PLANETA ARTE/ O Arca a lui Noe pentru secolul XXI
Autor:
Daniel Nicolescu
20.01.2010
De ce jubila Duke Ellington?
Daca veti privi fotografia 1, cu siguranta atentia va va fi
atrasa de zambetul latit pe toata fata al printului jazz-ului, Duke
Ellington. Jubilatia maestrului era, cu siguranta, provocata de ce
auzea. Iar ce auzea erau interpretarile Ellei Fitzgerald,
personajul din stanga imaginii, in picioare. Aceasta fotografie
fusese facuta de nu mai putin celebrul Herman Leonard, in 1961, in
clubul Crescendo din Los Angeles.
Astazi, cand apar colectii de CD-uri cu jazz cuprinzand
integralele Miles Davis (Columbia), Charlie Parker (Savoy) sau
insusi Duke Ellington (RCA), e greu de crezut ca se mai pot ivi
inregistrari revelatoare cu mari artisti, dosite pana acum prin
arhive.
Adica bucati necunoscute pret de aproape jumatate de veac,
venind de la interpreti de geniu. Ei bine, casa Verve tocmai a scos
pe piata o caseta cu patru CD-uri, insumand 76 de titluri - TOATE
INEDITE -, interpretate de Ella Fitzgerald. Unde? Chiar in clubul
Crescendo, pe care-l invocam la inceputul acestui articol, intre
1961-1962. Nu este vorba despre niste inregistrari pirat, ci despre
niste masterizari ale unor benzi originale produse de Norman Granz,
fondatorul Verve, si managerul, vreme indelungata, al Ellei.
Cantareata se afla la apogeul carierei si isi atinsese summum-ul de
posibilitati creative: mai destinsa decat oricand, mai indrazneata,
mai "swing", evoluand intr-o gama de atmosfere si de ritmuri mai
vasta decat pe zecile de inregistrari care ii aparusera in timpul
vietii. Intre altele, cantand blues (care nu a fost niciodata
punctul ei forte), cu harul si tristetea infinita ale lui Billie
Holiday. Antologia celor patru CD-uri se numeste "Twelve Nights in
Hollywood" si constituie, probabil, cea mai mare revelatie
jazz-istica a ultimilor decenii.
Arca pentru Arta
Prima impresie pe care o ai patrunzand in "Maxxi", noul muzeu
din Roma care se va deschide oficial in luna mai 2010, este ca te
afli pe un pachebot cu forme armonioase, facut din beton, sticla si
otel, o arca pretioasa, si la fel de fluida ca apele peste care o
banuiesti ca ar vrea sa le alunece.
"Maxxi" (foto 2-5) este acronimul "Muzeului national de arte
ale secolului XXI", pentru care, in 1999, arhitecta anglo-irakiana
Zaha Hadid (in varsta, acum, de 59 de ani), prima femeie care a
primit prestigiosul premiu Pritzker (echivalentul Nobelului in
arhitectura), a obtinut adjudecarea proiectului, in urma unui
concurs international la care au participat nume de talie.
Atat in structura cat si in obiectivele sale, Maxxi se doreste
un muzeu diferit de celelalte institutii publice de profil italiene
- prezentandu-se ca un spatiu consacrat creativitatii contemporane,
artei si arhitecturii (aici vor fi instalate niste colectii
permanente cu opere ale unor Boetti, Kappor, Clementi, Richter sau
Warhol, precum si circa 70.000 de documente de arhitectura). Zaha
Hadid il considera "un centru cultural compus dintr-o tesatura
densa de spatii interne si externe care se intretaie si
dialogheaza, intr-un labirint de galerii care se varsa intr-un larg
campus urban". Va fi un laborator de cercetari in care se vor
confunta diverselel limbaje contemporane, de la arta plastica la
design, de la moda la film si de la arhitectura la publicitate. Tot
aici va fi deschis un atelier unde vor fi predate meserii legate de
turismul cultural. Pio Baldi, directorul Maxxi, afirma: "Dorim ca
aceasta institutie sa devina un centru de excelenta, o veritabila
fabrica de creativitate. Va fi un muzeu de parcurs, de flux, iar nu
un centru de expozitii statice in care colectiile sa stea
pietrificate". Aceasta intentie este perfect slujita de structura
arhitectonica a edificiului: prelungi rampe sinuoase care unesc un
etaj cu celalalt, vaste sali de expozitie, panouri mobile, plafoane
compuse din lame de otel verticale care se orienteaza in functie de
lumina soarelui, ferestre uriase si o priveliste vertiginoasa
asupra imprejurimilor.
Date tehnice : Suprafata totala : 29.000 mp : Spatii
interioare : 19.640 mp ; Suprafata de expunere : 10.000 mp ; Volum
total : 113.000 mc ; Greutatea totala a otelului : 6.000 tone ; Ore
de munca pe santier : 125.000 (au muncit, in medie, circa 100 de
persoane, timp de 1.5000 de zile) ; Cost total : 15 milioane de
euro.
Google va subventiona cultura ?
Misiunea "Creatie si Internet", condusa de Patrick Zelnik,
presedinte al Naive, de Jacques Toubon, fost ministru al culturii
si de Guillaume Cerutti, presedinte al Sotheby's Franta, si-a
predat, pe 6 ianuarie a.c., raportul catre Frederic Mitterrand,
actualul ministru al culturii din Hexagon. Insarcinati, in 2009, sa
reflecteze asupra dezvoltarii ofertei culturale on-line si asupra
remunerarii creatorilor si intreprinderilor de industrie culturala,
cei trei muschetari (vezi foto 6) au extras 22 de concluzii, cele
mai multe de ordin fiscal. Trebuie mentionat ca presedintele
Sarkozy a retinut cateva dintre ele, si le-a exprimat cu prilejul
"Urarilor pentru cultura", facute publice pe data de 7 ianuarie.
Lucrurile au mers repede, pentru ca, in Franta, cultura este in
impas, iar unora (cei care conteaza!) chiar le pasa ca este
vitregita.
Raportul preconizeaza o impozitare a veniturilor publicitare
on-line, vizand cu precadere marile societati de internet precum
Google, Facebook, Microsoft, AOL sau Yahoo. Misiunea estimeaza ca
"aceasta masura ar putea genera o crestere a veniturilor fiscale de
circa 10-20 de milioane de euro pe an". Iar Presedintele, cu ocazia
evenimentului deja mentionat, a cerut deja Ministerului finantelor
o expertiza care sa evalueze fiscal activitatile publicitare ale
marilor portaluri si motoare de cautare. "Taxa Google", cum este
de-acum denumita, a inceput insa deja sa suscite numeroase
intrebari legate de fezabilitate. Oricum vor sta lucrurile, taxa
are drept scop finantarea celorlalte puncte ale raportului si, in
mod special, implementarea unei "Carte a muzicii tinere", menita sa
favorizeze descarcarea legala de piese muzicale. Ideea l-a
entuziasmat pe Sarkozy, care a cerut aplicarea sa pana in vara lui
2010. In domeniul cartii, un TVA redus la 5,5% ar putea stimula
progresul volumelor digitale; se preconizeaza, de asemenea, crearea
unei platforme de internet unice de cataloage continand oferte
culturale (carti, muzica, video).
Ceea ce rezulta insa cu putere din acest Raport este uriasa mefienta a profesionistilor culturii din Franta in raport cu gigantul american Google. Asta pentru ca propunerea nr. 16 preconizeaza consultarea Autoritatii concurentei privind un posibil abuz legat de pozitia dominanta a motorului Google pe piata de publicitate on-line.