Opinie Radu Sarbu, presedintele PNTCD: Puterea trebuie orientata spre Binele Comun

Ziarul Financiar 07.01.2010

Presedinte, Guvern, Parlament - cine este "seful"? Intr-un an sau doi, vom fi chemati la referendum pentru a decide prin vot modul in care Constitutia va fi modificata intr-unul din sensurile de mai sus. Modificarea Constitutiei pentru clarificarea raporturilor de putere in stat depaseste cu mult miza limitata a luptei politice. Pentru ca aici s-ar putea gasi esenta "modernizarii statului", atat de invocata. Trecerea la un Parlament unicameral, discutabila in ochii multor analisti (decisa de popor prin referendum, dar care nu este decat unul consultativ, politicienii urmand sa decida in final) nu rezolva, singura, problemele statului roman.
Radu Sarbu, presedintele PNTCD (candva unul dintre cele mai puternice partide din Romania) enunta mai jos ideile partidului sau in privinta modificarilor pe care ar trebui sa le sufere Constitutia. Interesant este ca PNTCD, care in trecut era favorabil monarhiei, se pronunta acum pentru o republica parlamentara (presedinte fara puteri administrative, ales de Parlement. - ZF



Constitutia este un contract social, intre Natiune si Putere, prin care Natiunea determina drepturile pe care si le rezerva si prerogativele cu care mandateaza limitativ Puterea sa le exercite, in numele ei si pentru ea, precum si modalitatile de exercitare. Este esential ca in materie constitutionala Natiunea sa aiba initiativa, nu clasa politica!

Cand constitutia este buna, cand puterile sunt separate, iar justitia este independenta, Statul lucreaza pentru binele comun. Cat de simplu ar putea fi!

Daca insa obiectivul clasei politice este (mai) binele personal, atunci aceasta organizeaza jefuirea banului public, impunand Natiunii o constitutie slaba, o justitie subordonata si legi strambe, care creaza "ceata" acoperitoare necesara. Cat de complicat este!

Nu exista tari bogate si tari sarace, ci tari bine administrate si tari prost administrate, iar Romania este prost administrata! Romanii nu traiesc bine pentru ca organizarea Statului nu le lasa nici o sansa. Indreptarea lucrurilor trebuie sa inceapa prin elaborarea unei noi constitutii.
PNTCD propune opiniei publice angajarea unei ample dezbateri, pornind de la proiectul propriu, ale carui idei esentiale le prezint pe scurt in cele ce urmeaza:

1. Statul in slujba cetateanului

Preambulul noii constitutii trebuie sa statueze anterioritatea si preeminenta societatii in fata Statului, exprimand clar principiul constitutional al suveranitatii poporului. Democratia va fi astfel definita ca putere a poporului in cadrul unui Stat de drept.

2. Forma de guvernamant: republica parlamentara

Presedintele republicii ar urma sa fie ales de Senat, cu o majoritate de doua treimi din numarul voturilor. Presedintele astfel ales ar fi o personalitate a vietii publice, recunoscuta ca atare de toate fortele politice.

Romania este singura tara europeana care are o putere executiva bicefala: un guvern la Palatul Victoria si altul la Cotroceni - Consiliul Suprem de Aparare a Tarii; unul condus de primul ministru, celalalt de presedinte. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii este guvernul serviciilor secrete, chiar daca ii cuprinde si pe primul ministru, pe ministrii de finante, de interne, de externe si al apararii. Stapanind informatia si centrele de putere, controland prin ofiteri acoperiti institutiile Statului si influentand mediile de informare in masa, CSAT reprezinta o forta. Diarhia (guvernare simultana a doi suverani, provenit din frantuzescul dyarchie - n. red.) executivului, , cuvant statuata de actuala constitutie semi-prezidentiala, genereaza permanente conflicte de putere, pagubitoare din perspectiva interesului national.

Pentru evitarea crizelor intr-un sistem de putere, raporturile de forta si ierarhiile trebuie sa fie clare.

3. Parlament bi-cameral, cele doua Camere avand reprezentare si atributii distincte: Camera Deputatilor reprezinta Cetateanul, iar Senatul reprezinta Comunitatea (judetul sau regiunea). Un numar redus de parlamentari: 280 - 300. Senatul Romaniei va putea initia si va avea drept de veto in materie de amendamente constitutionale sau orice alt tip de legislatie nationala relevanta pentru interesele judetene/regionale si va avea cuvantul hotarator in chestiunile de politica externa si aparare.
In prezent, avem prea multi parlamentari, atributiile celor doua camere se suprapun, iar ponderea activitatii in plen a parlamentului este prea mare. Guvernul abuzeaza in materie de initiativa legislativa, parlamentul fiind o simpla camera de inregistrare a proiectelor executivului.

4. Separarea Bisericii de Stat - garantarea libertatii de credinta

PNTCD sustine separatia structurii organizate a Bisericii si a Statului, ceea ce nu inseamna separatia intre credinta religioasa crestina si Stat; persoana nu poate supravietui intr-un gol moral si spiritual si cu atat mai putin institutiile Statului. PNTCD militeaza pentru asigurarea independentei Bisericilor fata de Stat, pentru crearea conditiilor pentru o relatie de colaborare de pe pozitii de egalitate.

5. Separatia reala a puterilor in Stat

PNTCD crede in separatia autentica a puterilor in Stat, care poate fi realizata prin delimitarea clara a celor trei puteri ale Statului - Legislativa, Executiva si Judecatoreasca - si prin stabilirea unui sistem de verificare si de echilibru intre cele trei puteri.

Noua constitutie va promova in mod clar puterea poporului, prin organizarea de alegeri libere si democrate pentru toate cele trei puteri in Stat. Astfel, nu numai presedintele tarii, parlamentarii, primarii si presedintii consiliilor judetene vor fi alesi prin vot liber si democrat, ci si judecatorii sefi, procurorii sefi si sefii de politie de la diverse nivele, pentru a fi scosi de sub influenta politicului.

6. Reforma justitiei

PNTCD propune suprimarea Curtii Constitutionale si preluarea atributiilor ei de catre Inalta Curte de Casatie. Judecatorii de la Inalta Curte sunt magistrati in adevaratul sens al cuvantului, iar numirea lor se va face prin intermediul Consiliului Superior al Magistraturii, fara interventia celorlalte puteri ale Statului. In acest fel, puterea executiva si cea legislativa nu vor mai putea influenta puterea judecatoreasca. Consideram inoportuna orice modificare a componentei CSM prin includerea unor elemente posibil influentate politic. Interventia partidelor politice si a politicienilor alesi trebuie eliminata din procesul de numire a judecatorilor.

7. Principiul responsabilitatii

Alaturi de principiul separatiei puterilor in Stat, exercitarea puterii trebuie sa porneasca de la fundamentarea ei pe principiul responsabilitatii. Responsabilitatea detinatorilor puterii presupune nu numai exercitarea ei in cadrul constitutional si legal, ci si constiinta faptului ca detinerea dreptului de a decide asupra celor guvernati presupune obligativitatea suportarii consecintelor propriilor acte si fapte, pe care le implica exercitiul puterii. Este obligatorie eliminarea privilegiilor demnitarilor, incepand cu cele care ii protejeaza in fata justitiei, ei fiind alesi sa serveasca poporul roman, nu sa-i devina stapani.

8. Administratia publica locala

Descentralizarea trebuie dusa pana la capat. Autoritatile locale raspund nevoii de a lua decizii politice la un nivel plasat cat mai aproape de cetatean. In viziunea PNTCD, autoritati locale puternice si independente inseamna mai multa democratie, mai putina birocratie, mai mult progres si mai multa implicare activa a cetateanului. Puterea politica locala trebuie sa fie independenta, activa si sa se auto-sustina; este celula de baza a democratiei.

In prezent, administratia publica nu este suficient descentralizata. Din pacate, reforma avortata a descentralizarii publice nu a dus la apropierea deciziei politice de nivelul cetateanului, ci mai degraba la intarirea pozitiei baronilor locali (judeteni), cu alte cuvinte la o oligarhie, care imparte selectiv fonduri guvernamentale si europene clientelei politice locale. Asistam la feudalizarea Statului, nu la modernizarea lui. Presedintele devine un fel de primus inter pares, atata vreme cat reuseste sa controleze baronii locali; reusita sa depinde de controlul informatiilor si de capacitatea de a santaja baronii locali (prin DNA).

Constitutia Romaniei are nevoie de modificari substantiale, care cer o dezbatere serioasa. Principalul exponent al Puterii a aruncat problema in derizoriu, din interes egoist, electoral, aratand cum nu trebuie procedat. Natiunea trebuie sa isi apere interesele si sa impuna o constitutie care sa orienteze Puterea spre Binele Comun.