Romanii au fluierat cu talent la Berlin
Autor:
Andreea Chiriac Hentea
24.02.2010
Două scurt-metraje şi două lung-metraje prezentate in
festival, dintre care lung-metrajul "Eu când vreau să fluier,
fluier" recompensat cu Ursul de Argint şi cu premiul Alfred Bauer
şi vândut deja in cincisprezece ţări, un actor român foarte
apreciat, Dragoş Bucur, promovat prin programul Shooting Stars,
multe cronici, aplauze şi chiar controverse - astfel s-ar putea
sintetiza participarea românească la cea de-a 60-a ediţie a
Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.
Cine a venit la Berlin
Unul dintre cele mai bine organizate şi prestigioase
festivaluri internaţionale de film, Berlinala, s-a desfăşurat in
acest an intre 11 şi 21 februarie şi a avut in competiţie 25 de
pelicule.
Juriul a fost prezidat de maestrul Werner Herzog, unul
dintre cei mai mari regizori germani contemporani, cu 50 de filme
la activ şi mentor al unei intregi generaţii de cineaşti. Din
juriul berlinez au mai făcut parte regizoarea şi scenarista
italiancă Francesca Comencini (aclamată in ultimul deceniu la
Veneţia, Cannes şi Berlin pentru filmele "Pianoforte", "Le parole
di mio padre", "Carlo Giuliani, ragazzo", "Mi piace lavorare" şi
"Lo spazio bianco"), scriitorul african Nuruddin Farah, actriţa
germană Cornelia Froboess, spaniolul José Maria Morales (producător
al unor regizori precum Costa Gavras sau Goran Paskaljevic),
actriţa chinezoaică Yu Nan (declarată Cea mai bună actriţă la
Festivalul Internaţional de Film de la Chicago pentru rolul său din
"Tuya's Marriage", film recompensat cu Ursul de Aur la Berlin in
2007) şi, in fine, binecunoscuta actriţă americancă Renée
Zellweger. Printre titlurile victorioase aflate in competiţie se
numără "The Ghost Writer", al lui Roman Polanski (recompensat cu
Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor). Premiul a fost primit,
in absenţa cineastului, de producătorii Alain Sarde şi Robert
Benmussa, unul dintre ei fiind mandatat de regizor să le transmită
tuturor comentariul lui Polanski: "Chiar dacă mi-ar fi fost permis
să vin la Berlin, n-aş fi făcut-o, pentru că ultima oară când am
venit la festival să accept un premiu, am sfârşit in inchisoare".
Filmul "Bal / Honey", semnat de regizorul turc Semih Kaplanoglu, a
fost declarat marele câştigător, laureat al Ursului de Aur - care
se acordă pentru Cel mai bun film din Competiţie. Alt invingător
este filmul românesc "Eu când vreau să fluier, fluier", al
debutantului Florin Şerban, care s-a intors acasă cu Ursul de
Argint - care este, de fapt, Marele premiu al Juriului - şi cu
Premiul Alfred Bauer (acordat in memoria fondatorului Festivalului
Internaţional de Film de la Berlin, pentru Cel mai bun film din
punct de vedere al perspectivei cinematografice pe care o oferă).
In competiţie s-au mai aflat filmul japonez "Kyatapirâ" /
"Caterpillar" (semnat de regizorul K'ji Wakamatsu), care i-a adus
frumoasei Shinobu Terajima distincţia supremă la categoria
interpretare - Ursul de Argint pentru Cea mai bună actriţă şi
filmul rusesc "Kak ya provyol etim letom" / "How I Ended This
Summer", al lui Aleksei Popogrebsky, care i-a recompensat ex aequo
pe protagoniştii săi, Grigori Dobrygin şi Serghei Puskepalis, cu
Ursul de Argint pentru Cel mai bun actor, precum şi pe directorul
său de imagine, Pavel Kostomarov, cu Ursul de Argint pentru Cea mai
promiţătoare realizare in domeniul imaginii de film. Ursul de
Argint pentru Cel mai bun scenariu le-a revenit chinezilor Wang
Quan'an şi Na Jin, pentru filmul "Tuan yuan" / "Apart Together". Pe
lângă aceste nume proaspăt afirmate la festival, filmul lui Florin
Şerban a concurat, insă, cu creaţii ale unor nume sonore ale
cinematografului internaţional (ceea ce face victoria sa şi mai
importantă). Printre competitori s-au aflat nume celebre precum
danezul Thomas Vinterberg (care a venit la Berlin cu "Submarino"),
excentricii autori francezi Benoit Delépine şi Gustave de Kervern
(care au prezentat "Mammuth"), reputatul Zhang Yimou, care nu s-a
ridicat la inălţimea aşteptărilor cu al său "San qiang pai an jing
qi" / "A Woman, A Gun And A Noodle Shop" sau provocatorul Michael
Winterbottom, care a dezamăgit de-a binelea criticii cu al său "The
Killer Inside Me".
