADNR in ce stadiu se afla acestea. O parte din ele nu au inca studiile de fezabilitate incheiate, iar unele primarii inca nu siau dat acordul privind traseul viitoarelor centuri. Nu stiu de ce nu a fost atrasa finantarea, trebuie sunati cei de la CNADNR", afirma Constantin Dascalu, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor.