Cine este cel mai bogat italian: Ferrero, de la o afacere de familie la un gigant al industriei dulciurilor

Autor: Andreea Mioara Neferu 07.12.2009

Michele Ferrero, proprietarul companiei italiene din industria ciocolatei Ferrero, se detaseaza de ceilalti antreprenori din Peninsula prin discretie si creativitate.



Ritualurile de initiere pentru antreprenorii italieni tipici se desfasoara dupa acelasi tipar. Fie ca este vorba despre Gianni Agnelli, a carui familie detine grupul auto Fiat, sau Silvio Berlusconi, odata ce aduna o avere frumusica, mai intai achizitioneaza un iaht, dupa care un club de fotbal si ulterior iau in primire un ziar si incep sa aiba influenta la nivel politic, scrie Financial Times.

Povestea sta altfel atunci cand vine vorba de Michele Ferrero, omul din spatele imperiului cu acelasi nume din industria ciocolateriei, care a inaintat o oferta tentanta pentru producatorul britanic de dulciuri Cadbury. Considerat cel mai bogat om de afaceri din Italia, cu o avere estimata de revista Forbes la 6,3 mld. euro, el face nota discordanta in peisajul antreprenorial al Peninsulei, dominat de nume precum Agnelli Berlusconi sau Benetton. Ferrero are o unica pasiune: iubeste ciocolata.

Nutella, Tic Tac si Kinder

Ferrero, omul sub a carui conducere au fost lansate pe piata produse precum Nutella, Tic Tac sau ouale de ciocolata Kinder se aseamana in multe privinte cu personajul fictiv Willy Wonka din romanul Charlie si Fabrica de Ciocolata. Se spune ca in laboratorul sau personal situat in nord-vestul Italiei, Ferrero s-a chinuit timp de cinci ani de zile pentru a gasi o metoda prin care sa curbeze foile de napolitana ce intra in componenta bomboanelor Ferrero Rocher.

Pe de alta parte, omul de afaceri a evitat dintotdeauna "salotto buono", traditionalul club elitist al marilor antreprenori italieni. Nu a realizat niciodata nicio achizitie, dar si-a mutat o parte din productie in localitatea belgiana Arlon, intrucat este de parere ca inovatia nu poate fi posibila in orasele prea aglomerate si zgomotoase.

In ciuda faptului ca se fereste sa apara in public, Fererro a construit un business multinational cu venituri de peste 6,2 mld. euro in 2008. In prezent, aflat la venerabila varsta de 85 de ani, a revenit in atentia tuturor dupa ce, impreuna cu familia sa, a decis sa concureze impotriva ofertei ostile de 9,9 mld. dolari (10,8 mld. euro) pe care Kraft a propus-o pentru achizitia Cadbury.

Geniul ciocolatei

Domenico Siniscalco, fost ministru al economiei in cabinetul Berlusconi din perioada 2001-2006 si in prezent bancher in cadrul Morgan Stanley, este vecinul lui Ferrero in regiunea italiana Piemont, unde imperiul ciocolatei a luat nastere. Familiile acestora se cunosc de doua generatii. "Ferrero este unul dintre cei mai buni antreprenori italieni si este un geniu. Are trasaturile unui geniu atat in ceea ce priveste productia, cat si politicile de marketing", explica Siniscalco.

Michele Ferrero s-a nascut in 1925 in localitatea italiana Alba, situata langa Torino. Tatal sau, Pietro, a pus bazele afacerii ce a ajuns mai tarziu cunoscuta la nivel international, egaland compania Fiat ca notorietate. Ideea lui Pietro a aparut in anii de dupa al doilea razboi mondial, cand a decis sa creeze dulciuri care sa semene cu ciocolata, dar care sa aiba in componenta sa si ingrediente mai ieftine, precum alunele de padure, gasite din abundenta in regiunea in care locuia. Astfel, un kilogram de "Pasta Gianduja", specialitate comercializata de Pietro, ar costa in zilele noastre 30 de eurocenti, fata de 1,5 euro, cat ar costa un kilogram de ciocolata.

Pana la inceputul anilor '50, el detinea deja 200 de camioane care livrau "Pasta Gianduja" catre toate regiunile Italiei, iar dupa cativa ani numarul de masini cu care isi transporta produsele se marise de cinci ori, astfel ca Pietro detinea cea mai mare flota de masini din Italia, dupa armata nationala.

Fabrici pe patru continente

Michele a intrat in businessul de familie la varsta de 20 de ani si deja la 32 de ani preluase fraiele companiei. Tot el a fost cel care a inteles cel mai bine cum functioneaza procesul de internationalizare. Compania s-a lansat pe piata germana in 1956 cu bomboanele de ciocolata cu lichior Mon Cheri.

Ferrero are in prezent 21.600 de angajati care lucreaza in 18 fabrici raspandite in Europa, Australia, America Latina si Statele Unite si este lider de piata pe majoritatea pietelor din Europa Vestica ( cu exceptia Marii Britanii).

Insa cea mai importanta trasatura a omului de afaceri Michele Ferrero a fost ca a stiut mereu ce vor copiii. "Niciodata nu desconsidera un copil", ar fi spus omul de afaceri italian, potrivit lui Gigi Padovani, autorul cartii Nutella, an Italian legend (Nutella, o legenda italiana - n. red. ).

Spre exemplu, ouale de ciocolata Kinder, care ascund figurine de jucarie in interiorul lor, au fost lansate pentru prima data in 1974, dupa ce Ferrero le-a propus angajatilor sai sa "faca din fiecare zi o zi de Paste".

Desi cei doi fii ai sai, Pietro si Giovanni, sunt co-directori executivi inca din 1997, Ferrero are inca ultimul cuvant de spus in companie

Cel mai mare pariu al companiei italiene

Cel mai bogat om al Italiei trebuie sa decida rapid daca firma sa isi accelereaza cresterea peste hotare lansandu-se intr-o cursa pentru producatorul britanic Cadbury, sau ramane la reteta de dulciuri dezvolate local, scrie Bloomberg.

Recent, Ferrero a anuntat ca "este in stadiul preliminar al evaluarii optiunilor sale" cu privire la Cadbury, producatorul britanic al ciocolatei Dairy Milk care s-a opus unei oferte de 10,3 mld. lire sterline (17 mld. $) venite din partea Kraft.

Alegand dezvoltarea prin achizitii, Ferrero s-ar indeparta de la strategia sa obisnuita, avand in vedere ca firma a devenit al patrulea cel mai mare producator de ciocolata al lumii inventand propriile produse. Ferrero a refuzat interviuri cu Michele Ferrero sau fiii sai in urma unor articole aparute in presa, conform carora cele doua generatii au pareri diferite cu privire la lansarea unei oferte pentru Cadbury.

"Este absolut o noua directie pentru Ferrero, si nu este una imposibila", a declarat Ildiko Szalai, analist in domeniul companiilor alimentare pentru Euromonitor International. "Pana acum, cresterea a fost una pur organica. Au avut o aversiune fata de achizitii".

Conform presei internationale, Ferrero se afla de mai multe saptamani in discutii cu Hershey cu privire la o oferta comuna pentru Cadbury. Ferrero, cu sediul in Pino Torinese langa Torino, are peste 21.000 de angajati si 18 fabrici la nivel mondial. Catalina Apostoiu