Mucibabici, Deloitte: Legea PPP-urilor nu este permisiva si intarzie proiectele

Autor: Catalin Lupoaie 15.02.2010

George Mucibabici, presedintele Deloitte Romania, compania care a oferit consultanta pentru proiectul de concesiune a Aeroportului Bacau, spune ca legea parteneriatului public-privat (PPP) nu este suficient de permisiva si pregatirea proiectelor dureaza chiar si doi ani.

Deloitte a fost alaturi de casa de avocatura Bostina si Asociatii si compania IPTANA consultantul pentru Consiliul Judetean Bacau pentru concesionarea pe o perioada de 34 de ani a Aeroportului Bacau, care va atrage in urmatoarele 30 de luni investitii de 45 mil. euro din partea companiei Blue Air, a omului de afaceri Nelu Iordache.

Contractul a fost inchis financiar pe 27 ianuarie, desi pregatirile pentru acest proiect au inceput in 2007.

Studiul de fezabilitate minutios, interesul scazut al autoritatilor si numeroasele ambiguitati din legea concesiunilor sunt principalele probleme care intarzie derularea contractelor realizate in parteneriat public-privat.

"Permisivitatea este principala pro-blema a cadrului legislativ pentru parteneriatele public-private, astfel incat sa poata fi duse la bun sfarsit. Prima pro-blema pe care o semnalam si autoritatilor a fost complexitatea studiului de fezabilitate solicitat de lege, care in legislatia europeana este mult mai simplificat", spune Mucibabici.

El sustine ca munca si cheltuiala din pregatirea studiului de fezabilitate sunt in mare masura o irosire si nu fac decat sa-l incurce pe viitorul candidat, care vine oricum cu propria viziune asupra proiectului.

"In cultura occidentala si in prezentarile pe care le facem noi la nivel mondial pentru astfel de proiecte spunem ca facem o analiza-diagnostic, care cuprinde due-dilligence legal, un masterplan al proiectului, o modelare financiara care evalueaza profitabilitatea si bancabilitatea proiectului. Problema este ca in legislatia achizitiilor publice romanesti studiul de fezabilitate a fost foarte detaliat, ca sa se evite abuzurile din trecut de la achizitii publice", considera Mucibabici.

Statul trebuie sa aiba o "baterie" puternica de consultanti

Potrivit OUG 34/2006, care reglementeaza achizitiile publice si concesiunile, studiul de fezabilitate implica obtinerea tuturor avizelor necesare lu-crarii, care pot sa expire pana cand contractul intra in vigoare.

"Degeaba se iau toate avizele inainte sa se inceapa licitatia, daca ulterior vine investitorul care are experienta in constructia de aeroporturi, parcari sau autostrazi, si are propria viziune asupra proiectului. Viitorul concesionar trebuie sa primeasca doar specificatii mari in cadrul unui proiect tehnic de detaliu, iar ulterior castiga proiectul cel care va finaliza lucrarile cel mai repede, va avea o perioada de concesionare cat mai scurta, redeventa mai mare etc."

Autoritatile trebuie sa angajeze echipe de consultanti puternici pentru negocierile "grele" din cadrul pregatirii contractelor realizate in parteneriat public-privat (PPP), pentru a evita un eventual esec in viitor, mai ales ca termenul de concesiune este deja blamat in Romania, din cauza abuzurilor care s-au facut pana acum intre parteneriatele dintre stat si privat.

"In vara lui 2009 a fost adusa o modificare la normele metodologice ale OUG 34/2006, care este impotriva interesului public. Intr-un articol se spune ca ofertantul desemnat castigator nu poate fi obligat sa plateasca onorariile pentru consultanti. Daca vrei sa faci un PPP asa cum trebuie, iti trebuie o baterie de consultanti de elita, de nivelul celor cu care vine investitorul, pentru ca se poarta negocieri grele - pe teren, pe amplasament, pe autorizari, pe traseu, modelul financiar etc.", afirma el.

Mucibabici da exemplu Consiliul Judetean Bacau, care are foarte putine riscuri in contractul de concesionare a Aeroportului Bacau, majoritatea fiind transferate catre concesionar.

"Riscurile sunt acoperite prin contracte. Daca luam exemplul Aeroportului Bacau, in care se precizeaza ca indiferent ce trafic va inregistra in urmatorii 34 de ani, concesionarul trebuie sa plateasca redeventa de 14 mil. euro. Consiliul Judetean nu are contractual niciun risc".

Lansarea licitatiei de concesionare a Aeroportului Bacau a fost votata in unanimitate de membrii Consiliului Judetean Bacau in martie 2008.

"Daca autoritatile nu inteleg sau nu vor sa sustina proiectul, noi, consultantii, nu putem sa ducem proiectul la bun sfarsit cu succes. La Bacau am gasit sprijin pe toata perioada pregatirii contractului si la vizitele pe care le-am facut in cadrul consiliului pentru acest proiect", spune seful Deloitte Romania.

Bancile sunt reticente la Est

Reprezentantii Deloitte sustin ca bancile sunt mai reticente in acordarea de finantari pentru proiecte PPP, din cauza crizei financiare si a problemelor cu care se confrunta Grecia.

"Este o animozitate in lumea bancara legata de tarile din Europa de Est, unde lucrurile au fost mai explozive, dar mai dezorganizate, politicile fiscale si guvernamentale n-au fost suficient de coerente si corelate si exista o teama de o a doua Grecie. Nu e cazul Romaniei, dar presupun ca bancile nu sunt atat de interesate sa finanteze proiecte mari ca acum un an", explica Mucibabici.

Interesul bancilor pentru proiecte mari PPP in Europa de Est va fi vizibil daca consortiul francezo-elen Vinci-Aktor va gasi anul acesta finantare de la banci pentru proiectul de 1,2 mld. euro de constructie a autostrazii Comarnic - Brasov (55 km).

"Bancile stiu ca riscul de plata este la benefeciar si nu la concesionar, pentru ca ele au incredere in cel care deruleaza lucrarea, in cazul autostrazii Comarnic - Brasov de exemplu, fiind vorba de Vinci, unul dintre cei mai mare constructor din lume. Statul ii da banii lui Vinci sub forma de plati de disponibilitate si ei platesc mai departe la banci."