PORTRETE/ Dorin Cretu. Proplasma si diafanul
Autor:
Aurelia Mocanu
20.01.2010
Premiul Fundatiei Nationale pentru Stiinta si Arta la
sectiunea Arte Plastice a revenit pictorului român stabilit in
Franta Dorin Cretu. Distinctia i-a fost acordata pe data de 14
ianuarie, la sediul Fundatiei din strada Dem. I. Dobrescu nr. 11,
de catre primarul sectorului 2 al Capitalei Nicolae Ontanu si
academicianul Eugen Simion.
Dorin Cretu arata a condotier imblânzit de un fular Hermes, la
fereastra inalta a atelierului sau de pe cheiul Senei. Apartine,
prin deceniul debutului, generatiei '8o de creativitate contra
curentului controlat de ceausismul terminal. Atunci, câstigând
dreptul de a ramâne in Capitala cu pretul cioplitoriei la Mastabaua
Poporului, era extrem de atent, ca dupa un colac de salvare
profesionala, la informatia venita de pe simezele de succes ale
Occidentului.
A pictat cu smerenie bonnardiana si naturi statice
deduse din Hranele berniste, dar se drena nervos cu grifaje
tip Arnulf Reiner peste autoportrete fotografice grimasate si
eventual rasturnate.
Atleticul si cordialul brasovean se incetateneste la Paris din
1989. Dupa ce ne-am dizolvat granitele in UE, devine interesant, nu
numai in arta, valul de vizite profesionale ale fiilor razbatatori.
Cretu realizeaza un turneu expozitional românesc, in 2008, ocazie
sa-si imerseze fetitele unei mame poliglote, in limba paterna.
Surpriza liric-ascetica a selectiei cu caracter retrospectiv a fost
una remarcabila. Parterul Palatului Mogosoaia a vibrat atunci pe o
coarda extrem de subtila a picturalitatii monocromului.
Dorin Cretu a plecat din spatiul bizantin purtând cu el, nu
stim cât de subconstient, un soi de monodie cromatica, cu o pneuma
a aburului pastei picturale asternute in emulsii de tempera. A
practicat cu tenacitate refuzul figuratiei, plonjat fiind in
caruselul stimulior optici ai unei metropole, mama a loazirului.
Stim ce greu se rezista la cântecul sirenelor pub(iene) si ce s-a
intâmplat cu pictura tinerilor nostri dupa coliziunea dintre griul
betoanelor ceausiste si iruperea consumismului puplicitar. Pictorul
Dorin Cretu poate sustine la ora asta, din tremurul pensulei, o
excelenta vibratie de brunuri-gri-ivoar pâna la negrul exemplar din
marile formate cu fronton de edicula. Pictura suprematist-senzuala,
proplasma din fundalul valului tonal poate convoca retele
ortogonale, striatii verticale sau orizontale ca pe lamelele
microscopice de alge sau scoarta. Exista si o serie
floral-elicoidala a pretextului grafic. Concentrarea mijloacelor,
restrictia performativa in favoarea meditativului sunt un dar
ascuns caracterial pe care-l marturiseste artistul. Pictura sa
delimiteaza fara abatere, de aproape doua decenii, o spatialitatea
de calitate psihologica din categoria (teologica, se pare) a
diafanului.
AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov). Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvit Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoria artei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de Patrimoniu Bucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sef adjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala la EHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001 pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase de la Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.