Statul ar trebui sa sprijine exporturile pentru reluarea cresterii in industria alimentara, spune proprietarul Primola

Autor: Mihaela Popescu 09.02.2010

Jihad Jabra, proprietarul grupului Supreme si singurul antreprenor care se lupta cu gigantii Kraft Foods, Cadbury, Nestlé si Mars pe piata ciocolatei, spune ca vede posibile cresteri de vanzari in acest an, insa doar sustinute de investitii in promovare si de exporturi. El mizeaza pe dublarea ponderii exporturilor la 8% din volumul total al productiei in 2010.



"Ultimul mohican" pe o piata de peste 200-250 mil. euro dominata de multinationale si-a relansat recent brandul Primola pentru a putea spera la cresteri de vanzari in acest an.

"In acest an am ales sa actionam pentru a atrage mai multi consumatori si nu sa asteptam cresteri de consum, pentru ca este putin probabil ca acestea sa se intample. Cel mai mare proiect este relansarea tabletelor de ciocolata Primola, pe care l-am pregatit inca din prima jumatate a lui 2009. Am investit anul trecut circa jumatate de milion de euro, in principal in schimbarea ambalajelor, si vom continua investitiile pe partea de promovare in 2010. Costul reclamei in media a ajuns la nivelul cel mai de jos acum, ceea ce cu siguranta este o oportunitate pentru noi", afirma Jabra.

Vanzarile de ciocolata in comert s-au redus cu 3% anul trecut fata de 2008, potrivit datelor de la compania de cercetare de piata MEMRB. Proprietarul Supreme spune, in plus, ca a resimtit o migrare a consumului de pe segmentul mediu de pret catre cel inferior.

Prin relansarea Primola, compania vrea sa-si repozitioneze cel mai vandut brand de ciocolata putin mai sus, spre segmentul dominat de Milka (Kraft Foods). Cea mai dura lupta pentru cote de piata se da in prezent pe segmentul mainstream (mediu), pe care cele mai vandute tablete din ciocolata sunt Poiana (Kraft), Primola si Kandia (Cadbury). Primola s-a aflat anul trecut pe locul al doilea pe acest segment al pietei tabletelor, fiind urmata la distanta mica de Kandia, potrivit datelor din piata.

Tabletele reprezinta 60% din vanzarile totale de ciocolata realizate in Romania, adica in jur de 150 mil. euro in valoare.

"Rebrandingul ar putea fi o sincronizare buna cu venirea unui nou jucator pe piata, odata cu vanzarea Cadbury Romania. Si-ar putea face intrarea o alta multinationala, un fond de investitii sau chiar un antreprenor local", mai spune Jabra.

Criza a incetinit dezvoltarea la export

Vanzarea producatorului ciocolatei Kandia ar putea fi cel mai important eveniment de pe piata ciocolatei in acest an, tranzactia fiind asteptata dupa finalizarea preluarii companiei englezesti Cadbury de catre Kraft Foods la nivel international. Kraft si-a luat deja angajamentul ca va renunta la operatiunile de fabricare a produselor din ciocolata Cadbury din Romania si Polonia pentru a nu ajunge la o pozitie dominanta pe cele doua piete dupa integrarea producatorului englez.

Jabra mai precizeaza ca in 2009 compania nu a fost nevoita sa-si diminueze volumul productiei, in mare parte datorita cresterii exporturilor.

"Am trecut cu bine de anul 2009. Vanzarile si productia au fost similare nivelului din anul anterior, iar compania a ramas pe profit. Anul trecut am ajuns deja la fundul sacului, iar acum intrebarea este in cat timp revine consumul pe crestere?", spune proprietarul Supreme. El nu a comunicat valoarea cifrei de afaceri, insa aceasta poate fi estimata la peste 20 mil. euro. Supreme Chocolat a avut in 2008 vanzari de 24 mil. euro si un profit net de 0,3 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.

In portofoliul Supreme se mai regasesc si tabletele si bomboanele din ciocolata Anidor si Novatini sau biscutii Ulpio. In 2009 compania a reintrat pe piata cafelei lansand brandul Saga, dupa opt ani de la vanzarea Nova Brasilia catre Kraft Foods. Lansarea nu a adus insa o crestere a cifrei de afaceri a Supreme.

"Eu cred ca vom vedea o stagnare prea lunga a pietei anul acesta. Norocul nostru este ca avem exporturi. Tinta noastra in acest an este sa majoram ponderea exporturilor de la sub 5% in 2009 la circa 8% din volumul productiei la fabrica de ciocolata Supreme din Bucuresti", mai afirma Jihad Jabra.

"Reluarea cresterii industriei alimentare s-ar realiza mult mai rapid daca statul ar veni cu o strategie de sprijinire a exporturilor. Firmele care exporta sunt vazute ca o oportunitate si de catre bancile creditoare", completeaza el.

Produc si marca privata pentru un retailer

Fabrica Supreme din Bucuresti a demarat recent si un parteneriat cu un lant de magazine pentru productia de ciocolata marca proprie a retailerului.

Producatorul are astfel de parteneriate si pe segmentul cafelei.

Cresterea exporturilor este printre prioritatile producatorului Primola inca din 2007, insa Jabra spune ca in ultimul an criza a redus resursele companiei de intensificare a activitatilor pe pietele externe.

Compania a vizat in ultimii ani piete precum Serbia, Cehia, Bulgaria sau Croatia, pe care a intrat prin parteneriate cu companii specializate in distributia de produse alimentare.

Ciocolata Primola, Novatini, Anidor si biscuitii Ulpio ajung in prezent in magazinele din Bulgaria printr-un distribuitor local care lucreaza si cu Wrigley si Nestlé, potrivit lui Jabra.

Supreme Group este o afacere de familie controlata de fratii Jihad si Johhny Jabra de origine libaneza. Prima unitate de productie a grupului a fost infiintata in anul 1992, fiind specializata in procesarea cafelei.

In anul 2001 marcile de cafea ale grupului, cea mai importanta fiind Nova Brasilia, au fost achizitionate de compania americana Kraft Foods, iar Supreme s-a indreptat spre piata ciocolatei prin preluarea unei fabrici de ciocolata din Bucuresti.