SPIRITUALIA/ O noua specie de intelectual ortodox: Pr. Andrei Scrima
Autor:
Vasileanu Marius
27.01.2010
Scriam aici despre modalitatea de a (re)aşeza viaţa spirituală
orientându-ne după un sistem vectorial in care, conform celui care
a fost indrumătorul de taină al Mişcării "Rugul Aprins", părintele
Ioan cel Străin, putem desluşi trei axe de coordonate. Intr-adevăr,
prezenţa părintelui Ioan cel Străin (Ioan
Kulighin) - cel care a dat un neaşteptat impuls spiritual Mişcării
"Rugul Aprins" - este tulburătoare şi s-a dovedit, in timp, pentru
cei care au avut şansa să-i fie intimi, cu totul bulversantă, in
sens ziditor vorbind. Acesta spunea despre trei modalităţi de a
trăi in lume, creştin fiind (vezi "Cuv. Ioan cel Străin. Din arhiva
RuguluiAprins",Ed. Anastasia, 1999). Aceste trei axe de forţă le
putem imagina pornind de la ceea ce pr.
Ioan cel Străin a notat
undeva in foarte puţinele scrieri rămase: rugătorul, mărturisitorul
şi indrumătorul. Aşadar, intâi identificăm o axă
verticală, aceea a rugătorului.
Avem mai departe o axă orizontală, cea
a mărturisitorului şi, in fine, o a treia axă,
axa de adâncime, antero-posterioară, a
indrumătorului. Iată şi spusele pr. Ioan cel
Străin: "M-am dus, apoi, la un preot, care-mi plăcea mai mult decât
toţi, şi ce aveam pe inimă i-am spus la spovedanie, dar n-am
căpătat nici o indrumare. Acesta era părintele Ioan Domovschi, care
a ajuns mai târziu, prin stăruinţa sa, la un mare dar, ca
mărturisitor şi rugător, insă nu şi ca indrumător. A trăit până la
94 de ani. Duhovniceşte, iarăşi am rămas singur, ca un copil cu
ochii legaţi" (p. 17)...
Se inţelege limpede din cele de mai sus că nu oricine este
capabil să fie indrumător, chiar dacă este un mare rugător, poate
chiar un sfânt in viaţă. Aceeaşi problemă se pune şi cu cealaltă
dimensiune, mărturisirea. Câţi sunt capabili de aşa ceva? Este
mărturisirea (de credinţă) o obligativitate? Da, conform unor texte
sacre. Numai că această mărturisire poate fi făcută in multiple
forme. Fie deschis, la vedere, fie discret, in taină, ba chiar şi
altfel decât se aşteaptă lumea - precum in exemplele date data
trecută referitoare la nebunii mistici, aşa-numiţii "nebuni intru
Hristos", in cazul creştinismului.
Despre condiţia celui care işi mărturiseşte credinţa am găsit
câteva gânduri ale unuia dintre cei mai fascinanţi teologi
ortodocşi români din ultimul veac: părintele Andrei Scrima. Intr-un
efort de interpretare a Evangheliei după Ioan, acesta observă:
"Mărturia e, am putea spune, chiar axa in jurul căreia intreaga
evanghelie se dispune, prinde corp şi se construieşte: de la
mărturia inaugurală a lui Ioan Botezătorul, până la cea care
pecetluieşte, la sfârşit, textul Evangheliei in intregul său. E
realitatea mărturiei ca temei de neclintit, ca loc de unde
izvorăşte şi se hrăneşte cunoaşterea de Dumnezeu, cea care iţi
ingăduie să fii in imediata lui apropiere şi să te uneşti cu el."
(vezi "Comentariu la Evanghelia după Ioan", Andrei Scrima,
Humanitas, p. 51). Şi mai departe: "Pecetea de adevăr, imprimată de
prezenţa Tatălui, constituie, pentru Ioan, argumentul cel mai inalt
şi mai puternic pentru intemeierea credinţei. Fiindcă, după el,
pecetea aceasta de adevăr e lucrul cel mai conform cu natura a ceea
ce se cheamă Revelaţie" (p. 52).
