Cine se lupta pentru cel mai asteptat proiect de infrastructura, metroul Drumul-Taberei

Autor: Catalin Lupoaie 11.03.2010

Oamenii de afaceri Ovidiu Tender, Costel Casuneanu, Dan Besciu, Radu Oautu, Florea Diaconu sau Alexandru Horpos concureaza cu giganti internationali din constructii pentru realizarea celei mai asteptate lucrari de infrastructura din Bucuresti, metroul din Drumul Taberei.



Douazeci de de consortii din 11 tari se lupta in prezent pentru castigarea a doua contracte cu o valoare totala estimata de 1,16 mld. lei (276 mil. euro), fara TVA, pentru constructia structurii de rezistenta a Magistralei V de metrou intre Drumul Taberei si Eroilor. Licitatia se afla in faza de precalificare pentru cele doua loturi, respectiv Raul Doamnei - Hasdeu (920 de milioane de lei) si Romancierilor - Valea Ialomitei (246 de milioane de lei), Metrorex primind in total 36 de oferte, cate 18 pentru fiecare lot.

Printre consortiile care au depus oferte se numara si companiile romanesti SIRD Timisoara si Prospectiuni (detinute de Ovidiu Tender), Delta ACM (Florea Diaconu), PA&CO International (Costel Casuneanu), Euro Construct Trading '98 (Dan Besciu), Hidroconstructia (management si angajatii), Straco Grup (Alexandru si Traian Horpos), AB Construct si Cominco (detinuta de Catalin Gemanar, Florin Rusu si Sorin Apostol). Acestea participa in consortii cu firme straine, pentru ca singure nu s-ar fi putut califica, avand in vedere ca printre criteriile de selectare a participantilor in caietul de sarcini era sa fi avut cel putin 1-3 contracte executate similare in ultimii cinci ani.

Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex, considera ca ieri a fost una dintre cele mai importante zile pentru metrou de dupa 1990, avand in vedere ca au fost deschise ofertele pentru primul proiect de metrou inceput de la zero din ultimii 20 de ani si ca presedintele Traian Basescu a participat ieri in Japonia la semnarea unui imprumut de 340 mil. euro pentru realizarea metroului spre Aeroportul Otopeni. Imprumutul va fi acordat de Banca de Cooperare Internationala a Japoniei (JBIC) si va acoperi o treime din valoarea totala a investitiei, estimata la 1 miliard de euro.

"Primi pasi pentru metrou in Drumul Taberei au fost facuti in 1990, cand au fost aprobati indicatorii tehnico-economici. De atunci au fost tot felul de intentii, dar niciuna nu s-a concretizat. Indicatorii au fost revizuiti de trei ori de atunci, ultima oara in 1998. Este cel mai important proiect inceput dupa 1990 de catre Guvern si este finantat in intregime de catre stat pentru administratia publica din Bucuresti", afirma Gheorghe Udriste, directorul Metrorex. Fondurile pentru realizarea proiectului provin dintr-un imprumut acordat de Banca Europeana de Investitii (BEI), in valoare de 370 mil. euro.

Dupa Polonia, chinezii vor sa intre si pe piata locala

China Railway Engineering Group, companie detinuta de statul chinez, a fost una dintre companiile surpriza de la prezentarea ofertelor pentru metroul Drumul Taberei- Eroilor, fiind pentru prima data cand o companie chineza participa la o licitatie locala importanta din infrastructura. Chinezii au reusit anul trecut sa intre pentru prima data pe piata din UE, in Polonia, dupa ce au reusit sa castige doua tronsoane de autostrada intre Berlin si Varsovia. Pe langa chinezi, la licitatie au mai participat si firme din Italia, Spania, Germania, Austria, Portugalia, Grecia, dar si din Turcia, Rusia si Ucraina.

Lucrarile pot incepe in toamna, daca nicio companie nu va depune constestatii, iar durata de constructie va fi de 30 de luni.

"Dupa faza de precalificare va urma un termen de doua sau trei luni in care companiile selectate vor elabora oferta finala. Termenul maxim pentru elaborarea ofertei finale este de trei luni, astfel ca la inceputul semestrului doi putem avea un castigator", a spus Udriste.