SPIRITUALIA/ Ioan Ica jr despre crestinismul lui C. Noica
Autor:
Vasileanu Marius
09.03.2010
Marturisesc, am fost totdeauna reticent atunci când s-a
incercat asimilarea crestina a lui Constantin Noica. Cei care o
faceau erau stângaci de oriunde veneau. Fie dinspre filosofie, si
atunci nu prea aveau datele teologice necesare unei adecvate
expertize - dar, daca afirmau asta, cei mai multi nici nu-l
intelegeau pe Noica, constatam. Fie dinspre teologie, si atunci, in
genere, habar n-aveau de filosofia nicasiana, chiar daca ei isi
inchipuiau contrariul. Rareori gasesti oameni care sa fie acasa si
sa fie convingatori pledând dinspre ambele domenii. Iata de ce am
fost de-a dreptul incântat descoperind un eseu al Arhid. Prof. Dr.
Ioan I. Ica jr dedicat Centenarului Noica si, implicit, relatiei
magistrului de la Paltinis cu crestinismul.
Eseul a aparut in trei numere consecutive ale revistei
"Telegraful Român" - august, septembrie si octombrie 2009. In cele
doua articole recente de la aceasta rubrica, scrise de subsemnatul,
dedicate revistelor crestin-ortodoxe din România, n-am mai insistat
si asupra "Telegrafului Român", fiindca, oricum, balanta era deja
dezechilibrata in favoarea Ardealului, demonstrând ca acesta-i
"fruncea". Revista cu indelungata traditie, fondata inca de la 1853
de Mitropolitul Andrei Saguna, nici inainte de '89 "Telegraful
Român" nu era de neglijat - gratie eforturilor marelui iubitor de
cultura care a fost Mitropolitul Antonie Plamadeala. Ma refer cel
putin la ultimii 8-9 ani inainte de '89, când o lecturam gratie
unui prieten teolog. "Telegraful Român" si-a pastrat si astazi
alura teologica zvelta si detenta culturala bine rostuita. Se
cunoaste de la distanta ca beneficiaza de contributiile unui corp
profesoral, cel al Facultatii de Teologie Ortodoxa din Sibiu, cu
cea mai inchegata traditie din tara, are o buna priza la
actualitatea crestin ortodoxa internationala - ceea ce nu prea
gasesti prin media crestin ortodoxa româneasca -, este bine
aerisita cultural. Rubrica de actualitate editoriala tinuta
odinioara de cel care semna, simplu, Mitropolitul Antonie, este
continuata astazi cu aceeasi dezinvoltura de Mitropolitul
Laurentiu. Rafinamentul pe care il strecoara uneori Mitropolitul
Laurentiu Streza - ma gândesc, de pilda, la cele câteva fraze
dedicate recentei reeditari a cartii "Simboluri ale stiintei sacre"
- este generator de bucurie spirituala.
De o eruditie deja legendara printre studentii teologi
ardeleni, Prof. Ioan Ica jr ne ofera un serial intitulat "Noica -
Centenar" in care, aparent, nu pare sa-si propuna decât o generoasa
evocare a vietii si operei filosofului. Spun aparent fiindca, chiar
daca nu o declara explicit, ba chiar nu este deloc ostentativ, Ioan
Ica jr puncteaza subtil, atunci când are ocazia, acele momente din
viata si opera lui Noica in care intersectia cu crestinismul a fost
mai apasata. Tusele acestea sunt insa la fel de echidistante precum
sunt si acelea in care este explicitata, pe scurt, gândirea
nicasiana din principalele lucrari tiparite - ceea ce induce un
perfect echilibru al discursului. Si, deopotriva, "mirarea" ca
exista cineva care sa fie acasa si in teologia crestina si in
filosofia lui Noica. Daca excelenta scrierilor teologice ale lui
Ioan I. Ica jr este deja binecunoscuta, expertiza filosofica
dovedita prin acest eseu il asaza la nivelul unui Sorin Lavric, cel
mai insemnat exeget nicasian de pâna astazi, in opinia multora,
inclusiv a subsemnatului.
