Cum schimba o tranzactie externa de 41 mld. dolari topul celor mai mari producatori locali de medicamente

Autor: Ioana David 26.01.2010

Agata Jakoncic, directorul general pentru Romania al companiei farmaceutice americane Merck Sharp & Dohme (MSD), spune ca prioritatea sa in 2010 este finalizarea integrarii operatiunilor locale ale MSD cu cele ale Schering Plough, dupa o tranzactie internationala de circa 41 mld. dolari derulata in 2009.



Mai multe deal-uri internationale consumate anul trecut au schimbat fata industriei farmaceutice romanesti, stabilind un nou lider, Sanofi-Aventis, dupa integrarea Zentiva, o noua companie de top zece, MSD, dupa integrarea Schering Plough, asigurand ascensiunea Pfizer tot in top zece dupa preluarea Wyeth si a Abbott in top 20 dupa preluarea Solvay Pharma.

2009 a fost primul an in care tranzactiile internationale au avut un impact mai mare asupra ierarhiei din industria farma, pana acum principalele deal-uri vizand producatorii locali.

O noua etapa care incepe dupa 4 noiembrie

"Anuntul privind decizia de fuziune a fost facut in martie 2009, insa aceasta a fost finalizata pe 4 noiembrie. Practic, acest lucru inseamna ca in UE si in tarile mari precum SUA, China, Rusia, Canada, Japonia au fost demarate procedurile legale privind aprobarea fuziunii dupa anuntul din primavara. Imediat dupa ce UE precum si guvernele acestor tari au aprobat fuziunea, la inceputul lunii noiembrie, companiile-mama au fuzionat si ele. Subsidiarele functioneaza in continuare sub doua entitati legale separate, cu un singur sef", a spus Agata Jakoncic, directorul general al Merck Sharp & Dohme Romania, intr-un intreviu acordat ZF.

Astfel, in intervalul martie - noiembrie 2009, sefii diviziilor locale MSD si Schering Plough nu au avut niciun fel de intalnire in care sa discute despre integrare, iar dupa 4 noiembrie firma-mama a numit structura de conducere.

"Inainte de Day One (4 noiembrie - n.red.) nu ne-am intalnit cu reprezentantii Schering pentru a face schimb de date care nu erau disponibile oficial. Am lucrat numai pe datele publice. Nu puteam specula pana la acea data daca fuziunea va merge inainte sau nu. Dupa 4 noiembrie totul a intrat in normal si am inceput sa actionam ca o singura companie", a mai spus Jakoncic.

Firma pastreaza numele de MSD, directorul general si cel financiar sunt de la Merck, in timp ce seful de resurse umane este preluat de la Schering.

"In Romania, exista in prezent doua entitati legale separate, cu un singur director general. Incepand cu 4 noiembrie, ziua pe care o numim intern Day One, compania-mama a numit incepand cu acea zi trei pozitii care vor coordona activitatea din Romania: un director general, functie pe care o ocup eu, un director financiar, Hans Pollmann, si unul de HR, Monica Botocan", a mai spus Jakoncic.

Koen Kruytbosch, fostul director general de la Schering Romania, a preluat conducerea Merck Egipt.

Tot ce a fost pana acum este istorie

Pe 4 noiembrie la nivel mondial a fost organizata o videoconferinta, la care au participat peste 100 de tari din intreaga lume si zeci de mii de angajati ai celor doua companii care tocmai fuzionasera. Sefa Merck afirma ca cea mai mare provocare a fost sa mentina angajatii motivati si sa se concentreze pe derularea afacerilor de zi cu zi. "Tot ceea ce a fost pana acum este istorie", mai spune Jakoncic.

"Am avut multe intalniri in care am sfatuit angajatii sa se concentreze pe business si sa nu speculeze pe marginea a ceea ce ar putea urma atata timp cat planurile nu au fost finalizate. Se intampla uneori sa aud de la colegii din industrie sau de la clienti despre anumite planuri de reorganizare care se vor aplica mai departe. Sunt doar speculatii. Nici eu nu stiu, acum lucram la noua organizatie", a continuat ea.

Prima faza a procesului de integrare se deruleaza acum in Romania, faza care presupune analizarea protofoliului de produse si finalizarea structurii noii organizatii.

"In prezent ne uitam la portofoliu, la investitiile care fac sens si la cele mai putin eficiente si construim o noua structura organizationala. Astfel, fiecare companie actioneaza separat pana vom finaliza noua organizatie", a mai spus Jakoncic.

Ea explica faptul ca nu exista o competitie directa intre produse, pentru ca portofoliile sunt complementare. "Noi, spre exemplu, avem in portofoliu medicamente pentru sistemul respirator, Schering Plough are pentru alergie".

O companie de top zece

In ceea ce priveste afacerile combinate din 2010, Jakoncic spune ca este aproape imposibil de facut estimari "din cauza mediului din Romania".

"Din cauza procentului redus din PIB alocat sanatatii, suntem ingrijorati in ceea ce priveste evolutia industriei. Nu stim care va fi impactul. Nu putem face predictii. Putem spune ca suntem multumiti cu rezultatele din 2009".

Potrivit ultimelor informatii disponibile ale companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, in perioada octombrie 2008 - septembrie 2009, Merck se afla pe locul 17 in topul principalilor jucatori, cu o cota de piata de 1,8% si afaceri de 138,5 mil. lei (32,9 mil. euro), in timp ce Schering Plough se pozitioneaza pe locul 12, cu 2,4% din piata si afaceri de 191,9 mil. lei (45,7 mil. euro).

Combinarea rezultatelor celor doua companii ar genera o firma cu o cifra de afaceri de circa 330 mil. lei (78 mil. euro), ceea ce ar pozitiona-o intre primele zece firme din industrie.

Sefa MSD spune ca noua firma se afla pe locul sase intre companiile de cerectare - dezvoltare din Romania, conform datelor IMS.