INTERVIU/ Ioan Marchis: „Omul modern işi ucide imaginaţia cosmică”
Autor:
Pop Ioan
03.02.2010
Ioan Marchiş (n. 12.03.1955, Bârsana, Maramureş) e
absolvent al al Academiei de Arte Plastice "Ion Andreescu" Cluj
(1981). Doctorand in filozofie. Artist plastic, eseist. Membru al
Uniunii Artiştilor Plastici din România. Directorul coordonator al
Direcţiei Judeţene de Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural
Naţional Maramureş (2001 - prezent). Preşedinte al Fundaţiei
Culturale Archeus. Sculpturi monumentale: Solar Arch (Baia
Mare, 1984), Mihai Eminescu (Săliştea de Sus, 1994),
Mihai Viteazul (Valea Chioarului, 1994), Nicolae
Iorga (Baia Mare, 1995), Atanase Moţu Dâmb (Suciu de
Sus, 1997), Pintea Viteazul (Baia Mare, 1997), I.C.
Brătianu (Baia Mare, 1997), Gheorghe Pop de Băseşti
(Baia Mare, 1997), George Coşbuc (Baia Mare, 1999), Gh.
Brătianu (Bucureşti, 1999), Octavian Goga (Baia Mare,
2000), Mihai Eminescu (Baia Mare, 2000), I. G. Duca
(Ploieşti, 2000), Mihai Viteazul (Habra, 2000), Ansamblul
monumental Avram Iancu (Baia Mare, 2001), Ion Popescu de
Coaş (Coaş, 2001), Ansamblul monumental Bogdan Vodă
(Bogdan Vodă, 2008). Prezent cu lucrări in Muzeul de Artă Baia
Mare, Muzeul Maramureşului din Sighetu Marmaţiei, in colecţii
particulare din: Romania, Ungaria, Germania, Israel, SUA, Egipt,
Austria, Franţa, Anglia, Japonia, Maroc. Eseuri şi articole
publicate in "Napoca Universitara", "Echinox", "Arta", "Familia",
"Flacăra", "România Literară", "Contemporanul", "Cronica", "La
Republica", "Archeus", "Nord Literar", "Nord Magazin", "Clipa",
"Graiul Maramureşului", "Glasul Maramureşului", "Atelier", "Memoria
Ethnologica". Ilustraţii pentru diverse reviste şi cărţi (Ion
Mureşan, George Vulturescu, Ioan Groşan etc.).
www.sculptura-marchis.ro (mail: ocolis_marchis@yahoo.com).
- Sunteţi trăitor de peste o jumătate de veac in
Maramureş, iar unele publicaţii din nordul ţării afirmă că i-aţi
redat acestui colţ de ţară modelele ancestrale prin sculpturile
dumneavoastră. Putem vorbi chiar de la prima dumneavoastră
sculptură monumentală - Arcul Solar - despre o structură plastică
ce reia motivul porţii, al stâlpului. In momentul de faţă reveniţi
asupra acestor forme, incercând să surprindeţi in lucrarea de
doctorat simbolica artelor nonverbale, mai precis a structurilor
plastice arhaice. In ce măsură, lăsând la o parte dalta, reuşiţi să
le cuprindeţi in cuvinte?
