ATELIER/ Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia

Autor: Pop Ioan 09.02.2010

Carnavalul venetian este o buna ocazie pentru derularea proiectului "Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia" al artistei Delia Popa (curator Anca Sinpalean). Proiectul beneficiază de patronajul Primăriei oraşului Veneţia, este gazduit de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din acest oras si va dura pana pe 27 februarie.

Ce s-a schimbat in oras de pe vremea lui Gustav von Aschenbach, eroul din romanul lui Thomas Mann "Moarte la Veneţia", pana astazi? Cum reacţionează turiştii la farmecul oraşului, cum se deplasează ei, cu "bagajul" lor personal, pe canalele inguste şi suprapopulate ale Veneţiei? Găsesc ei oare ceea ce caută? Iar noi, ca "turişti universali", devenim oare persoane diferite in locuri diferite, ni se schimbă identitatea odată cu locaţia sau ne aşteptăm ca locul să devină exact ceea ce ne imaginăm? Acestea sunt intrebările pe care le propune proiectul artistului vizual Delia Popa "Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia".

Parte integrantă din proiect sunt seriile de performance ale artistei pe străzile Veneţiei in timpul Carnavalului, purtând un costum de urs şi distribuind materiale informative despre exploatarea animalelor sălbatice in circuri. Introducerea acţiunii cu caracter militant de a distribui flyere in performance, aducerea "propagandei" din contextul unei organizaţii de protecţia animalelor intr-un context cultural reflectă concepţia artistei despre rolul performerului şi al artistului in general, rol de a unifica temporar elemente din diferite contexte adeseori separate artificial. In acelaşi timp artista va face fotografii, filme video şi interviuri cu participanţii la Carnaval, care, protejaţi fiind de măşti, vor putea răspunde mai liberi la intrebări despre motivele pentru care au ales să viziteze Veneţia, despre aşteptările lor, despre tentaţiile, speranţele şi dezamăgirile lor legate de oraşul de pe apă.

Materialul astfel acumulat va ajunge in Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică, galerie transformată in atelier, unde artista va lucra sub "supravegherea" unei camere video, in timp ce un monitor amplasat in vitrină va reda in timp real activităţile sale. Această vizibilitate a procesului artistic şi mutarea lui din studio in galerie reprezintă o accentuare a faptului că, in arta contemporană, producerea lucrărilor de artă a devenit aproape simultană cu expunerea lor propriu-zisă, mai ales in cazul proiectelor site-specifice.

Proiectul propus de către Delia Popa a fost remarcat de juriul concursului naţional pentru acordarea rezidenţei la IRCCU Veneţia pe timpul Bienalei de Artă din anul 2009, pentru care a candidat, clasându-se pe locul al doilea, alături de proiectul propus de Marian Zidaru.

Delia Popa s-a născut in 1980, la Bucureşti, a studiat la Universitatea de Arte din Bucureşti, la Goldsmiths College, University of London, Marea Britanie şi la The School of the Art Institute of Chicago, SUA, unde a obţinut Masterul in Arte Vizuale in 2007.

Coordonatorul proiectului este Mihaela Dumitru.