Care sunt insa vectorii crestini ai parcursului nicasian? Iata
mai jos câteva dintre cele "strecurate" in text de Pr. Ioan I. Ica
jr. Putem incepe din 1937, anul in care a aparut "De caelo", eseu
filosofic in care Noica noteaza spre finalul lucrarii sale: "Numai
crestinismul face indivizi puternici". Sau "Un singur ins al zilei
de azi ar avea viitor: crestinul", deoarece "crestinul singur este,
pâna acum, portretul omului". "De caelo" «este cea mai explicit
crestina dintre toate cartile sale» constata Ioan Ica jr. Desigur,
mai observa teologul, «Modelul de crestin "agonic" propus de Noica
omului modern "apatic" este personajul dostoievskian Aliosa
Karamazov - cu care se identifica proiectiv Noica insusi -, cel
care, nevinovat fiind, ia asupra sa pacatele si vina altora si
participa prin suferinta la mântuirea comunitatii».
In partea a doua a eseului sau Ioan I. Ica jr vorbeste fara
complexe despre implicarea legionara a lui Noica asezându-se in
siajul cartii lui Sorin Lavric, "Noica si Miscarea Legionara"
(Humanitas, 2007). Carte in care S. Lavric "reuseste sa prezinte
senin si echilibrat acest delicat si controversat episod, dincolo
de orice inutile rechizitorii, apologii sau hagiografii postume",
subliniaza Ica jr. De altfel, fragmente din "De caelo" si din
revista "Adsum" au fost "amplu citate si comentate de Mitropolitul
Antonie Plamadeala", ne aminteste Pr. Ioan Ica jr, cu ocazia
inmormântarii filosofului, la schitul de la Paltinis, pe 6
decembrie 1987.
"Elitele crestine sunt ale celor puternici, care prin daruirea
si sacrificiul lor sunt nu doar buni, ci infricosatori de buni!",
scrie Noica in singurul numar din "Adsum" intr-unul din articole
(toate, cu exceptia unuia, fiind scrise de el). Lipsit de intuitie
politica, filosoful adera la Miscarea Legionara in 1938, dupa
asasinarea lui Codreanu, dar este, firesc, dezamagit atunci când
constata ca "Miscarea (este) talibanizata si esuata in ideologie,
antisemitism si crime odioase, inacceptabila pentru o organizatie
care se voia crestin-ortodoxa.", arata prof. Ica jr. si mai
departe: "O vreme Noica a crezut in felul sau in inspiratia mistica
crestina a legionarismului. Esecul acestuia a avut insa o
importanta consecinta: a confirmat reticenta permanenta a
filosofului fata de formele exterioare, explicit religioase, ale
crestinismului - nu si fata de nucleul sau mistic si teologic citit
in cheie filosofica".
Aici s-ar cuveni o paranteza pe care Prof. Ioan Ica jr nu o
face. Noica ar fi avut poate prilejul unei reale prize la mistica
in sensul ei cel mai curat iar nu cel inchipuit de legionari daca
si-ar fi pastrat legatura initiala cu membrii Miscarii "Rugul
Aprins". Un fapt rareori mentionat este acela ca la una din
intâlnirile preparatoare a ceea ce avea sa devina formidabilul grup
de rugaciune si studiu cultural-spiritual "Rugul Aprins" de la
Manastirea Antim a participat si Constantin Noica. Ma refer la
intâlnirea organizata de Sandu Tudor la Cernauti, in vara lui 1943,
unde a si tinut o interesanta - inclusiv pentru discutia de aici -
conferinta cu titlul "Cunoastere si asceza". (Apropo de asceza, de
mai multe ori am surprins in textul teologului sibian accentul cel
bun pus pe asceza culturala nicasiana - facându-se, astfel,
necesara distinctie de asceza crestina propriu-zisa, chiar daca,
pâna la un punct, pot fi inrudite).
Aflam mai departe despre cele câteva intâlniri culturale
"extatice" ale filosofului: Kant (la 18 ani), Biblia (28-30 de
ani), Hegel ("Fenomenologia spiritului") si Goethe ("Faust") pe
parcursul retragerii fortate de la Câmpulung-Muscel. Dar si despre
faptul ca filosoful a mers sa-si ceara iertare imediat dupa iesirea
din inchisoare celor care, considera el, in duh dostoievskian, ar
fi suferit din cauza sa.