- In primul rând, fără a face trimitere directă la sculpturile
mele, ar trebui să definim structura plastică arhaică printr-un
ansamblu de forme funcţional-simbolice cu acces direct la arhetip,
forme a căror incărcătură simbolică face parte implicit din
universul imperativ al zonei materiale şi spirituale a omului in
structurile lui primordial-culturale, chiar dacă ele se prelungesc
in sfera feudală sau modernă a istoriei. Aşa incât nu trebuie,
dintru bun inceput, considerate forme materiale inventate de om,
funcţionale sau nonfuncţionale (estetice, decorative, magice etc.),
pe bunul motiv că nici o formă arhaică reală nu are doar o
incărcătură formală sau doar una simbolică (magică, decorativă,
estetică nonfuncţională), ci sensul acestor forme convieţuieşte in
sincretismul originar şi universal, unde fecunditatea lor inseamnă
virtualitate, potenţa şi actul lor existenţial, expresiv-spaţial,
nefiind decât o latură dezvăluită a cunoaşterii lor. "Structura
plastică arhaică" dă seama despre o ramură emblematică a
dimensiunilor umane in sens material şi spiritual, sensul lor
simbolic nefiind decât o ecuaţie mult prea incompletă la sfera
extinsă a existenţei culturale a acestor comunităţi. Deşi
funcţionează ca o parte dintr-un intreg, acest fel de structură
plastică reuşeşte in sfera simbolic-culturală să sugereze şi să
simbolizeze un "microunivers" intr-o comuniune organică cu "marele
corp" al intregii lumi cultural-simbolice a omului primordial, nu
in ordinea primitivă a termenului, ci in ordinea măsurii in care
acest fel de cultură nu presupune "proteze" umane: maşina,
calculatorul, aparatele de uz casnic sofisticate, intr-un cuvânt
prelungiri ale corpului uman fizic şi mental ca o entitate ce tinde
spre perfecţionarea modalităţilor umane casnice de acţiune. Prin
acest fel de proteze umane, omul modern se retrage incet din
cosmos, din chiar cosmosul propriului trup, in cosmosul perfect şi
tot mai sărac al creierului lui raţional, tot mai raţional, cu
toate că in aparenţă el agresează fizic spaţiul inconjurător,
mediul in care trăieşte, atât cel fizic, cât şi cel moral. In prima
fază, omul vedea mediul inconjurător ca pe propriul său trup - voia
să umanizeze universul, să posede corporal spaţiul. In faza a doua,
modernă, omul işi construieşte "proteze" pentru expansiunea sa
strict fizică, pentru a se putea retrage comod in confortul strict
cerebral. Omul modern işi ucide imaginaţia cosmică, urmărind
inlocuirea puterii lui directe asupra obiectelor cu potenţa
steril-cerebrală a maşinilor, fără a calcula insă efectul inerent
de instrăinare pe care acest demers il presupune. Omul insuşi este
ambiguitate intre concept şi realitate,
intre nume şi obiect, intre
spiritual şi material,
concret şi imaginar.
- Dar, uneori, această ambiguitate de care vorbiţi se
frânge, este ucisă de intâlnirea cu Stâlpul sau Coloana - un alt
mod de-a organiza spaţiul. Se produce inevitabil fenomenul de
alegere tragică, intrucât suntem obligaţi să alegem continuarea
drumului spre dreapta sau spre stânga… Cum recuperăm această
pierdere?
- Da, fără indoială, Stâlpul dezbină. In faţa lui nu poţi
alege şi dreapta şi stânga, ci, in mod disjunctiv, ori dreapta, ori
stânga, alegerea unei părţi determinând pierderea tragică a
celeilalte părţi. Spunem aşadar că Stâlpul sau Coloana, sub orice
sistem plastic se incarnează, exclude ambiguitatea. Tehnica de
recuperare a dimensiunii pierdute se poate face numai la nivelul
spiritual, prin fenomenul de retrăire a evenimentelor producătoare
de tragic. Insă acest fenomen care recuperează timpul anulându-i
ireversibilitatea fatală se produce prin retrăire numai la nivel
spiritual pe registrul secund al realităţii obiectuale. Ca efect
contrar de recuperare a acestei frustrări tragice (a pierde partea
pe care nu ai ales-o), Stâlpul creează dorinţa hipnotică de rotire
in jurul lui pentru a regăsi sensul pierdut, de unde apare
deschiderea spre spirală in ambele intelesuri ale ei (coborârea in
Infern şi tendinţa spre lumină). Insă această inşurubare spre unul
dintre sensurile spiralei este o instrăinare a dimensiunii tragice
ca model de recuperare a spiritului. Inşurubarea in virtutea unui
singur sens produce o dereglare, o fixaţie de tip paranoid - sau o
maladie a spiritului, cum ar numi-o Constantin Noica. Dacă in faţa
Stâlpului ne continuăm drumul spre dreapta sau spre stânga, după
cum am ales, refuzând ambiguitatea sau haloul hipnotic oferit de
capcana spiralei infinite, inseamnă că intrăm in condiţia
tragicului ca ucigător de ambiguitate. In acest mod de analiză,
evoluând demonstraţia, ajungem la simbolul a doi stâlpi sau coloane
săltând nivelul discursului la noţiunea de Poartă sau Arc (deşi
intre cele două elemente simbolice - arhitectonice in speţă -
există nuanţe după niveluri diferite de gradare a semnificaţiei).
