Rombat Bistrita ia bani europeni ca sa produca baterii pentru masini hibride

Autor: Alexandru Anghel 08.02.2010

Producatorul de acumulatori auto Rombat Bistrita va investi 10 milioane de euro pentru productia de baterii destinate vehiculelor hibride, jumatate din suma fiind asigurata printr-un program de finantare europeana.

La acest proiect se adauga si cel de constructie de microhidrocentrale pentru care se vor aloca in 2010 pana la 4 milioane de euro, 50% provenind din fonduri guvernamentale si europene.

Rombat lucreaza in prezent la dezvoltarea unor baterii auto destinate automobilelor microhibride (care utilizeaza sisteme de oprire a motorului cand autovehiculul stationeaza si de recuperare a energiei in momentul franarii), baterii ce necesita o tehnologie diferita datorita solicitarii la care sunt supuse in regimul de exploatare.

"In acest an Rombat si-a propus sa investeasca 4 din cele 10 milioane de euro necesare acestui proiect, cu 50% finantare europeana. Proiectul privind «Energia Verde» ramane mai departe o prioritate. Anul acesta se vor aloca 3-4 milioane, din care 50% din fonduri guvernamentale si europene, pentru construirea de microhidrocentrale", au declarat reprezentantii Rombat.

Primul potential client al Rombat pentru aceste baterii auto ar putea fi Ford, care le poate utiliza pentru modelele ECOnetic (motorizari diesel) sau cu motoare ECOboost (motorizari pe benzina supraalimentate).

Compania negociaza in prezent cu Ford pentru a deveni furnizor al fabricii din Craiova.

"Ne vom concentra in reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Intr-o prima faza vom include tehologiile «ECOnetic» tot mai mult in modelele de baza. Acestea vor fi aplicate atat motorizarilor diesel, cat si celor pe benzina, EcoBoost, cu injectie directa", a declarat Wolfgang Kaffka, director de dezvoltare in cadrul Ford Europa. Deocamdata Ford produce la Craiova doar modelul Transit Connect, urmand ca in a doua jumatate a anului sa porneasca asamblarea unui model de clasa mica.

Rombat este furnizor si pentru Renault si grupul PSA, care dezvolta in prezent modele electrice sau hibride.

Grupul Peugeot Citroën a anuntat ca va lansa in 2011-2012 un model microhibrid si a instalat deja sistemul start/stop pe modelul Peugeot 308. Si Volvo, BMW sau Mazda produc automobile microhibride, insa Rombat nu face parte din panelul de furnizori al acestor companii.

Rombat va construi in acest an si primele microhidrocentrale in Romania, proiectul urmand sa fie finalizat anul viitor. "Investitia totala se ridica la 7-8 milioane de euro. Jumatate din bani vor proveni din fonduri europene, lucru care ne obliga sa pastram confidentialitatea pana in momentul pornirii investitiei", a spus Ioan Repede, directorul general al Rombat.

Compania a produs in 2009 mai mult de 2 milioane de baterii auto (crestere de 30% a productiei) insa cifra de afaceri s-a contractat in euro cu aproape 6%, la 50,7 milioane de euro (215 mil. lei) din cauza reducerii preturilor materiilor prime si a pretului de retail al acumulatorilor auto.

Pentru 2010 compania estimeaza afaceri de 264 de milioane de lei (aproximativ 62 de milioane de euro).

Pentru cine produce Rombat