„Doar increderea consumatorului poate alimenta economia”

Autor: Mirabela Tiron 28.02.2010

Filiala locala a grupului polonez Can-Pack, care detine o fabrica de ambalaje din aluminiu in Capitala, un business mai putin vizibil, a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 42 de milioane de euro, cu circa 25% mai putin in euro fata de rezultatul din 2008.



Profitul s-a ridicat la 300.000 de euro, de noua ori mai mic decat cel din anul anterior. "Nu se pot compara sub nicio forma profiturile din 2009 si 2008, deoarece in urma cu doi ani au avut loc o serie de tranzactii imobiliare generatoare de profit exceptional, pe cand cifra din 2009 este doar din businessul de baza. Scaderea se mai explica prin mixul diferit de produse vandute, respectiv mai multe doze mici decat mari", a declarat Cristian Cornea, directorul general al companiei Can Pack Romania.

El sustine ca principala lui responsabilitate este asigurarea perenitatii societatii in aceasta perioada, caracterizata printr-un haos economic si politic. Existenta companiei se asigura prin clienti, salariati si actionari cat mai fericiti, apreciaza Cornea.

Pentru a avea actionari fericiti, directorul general a eliminat toate costurile inutile, iar pentru a continua sa aiba salariati "fericiti" a mentinut firma functionala.

Cristian Cornea spune ca a fi director general intr-o asemenea perioada este foarte dur, pentru ca trebuie sa satisfaci triunghiul clienti-salariati-actionari.

"Cum se poate compara un director general al momentului actual cu unul de acum 3-5 ani? Acum trei-cinci ani puteai sa iei aproape orice decizie, oricat de stupida, iar societatea crestea odata cu economia. Acum lucrezi cu 3-4 scenarii, iti pui la bataie toata stiinta, experienta, flerul de care dispui, si tot constati ca realitatea a luat-o in alta directie decat cele mai pesimiste prognoze ale tale", a declarat el.

Cu 15% mai putine cutii metalice produse anul trecut

Anul trecut, compania Can-Pack, care asigura 80-90% din cutiile de bere vandute de Heineken, SABMiller, InBev sau Tuborg Romania, a produs circa 500 de milioane de doze, cu 15% mai putine decat in anul anterior.

Directorul general spune ca asteapta ca anul acesta sa vanda 600-650 de milioane de doze. Ponderea vanzarilor de bere la doze pe piata romaneasca era de 13% in 2008, fata de cea a berii la PET care ajungea la aproape 47%, potrivit datelor Asociatiei Berarilor Romaniei. Spre comparatie, in tari vest-europene, vanzarile de bere la doza reprezinta aproape 50% din vanzarile totale.

"Estimez ca ponderea dozei in consumul de bere a ramas mai mult sau mai putin aceeasi in 2009, dar nu ma pot pronunta definitiv pana cand industria berii nu isi va face publice rezultatele finale pe anul trecut", spune Cornea.

El vede o crestere a productiei, a vanzarilor si respectiv a cifrei de afaceri pe seama exporturilor realizate catre clienti din Turcia si Orientul Apropiat.

Investitii finalizate in marirea capacitatii de productie

Proiectul de investitii de 6 milioane de euro al companiei, ce presupunea marirea cu 30% a capacitatii de productie a fabricii de cutii metalice, a fost finalizat. Pentru anul acesta s-au bugetat investitii de 1 milion de euro, insa directorul general a precizat ca inca nu poate oferi detalii legate de acest proiect de investitii.

Vede crestere economica in trimestrul patru

Cornea apreciaza ca mai devreme de trimestrul patru din acest an nu se va concretiza o iesire din criza pentru Romania.

"Personal, prefer sa vizualizez momentul in care va incepe sa devina evidenta cresterea increderii consumatorului, singura care poate alimenta motorul economic. Cred ca anul acesta va fi un an in care deteriorarea consumului va continua, sper doar ca nu foarte mult."

El mai sustine ca vede 2010 la fel de mediocru ca si 2009, un an in care fiecare va incerca sa supravietuiasca, sa genereze un profit minim sau o pierdere minima, sa isi poata achita datoriile si sa isi conserve organizatia in stare de functionare.

Cristian Cornea se intreaba cum ar putea sa vada anul acesta mai optimist daca in Romania la ora actuala nu exista nicio masura reala anticriza pentru sectorul privat menita sa opreasca scaderea consumului. "Ar fi impozitul pe profit reinvestit, dar care profit, ce investitii?", mentioneaza el.

Cine este Can-Pack

Grupul polonez Can-Pack, al carui actionar majoritar este compania nord-americana F&P Holding, controleaza, pe langa unitatea din Romania, fabrici in Polonia, Ucraina, Slovenia, Cehia, Dubai, Franta si alte tari. Afacerile grupului sunt estimate la un miliard de euro.