Printre cei doi stâlpi ce definesc Poarta, dispare drama alegerii,
Poarta adunând sensurile, nu despărţindu-le, ci
câştigându-le.
- Aşadar, poarta maramureşeană reuşeşte, prin structura
sa, dar şi prin funcţia magică cu care este investită să recâştige
şi să recupereze contrariile?
- Poarta, şi aici putem include modelul porţii maramureşene,
este simbol al ambiguităţii fecunde in care contrariile coincid.
Poarta oferă reconfortarea pentru că defineşte un sens imbogăţit de
convieţuirea contrariilor, oficiind trecerea, oferind ritualul
complet al recuperării. Poarta este un element simbolic ce se
sacrifică pe sine pentru a conferi posibilitatea trecerii, a
racordului intre contrarii, simbolizând căldura primordială ce
uneşte contrariile, le articulează şi le dă rost. Poarta instituie
ritualul. Ea este opusul Stâlpului ca structură spaţială şi ca
sens. Este inutil să elucidăm mai departe infinitele sensuri ale
acestui simbol fără a cobori intr-un exemplu concret cum este cel
al porţii maramureşene, a cărei specificitate este organizarea unui
spaţiu al porţii incastrat de patru stâlpi de lemn.
In mod ideal, Poarta este spaţiul zero al zonei spaţiale A, in
momentul când această zonă trece in zona B (Poarta fiind momentul
zero al ambelor capete de zone spaţiale). In mod real Poarta cu
patru stâlpi organizează un "spaţiu poartă", numit de Mircea Eliade
"spaţiu sacru", spaţiu al ambiguităţii fecunde a contrariilor.
Acest mod de concepere a Porţii, ce duce la prelungirea spaţiului
simbolic in spaţiu fizic, produce concentrarea spaţiului real in
sensul in care in spaţiul porţii "inăuntrul" sau "afară" işi
intârzie fiinţa in poartă, işi prelungeşte agonia, işi indulceşte
chinul şi spaima de a deveni altceva, adică opusul lui. Dilatarea
acestui spaţiu simbolic, mai precis intrarea lui in spaţiul real,
dă naştere unui loc sacru, unui spaţiu in afara spaţiului, unui
spaţiu semnificativ. Acest spaţiu conferă psihicului odihnă, căci
in spaţiul porţii nu suntem nici inăuntru, nici afară, suntem "in
poartă", adică pe buza timpului, in locul in care timpul se
intersectează cu spaţiul şi se anulează reciproc din senzaţie de
prea-plin. In această clepsidră, care este Poarta, spaţiul profan
se concentrează intr-atâta incât să ofere timpului puteri magice de
retrăire, de anulare a ireversibilităţii lui, conferind gândului
putinţa de a fiinţa in real, de a intârzia in lucruri, vertebrând
acolo un limbaj epurat de orice podoabă, un limbaj semnificativ al
inceputului. In Poartă, atât zeul, cât şi omul se pot odihni "de
sine".