Explicând sistemul nicasian asa cum se desprinde acesta din
"Devenirea intru fiinta", in cea de-a treia parte a eseului sau,
Ioan Ica jr vorbeste despre cele trei componente ale modelului
triadic al fiintei care constituie o «unitate dialectica in care
"trei sunt una"» si considera ca «e o varianta filozofica a
triunitatii crestinismului ortodox; cei care o refuza, "practicând
arianismul"».
Daca este sa riscam o data fixa laolata cu Noica, "cultura
europeana a inceput in sudul continentului nostru in anul 325,
odata cu Sinodul I Ecumenic de la Niceea". Spre deosebire de toate
celelalte culturi care nu ar avea cunoasterea libera, "aceasta
apare odata cu raportul Unu-multiplu propriu politeismului grec si
cu raportul Unu-multiplu propriu crestinismului si culturii
europene. Europa a creat singura cultura libera, lipsita de mister,
deschisa, innoitoare si prospectiva, culturile neeuropene fiind
inchise in sine, initiatice, stagnante, iesind din inertie doar sub
influenta celei europene". Aceasta il face pe teolog sa jubileze
alaturi de filosof: "mitologia europeana nascuta toata dintr-o
singura legenda: cea a unui Prunc nascut in iesle. Cultura
europeana s-a nascut nu in contra religiei ei - asa cum a facut-o
filosofia greaca -, ci in prelungirea organica a crestinismului;
toate sistemele de valori ale Europei, chiar cele aparent
anticrestine, sunt de fapt profund solidare cu continutul si
structura crestinismului, care a adus simtul rationalitatii si
valorii pozitive a infinitului (detestat de antici)"...
In fine, luând act de entuziasta pledoarie a lui Noica in
favoarea potentialului cultural si spiritual est-european (neluat
nici astazi in serios decât accidental), prof. Ica jr pare a se
lasa el insusi purtat de vântul divin atunci când vorbeste despre
«Speranta unei noi culturi, capabila sa instituie un nou raport de
intimitate intre oameni si intre oameni si lucruri, (care) vine din
partea prepozitiei "intru", al carei miracol il poarta in sine
cultura româneasca (folclor, Eminescu, Brâncusi, Noica
insusi)».
Reprezentant de seama al Bisericii Ortodoxe Române la
delicatele dialoguri ecumenice dintre ortodocsi si catolici, Pr.
Ioan Ica jr rezuma astfel: "Situata intre Orient si Occident, intre
traditie si modernitate, România si cultura ei au, in viziunea lui
Noica, sansa si latenta unei medieri in spirit cu semnificatii
ecumenice in destinul spiritului uman". Pe nedrept, pare sa zica si
demonstreaza Ica jr, aceasta postura a fost, cum se stie, riscanta
pentru Constantin Noica, expunându-l acuzelor de antimodernism,
antioccidentalism etc.
Este una dintre cele mai tonice si pertinente pledoarii
"intru" Noica pe care o cunoastem.
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura
Humorului, Bucovina) are o licenta in filosofie (Universitatea
Bucuresti) si un master in antropologia spatiului sacru
(Universitatea de Arhitectura ''Ion Mincu''). Este doctorand al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de Litere, cu o tema
interdisciplinara in care continua studiile de antropologie a
religiei. A fost director al Editurii Muzicale si profesor de
istorie a religiilor in invatamantul preuniversitar. A sustinut o
bogata activitate in presa: studii, articole, eseuri, recenzii,
proza scurta, editoriale, interviuri - in jurnale, reviste
culturale si cu profil spiritual -, producator si realizator de
emisiuni radio, numeroase colaborari la principalele televiziuni
centrale. In ultimii ani a fost editorialist si editor coordonator
(departamentul cultura-religie) la ziarul ''Adevarul'' si
redactor-sef al revistei ''Adevarul literar si artistic''; ulterior
a fost senior editor la agentia de presa ''NewsIn'', coordonand
departamentele de cultura-religie si media-publicitate. Actualmente
semneaza o rubrica saptamanala in suplimentul ''Aldine'' al
ziarului ''Romania libera'' si preda istoria religiilor la
Universitatea Bucuresti.