Isi revine piata de arta in 2010? Grigorescu, refuzat. Stefan Luchian, vandut la pret record
Autor:
Remus Andrei Ion
15.02.2010
O pictura de sezon a marcat debutul lui 2010 pe piata de arta: Stefan Luchian - "Peisaj de iarna". O lucrare cocheta, fara artificii de compozitie, o secventa cruda de peisaj dezordonat... Altfel, se poate spune ca vechiturile concureaza arta plastica. 2009, anul crizei dar si al marilor recorduri de pe piata de arta, a lasat lucrurile un pic neterminate. Reculul ultimelor saptamani cu vanzari semnificative s-a prelungit in primele licitatii din 2010.
Ressu cu "Aise" este in topul general al vanzarilor, dar cu
greu se inscrie in seria preturilor curente ale autorului, care
gliseaza in jurul a 30.000 de euro. Marcel Iancu, de asemenea, va
mai ajuge destul de greu la 130.000 de euro.
2009 s-a incheiat calendaristic cu un record Tonitza la Alis
pentru "Mica tataroaica". Dar primele licitatii din 2010 au scos pe
piata tablouri de Grigorescu, Petrascu, Pallady, Luchian, Ressu,
Ciucurencu, Pacea, Schweitzer Cumpana, Bancila etc. etc. Toate cele
5 licitatii din ianuarie au avut nume grele in cataloage.
Grigorescu insa a fost refuzat. De doua ori. Cu "Peisaj la Doftana"
si "Flori de mar". Pacat pentru cea de-a doua lucrare,
primavaratica, delicata si prietenoasa. S-a licitat la Monavissa in
aceeasi zi in care s-a inregistrat un record bibliofil: "Rapoarte
generale ale proiectului de buget" din 1883 pana in 1911 au fost
cumparate cu 700 de lei.
Iar bibliofilii s-au mai intrecut in 2010
pentru Mihai Kogalniceanu - "Cronicile Romaniei sau Letopisetele
Moldaviei si Valahiei", Bucuresti/1872, tomul I, cu licitare de la
150 de lei la 1.100 de lei, pentru o editie rara a piesei "Apus de
soare", tiparita in 1909, cu dedicatia lui Delavrancea, adjudecata
cu 1.300 lei, de la 320 lei.
Operele de arta, cum spuneam, nu au lipsit, dar s-au vandut pe
sarite si la preturi care au contrazis previziunile. Petrascu: da,
pentru "Casa", nu, pentru "Tarm stancos". Da, pentru Luchian -
"Peisaj de iarna", nu, pentru "Autoportretul" lui Augustin
Costinescu. Da, pentru Petru Bulgaras - "Femeie in profil", licitat
de la 2.500 la 7.000 de lei, nu, pentru Pacea - "Floarea soarelui
in vas verde". Nu, pentru Alin Gheorghiu - "Natura statica"
(lucrare din 1999) sau Spiru Vergulescu - "Peisaj din Buzau", da,
pentru Sabin Balasa - "Fiica oceanului". Schweitzer Cumpana a avut
un spectaculos salt de pret pentru lucrarea "Femei in interior", de
la 2.500 la 6.000 de lei. Interesante au fost cateva loturi de la
categoriile diverse, sticla sau argintarie, care si-au dublat si
triplat preturile foarte usor. "Bunici si nepoti", pereche de
suporturi din bronz pentru carti - a sarit de la 200 la 1.400 de
lei, suport de birou cu calimara si spatiu pentru creioane,
din bronz, de la 450 la 1.200 de lei. Un piedestal din lemn cu
aplicatii de alama ciocanita s-a licitat de la 300 la 1.300 de lei.
Pe 30 si 31 ianuarie, vechiturile au facut legea: la Alis s-au
cumparat 15 picturi din 59, dar si 44 de "vechituri diverse",
sticla, portelanuri, argintarie, diverse. La Goldart, unde emotiile
au fost pentru "Peisajul de iarna al lui Luchian" (adjudecat cu
200.000 de lei), s-au dat 23 de lucrari de plastica din 113 si mai
multe carti - 26 - plus 17 obiecte decorative. Dupa 5 licitatii de
ianuarie, se poate trage concluzia ca piata de antichitati incepe
sa se sustina si din alte vanzari decat cele de arta plastica.
Recordurile insa vor fi tot la capitolul pictura, chiar daca
salturi spectaculoase, preturi crescute de trei, cinci sau chiar
zece ori, pot aparea la carti sau argintarie. Artmark isi continua
promovarea pe toate planurile cu o expozitie Viorel Marginean, unul
dintre cei mai cumparati pictori contemporani. Pe contemporani
mizeaza si Goldart, care vinde lucrarile impreuna cu marturii
filmate in atelierele artistilor - Mircea Roman, Ruxandra
Ilfoveanu, Aurel Vlad, deocamdata. Alis isi continua linia clasica,
are cea mai variata oferta si incearca sa atraga lucrari de
palmares ori de cate ori poate. Monavissa se straduieste sa iasa
din anonimat, persevereaza cu licitatii la date prestabilite si
anunta piese importante chiar, cu dorinta de a ramane in carti.
Este foarte putin probabil ca va fi vreo schimbare a ierarhiei
caselor de licitatii in 2010. Artmark va ramane in frunte, va
continua politica de impunere a colectiei de arta ca investitie cu
valoare mereu in crestere, va atrage prin noi metode de marketing
publicul activ, bine ancorat in mediul de afaceri. Acest public
insa va prinde incet-incet gustul licitatiilor si va vizita si
celelalte case, Goldart si Alis in special, unde va gasi lucrari
valoroase la preturi ceva mai mici. Pe de alta parte, deponentii
vor fi atrasi de succesele Artmark, unde se cumpara cele mai multe
lucrari si vor cauta sa isi vanda marfa aici. Acest transfer de
piese va fi si mai mare dupa ce Artmark va incepe sa liciteze si
obiecte decorative. Colectionarii impatimiti vor cauta lucrarile
cele mai bune la preturile cele mai potrivite. Colectionarii cu
pretentii, insa, nu isi vor face simtita prezenta decat la cele mai
mediatizate licitatii, unde si simpla "fotografiere" langa cele mai
scumpe lucrari conteaza.
Una peste alta, 2010 va deveni un an istoric cu
adevarat, daca vreuna din cele doua mari case de licitatii,
Shoteby's sau Christie's, vor organiza o licitatie la Bucuresti sau
vor selecta lucrari de arta romaneasca pentru o licitatie
internationala. Tatonari au fost deja.
LICITATII DE TOP/ O iarna de neuitat. Zile fericite, zile negre si un debut incurcat pentru piata de arta in 2010