Acest spaţiu concentrat al Porţii intârzie paşii noştri in
cumpăna trecerii obligând timpul să se dilate pentru a oferi
posibilitatea de a alege. Căci aflaţi in poarta cu patru stâlpi nu
suntem nici inăuntru, nici in afară, secunda trecerii,
dilatându-se, dă posibilitatea reintoarcerii, a eventualei
corectări a intenţiei. Astfel, ca răspuns, secunda dilatată oferă
spaţiului putere metafizică. Nu din lipsă de curaj, nu de teama
lumii de partea cealaltă a porţii intârziem in Poartă, ci din
nevoia de impărtăşire, din ambiguitatea dătătoare de metafizică,
oferind spaţiul necesar impodobirii gândului. Aici, in poartă, se
naşte gramatica lucrului şi a gândului, comuniunea lor. Aici,
energia materiei devine gând. Căci ce e altceva este Poarta decât
simbolul omului in consens cu cosmosul, căci ce e altceva
acoperişul ei decât cerul, iar pragul - pământul? Omul o sfinţeşte
şi se lasă sfinţit de ea. El este Poarta prin care transcendenţa se
ontifică prin unica ei posibilitate de a cădea in ambiguitatea
materie-spirit, adică OM.
Poarta este modelul omului universal. Omul este poarta lui
Dumnezeu spre murire, este o scară spre cer şi totodată o coborâre
spre OM. De aceea ea leagă cerul de pământ prin simbolul ei
intrinsec, aşa cum funia cioplită pe Poartă este ecoul aceluiaşi
sens al ei, ca un simbolic pleonasm al semnificaţiei oferite de
insăşi construcţia simplă a trupului ei. Căci un lucru spune ceva
prin el insuşi, aşa cum funia de pe poartă ilustrează mai adâncul
sens al insăşi fiinţei porţii, pentru că Poarta este o scriere (ca
şi casa şi uneltele omului primitiv) mult mai gravă decât orice
semn incrustat pe aceste obiecte care au rol de decor, de
ilustraţie a unui sens deja spus, prin insăşi construcţia
obiectului, a formei in care s-a născut gata spus, gata exprimat.
Căci naşterea şi moartea unei forme stă in sensul ei, care nu i se
adaugă ulterior printr-o anumită tehnică de incrustare, ci există
deja - in sine - in mod virtual, la naşterea ei. De aceea cel mai
limpede limbaj e cel al formei in sine epurate de decorativ.
- Putem vorbi in momentul de faţă despre o pierdere a
sensului acestei scrieri, având in vedere excesiva "impodobire" a
porţilor maramureşene cu motive preluate parcă artificial? De
alunecare in decorativ?
- Podoaba trebuie să fie in consens cu forma şi nu in opoziţie
cu ea. Podoaba nu trebuie să strivească forma, ci să o pună in
valoare sprijinindu-se pe insăşi arhitectura intimă a formei. Se
produce o dezbinare intre decorativ şi sens - atunci când decorul
excesiv devine semn al neputinţei sesizării esenţei. (In tragedia
greacă, corul nu poate inlocui piesa pe care o comentează). Până
unde decorul poate intinde forma? Foarte departe: până când decorul
subjugă forma şi ii inlocuieşte sensul prăbuşindu-se tragic in sine
din lipsă de osatură. Decorul excesiv şi neizvorând din intimitatea
formei (căci forma in sine nu e niciodată nudă - ea se naşte gata
decorată, imbrăcată in ea insăşi) derutează forma in tendinţa ei de
intoarcere perpetuă in sine şi nu i se permite decât să deformeze
obiectul in elucubraţii armonice cu forma de bază, orice exagerare
ratând armonia, liniştea de acasă a formei. Acasă la ele formele se
luptă cu decorul, il ţin la Poartă, cochetează cu el şi din această
iubire se poate naşte armonia. Cele mai simple obiecte primitive
evită decorul, il ocolesc, preferând un limbaj simplu, al formei, o
muţenie semnificativă a formei in mormântul sensului ei funcţional.
Odinioară, aceste porţi erau incrustate cu semne sacre care s-au
transmis de la omul neolitic incoace, prin piatră, ceramică, lemn.
Poarta face posibil consensul omului cu Universul la toate
nivelurile lui. De aceea casa, poarta, veşmintele sunt tot atâtea
cuvinte ce se articulează intr-o limbă mai mult sau mai puţin
decorată, o limbă care nu-şi are traducere, o limbă care se exprimă
prin esenţa existenţei insăşi, printr-o o limbă care echilibrează
Fiinţa.