Dezamăgiri de la consacraţi, surprize de la debutanţi...
...aceasta ar putea fi concluzia evidentă, in condiţiile in
care un regizor care debutează in lung-metraj precum românul Florin
Şerban a provocat atâtea discuţii şi remarci (cele mai multe
apreciative) pe marginea filmului său. Absolvent al Facultăţii de
Filosofie din Cluj (cu un masterat in teoria culturii şi
hermeneutică), apoi al secţiei Regie film a Universităţii Naţionale
de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) şi având un al doilea
masterat, de data aceasta in cinema, la Universitatea Columbia din
New York, Florin Şerban a debutat cu această poveste puternică şi
specială, despre care cronicarul italian Adriano Aiello spunea:
"Debutul lui Florin Şerban se inscrie in filonul inaugurat de
Cristian Mungiu cu 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, confirmând forţa
şi inspiraţia cinematografului românesc contemporan, format
dintr-un ansamblu de filme care ambiţionează să povestească faptele
şi lumea aşa cum sunt, cu o privire atentă şi directă, fără prea
multe ocolişuri şi compromisuri". Beneficiind de cronici diverse in
publicaţii de prestigiu, comentat, aplaudat şi, in orice caz,
analizat foarte atent de breasla cinematografică, filmul lui Şerban
i-a adus pe covorul roşu al festivalului pe tinerii actori George
Piştereanu (o revelaţie la cei 19 ani ai săi) şi Ada Condeescu, la
rândul ei apreciată pentru expresivitate şi sensibilitate. O dată
cu ei, au fost lăudate subiectul puternic (inspirat de piesa de
teatru omonimă a Andreei Vălean), tratat deopotrivă pătimaş şi
realist, precum şi talentata actriţă Clara Vodă, in sfârşit
remarcată, pentru dificilul rol al mamei personajului principal.
Tot ea a putut fi văzută şi in scurt-metrajele "Derby", al lui Paul
Negoescu (regizor invitat, de altfel, la Berlinale Talent Campus,
la o discuţie despre noile tehnologii, tendinţe şi teme ale
scurt-metrajului) şi "Colivia", al lui Adrian Sitaru, prezentate,
la rândul lor, in festival. Merită amintită participarea
excelentului Dragoş Bucur (un nume care in România nu mai are
nevoie de nici o prezentare), alături de alţi nouă tineri actori
europeni, la programul Shooting Stars, menit să le promoveze
cariera internaţională celor mai talentaţi interpreţi tineri. In
plus, lung-metrajul "Portretul luptătorului la tinereţe", al
regizorului Constantin Popescu (cunoscut publicului in special
pentru scurt-metrajul "Fatza galbenă care râde" şi pentru unul
dintre episoadele din "Amintiri din Epoca de Aur") a stârnit, la
rândul său, destule comentarii, fiind apreciat pentru subiectul său
- filmul este prima parte a unei trilogii dedicate rezistenţei
anticomuniste din munţi -, dar mai puţin pentru regie, despre care
s-a spus că ar mai fi suportat multe imbunătăţiri.
In orice caz, România a avut in acest an o participare
interesantă, remarcată şi remarcabilă, vie şi impresionantă, iar
imaginile cu cineaştii noştri in centrul atenţiei, la un festival
atât de prestigios precum Berlinul inseamnă un imbucurător semn de
normalitate şi creativitate pentru cinematograful românesc, pe
care, din fericire, nu-l poate contesta nimeni.
ANDREEA CHIRIAC-HENTEA (n. 21 ianuarie 1970,
Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si
stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor
cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de
Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in
publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik",
"Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din
staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal
al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de
film la Radio România Cultural.