Efervescenta in soft drinks: Coca-Cola Hellenic detine jumatate din piata sucurilor cu bule

Autor: Mihaela Popescu 22.03.2010

Unul dintre cele mai mari branduri din lume, Coca-Cola detine suprematia pe piata romaneasca a bauturilor racoritoare inca de la inceputul anilor '90, fiind sustinut la nivel local de investitii elene.

Grecii de la Coca-Cola Hellenic activeaza pe piata de aproape 20 de ani, iar compania Coca-Cola HBC Romania, actualul lider din sectorul de soft drinks, a fost infiintata in anul 2000 prin unificarea tuturor imbuteliatorilor locali ai Coca-Cola existenti la acea data.

In lupta cu imbuteliatorul Pepsi, rivalul sau istoric, compania elena a mizat inca de la inceput pe investitii masive, mult peste bugetul competitorului sau, acestea fiind orientate in special in productie si in crearea unui sistem de distributie care sa acopere principalele zone ale tarii. A mizat mai intai pe segmentul bauturilor carbonatate, care la inceputul anilor '90 reprezenta practic intreaga piata a sucurilor; primul produs din categoria still drinks (sucuri plate cu continut de fruct de maximum 25%), Prigat, a fost lansat pe piata locala in 1993 de catre producatorul Pepsi. Coca-Cola a atacat segmentul de profil in 1995 cu brandul Cappy, alte miscari importante fiind lansarea bauturilor energizante Burn in 2001 si intrarea pe piata apelor minerale prin achizitia companiei locale Dorna Apemin in 2002. Tranzactia a fost de 39 mil. euro, potrivit datelor raportate de greci.

Investitiile realizate de Coca-Cola Hellenic in Romania s-au ridicat la 136 mil. euro in perioada 2002 - 2006, mai arata datele companiei.

Sustinute de investitii in promovare, lansari noi de produse, inovatii, dar si de trendul ascendent al consumului, vanzarile s-au triplat in intervalul mentionat - de la 162 mil. euro in 2002 acestea ajungand la 366 mil. euro in anul 2006.

Avansul a continuat in primul an dupa integrarea Romaniei in UE: in 2007 compania raporta cea mai mare crestere de volume vandute din ultimii sapte ani, de 23% (comparativ cu 2006), si atingerea pragului de vanzari de un miliard de litri pentru prima data la nivel local, pe o piata estimata la 2,5 mld. litri.

De altfel, anul 2007 a adus o crestere exploziva tuturor producatorilor de profil datorita caniculei din vara. Acest lucru nu s-a repetat insa in 2008, cand au aparut si primele semne de incetinire a cresterii consumului. Coca-Cola Hellenic a raportat in acel an injumatatirea ratei anuale de crestere a vanzarilor, pentru ca in 2009 compania sa inregistreze primul declin anual, de 12% (in volum).

Grecii raman insa greu de detronat din pozitia de lider de piata in industria bauturilor nonalcoolice: cifra de afaceri a Coca-Cola HBC poate fi estimata la circa 500 mil. euro in 2009, in conditiile in care in anul anterior imbuteliatorul Pepsi a raportat afaceri de 200 mil. euro.

Coca-Cola Hellenic avea in 2008 o cota de piata de 54% pe segmentul sucurilor carbonatate din Romania, potrivit rapoartelor financiare ale companiei.

In ciuda declinului consumului, in 2009 producatorul Coca-Cola a mers inainte cu investitii de 46 mil. euro proiectate pentru diminuarea costurilor operationale.