A surprinde, a observa "pecetea de adevăr" existentă in viaţa
fiecăruia dintre noi este cel mai important lucru pe care il putem
face şi trăi. Desigur, această pecete ni se dezvăluie treptat, pe
măsură ce ochii noştri spirituali (duhovniceşti) se obişnuiesc cu
Lumina cea adevărată. Căci, mai arată Pr. Scrima: "S-ar putea spune
că esenţa lumii de aici, a lumii noastre, e constituită pur şi
simplu prin separarea dintre adevăr şi realitate (...). Noi suntem
atât de scufundaţi in această lume incât nu ne mai dăm seama de
separare". Dar separarea aceasta nu poate fi imaginată precum un
pahar cu apă peste care pluteşte ulei. Fiecare strop al vieţii şi
al lumii inconjurătoare conţine un grăunte din "pecetea de adevăr".
A discerne, a separa realmente grâul de neghină este efortul la
care suntem chemaţi pentru intreaga viaţă. Iar acolo unde nu mai
este speranţă, acolo unde omul vede numai neghină, există, iată,
precum grâul semănat de cu toamnă, care renaşte primăvara,
promisiunea invierii. Crucificarea şi invierea lui Iisus sunt
mărturiile de maximă intensitate ale lumii creştine. Pecetea de
adevăr adusă de Hristos continuă să ne surprindă prin tensiunea
spirituală la care suntem incitaţi. Un om aflat in exerciţiul
acceptării şi adâncirii mărturiei hristice realizează in sine
dez-osificarea propriilor prejudecăţi şi iluzii in care a trăit
până ieri, inlocuindu-le, treptat, cu pecetea luminii
increate...
Sau, conform mărturiei pr. A. Scrima: "Spiritul martorului se
trezeşte (nepsis, in greacă, e starea de trezie a
spiritului) către un alt tip de percepţie, către un alt tip de văz,
ceea ce nu il lipseşte, evident, de vederea materială, imediată a
lumii; insă e un văz care accede la invizibilul vizibilului, la
acel loc unde sunt determinate şi fiinţa şi sensul a ceea ce e de
văzut" (p. 101)...
Cu alte cuvinte, la limita luminoasă mărturia omului devine
una cu mărturia hristică. In catolicism, focalizat, cum bine se
ştie, mai degrabă pe Hristos cel de dinaintea Invierii, există
nenumăraţi sfinţi care ajung să mărturisească identificându-se cu
patimile hristice până acolo incât ei inşişi dobândesc stigmatele
in propria carne. Unora le curge sânge prin locurile respective
etc. - un straniu caz existent in istoria recentă este celebrul
Padre Pio, care a fost şi canonizat. Ortodoxia se focalizează pe
celălalt versant, anume pe Hristos cel de după Inviere. De unde şi
apetitul pentru Bucurie (bucuria hristică) al ortodoxiei.
Poate şi datorită pr. Ioan cel Străin - care atunci când l-a
văzut intâia oara a spus: simt că tânărul acesta are nevoie de mine
-, părintele Andrei Scrima a fost unul dintre cei care au ştiut să
aducă o nuanţă cu totul specială credinţei ortodoxe, o nouă specie
de mărturie: cea a intelectualului extrem de cult, dar cu reală
aplecare spre cercetarea tainelor acestei lumi - fie acestea fizică
cuantică, fie mistica de cea mai autentică ramură. O specie rămasă
destul de rară până astăzi.
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura
Humorului, Bucovina) are o licenta in filosofie (Universitatea
Bucuresti) si un master in antropologia spatiului sacru
(Universitatea de Arhitectura ''Ion Mincu''). Este doctorand al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de Litere, cu o tema
interdisciplinara in care continua studiile de antropologie a
religiei. A fost director al Editurii Muzicale si profesor de
istorie a religiilor in invatamantul preuniversitar. A sustinut o
bogata activitate in presa: studii, articole, eseuri, recenzii,
proza scurta, editoriale, interviuri - in jurnale, reviste
culturale si cu profil spiritual -, producator si realizator de
emisiuni radio, numeroase colaborari la principalele televiziuni
centrale. In ultimii ani a fost editorialist si editor coordonator
(departamentul cultura-religie) la ziarul ''Adevarul'' si
redactor-sef al revistei ''Adevarul literar si artistic''; ulterior
a fost senior editor la agentia de presa ''NewsIn'', coordonand
departamentele de cultura-religie si media-publicitate. Actualmente
semneaza o rubrica saptamanala in suplimentul ''Aldine'' al
ziarului ''Romania libera'' si preda istoria religiilor la
Universitatea Bucuresti.