Majoritatea asiguratorilor mari au profituri in crestere la noua luni, desi afacerile sunt in scadere

Autor: Angela Placinta 04.12.2009

Renegocierea chiriilor pentru reteaua de agentii si renuntarea la investitiile planificate pentru anul acesta au determinat cresterea profiturilor asiguratorilor, desi criza a lovit serios in vanzarile de polite. Va trece piata pe profit dupa trei ani de pierdere neta?



Majoritatea companiilor de asigurari de dimensiuni mari si medii au raportat profituri in crestere in primele noua luni din acest an sau au trecut de pe pierdere pe profit comparativ cu aceeasi perioada din 2008, desi vanzarile de asigurari inregistreaza scaderi.

Dintre companiile care si-au facut publice rezultatele financiare la sfarsitul lunii septembrie, cel mai mare profit a fost afisat de ING Asigurari de Viata, liderul pietei de profil. Desi primele brute subscrise de companie s-au redus cu 9% in primele trei trimestre, pana la 387,5 mil. lei, profitul brut a urcat cu 133%, pana la 75,5 mil. lei.

De altfel, dintre asiguratorii din top zece care si-au publicat rezultatele pana in prezent, numai Ardaf este pe pierdere, in timp ce Allianz-Tiriac, liderul pietei de asigurari (generale plus viata), a raportat o scadere de 37% a profitului brut, pana la 26 mil. lei.

Cum reusesc multi asiguratori sa isi majoreze profiturile in timp ce piata scade?

"Pe de o parte, cheltuielile operationale clar au scazut fata de anul trecut, s-au renegociat contractele de chirie sau cele pentru comunicatii. Pe de alta parte, s-au amanat anumite proiecte de investitii", afirma Cornelia Coman, directorul general al ING Asigurari.

ING Asigurari a obtinut in urma renegocierii contractelor de chirie pentru unitatile teritoriale o reducere de 10% sau chiar de 20% pentru unele spatii, in timp ce la renegocierea contractelor pentru telefonia mobila asiguratorul a obtinut o scadere de 10-15% a tarifelor.

"Profitul a crescut si datorita reducerii costurilor de achizitie (comisioanele platite agentilor - n. red.), deoarece vindem mai putine polite noi. Mai conteaza si mixul de produse, unele au o rata de profitabilitate mai mare. In 2009 am vandut mai multe polite traditionale, ceea ce a fost un avantaj pentru noi", mai spune Coman.

In cazul unor asiguratori cresterea profitului poate fi generata de vanzarea unor active. Omniasig, de exemplu, care si-a majorat in primele trei trimestre castigul brut cu 19%, pana la 41 mil. lei, a vandut anul acesta participatia de 10% pe care o detinea la administratorul de pensii private Omniasig Pensii. Pentru aceste actiuni asiguratorul a incasat de la grupul BCR, potrivit unor estimari, circa 1,3 milioane de euro. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica.

Asigurarile de viata scad cu 10%, cele generale stagneaza

Piata asigurarilor de viata a scazut cu aproape 10% in primele noua luni, coborand la 1,2 mld lei. In aceeasi perioada, subscrierile din asigurari generale au urcat usor, pana la 5,5 mld. lei. Intreaga piata de asigurari a ramas la acelasi nivel ca in septembrie 2008, adica la 6,7 mld. lei, in timp ce daunele platite de companii asiguratilor au urcat cu aproape 40%, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Piata asigurarilor este pe pierdere neta de trei ani

In ultimii trei ani companiile de asigurari au inregistrat pierderi totale mai mari decat profiturile, astfel incat piata a fost pe pierdere neta in perioada 2006-2008. Daca in 2006 pierderea neta a fost de 6,5 mil. lei, aceasta a crescut exponential in anii urmatori, la 253 mil. lei in 2007 si 582 mil. lei anul trecut.

Principala cauza a acestor pierderi, dupa cum spun companiile, sunt asigurarile auto, pentru care asiguratorii platesc multe despagubiri.

Pierderile din auto sunt cu atat mai mari cu cat pe segmentul RCA (asigurari de raspundere civila auto obligatorie) arma companiilor in lupta pentru clienti este pretul, astfel incat de multe ori incasarile din vanzarea acestor polite nu reusesc sa acopere cheltuielile cu comisioanele platite agentilor si cele cu despagubirile.