EVENIMENT/ Scene din cabinetul de psihiatrie istorica
Autor:
Sebastian Amza
02.12.2009
Iata o tema de cercetare pe care am depus-o la Institutul
Visului din Dreamtown, sprijinita pe doua intrebari:
1. Ar putea Adrian Ghenie sa picteze "Dumbrava
minunata", cu binecunoscutele ei personaje Lizuca si Patrocle,
cu poienite vesele, cu bondari lenevosi, cu rastoace grabite, cu
ratuste gurese, iarba cruda si iepurasi dodoloti?...
Adrian Ghenie se afla personal in
Bucuresti* si umple spatiul de consacrare de la
MNAC-ul lui Mihai Oroveanu. Intr-o expozitie recuperativa a
Capitalei fata de unul dintre cei mai interesanti artisti tineride
azi, ale carui lucrari si voga au reverberat mai intâi in Europa si
peste Ocean, ocolind cu viclenie "Centrul" dâmbovitean atât de
prezumtios.
Dupa aceea, pe un alt palier, Ghenie provoaca deruta si
in tentativele de clasificare: unde sa-l incluzi, ca nu te lasa, pe
ce sa te bazezi, pe scoala de la Baia Mare (acolo unde s-a nascut
acum 32 de ani) sau pe cea de la Cluj, unde s-a format si lucreaza?
Oricum, ca sa multumeasca pe toata lumea si sa n-aiba vorbe, el
activeaza si la Berlin. Mai adaugam la ispravi ca, din 2006 si pâna
acum, a avut expozitii personale si de grup atât in Europa
(Antwerpen, Londra, München, Paris, Zürich si, fireste, Berlin),
cât si in Statele Unite (Austin, Los Angeles, New-York), ca a
participat glorios la Bienalele de la Praga (2007) si Liverpool
(2008), precum si ca, amanunt deloc de neluat in seama, este deja
"pensionar" al câtorva galerii din lume, cum ar fi Tim Van Laere
(Antwerpen), Haunch of Venison (Zürich), Nicodim Gallery (Los
Angeles), Rüdiger Schöttle (München) sau Hussenot (Paris)... Deci,
cum ar veni, n-a stat degeaba, il recunoaste lumea pe strada!
Prima data l-a cunoscut lumea din Cluj, in 2006 (la trei ani
de când terminase Universitatea de Arte), cu o expozitie având un
titlu sec si laconic ca orice manifest tânar: "If You Open It
You Get Dirty". Unde? La Plan B - cea mai la moda galerie
clujeana, luata cu asalt de artistii tineri, care va deveni
creuzetul unde se va naste o miscare cu pandant european. Fiindca
va refuza sa fie decorata cu ordinul "national", conturnând
orgoliile de anexare patrimoniala a Bucurestilor, asa incât, de
acolo, din Ardeal, decât sa-si asume statutul "periferic" fata de
Centru, va prefera sa atace inima Europei.
Infiintata in 2005, galeria clujeana si-a inaugurat, un an mai
târziu, un spatiu de expunere la... Berlin, intr-o fosta cladire
industriala din secolul trecut. Astfel ca Plan B din capitala
Germaniei beneficiaza de o suprafata de 260 de metri patrati in
apropiere de Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart Berlin,
dedicat artei contemporane. Deci, o vecinatate mai mult decât
potrivita (in plus, este vorba de Gara Hamburger, nu de
Progresul!), de care, la vernisajul de debut, Berlin Show #1, au
profitat proiectele cele mai indraznete ale unei intregi generatii
de artisti români (deveniti intre timp mai cunoscuti in Europa
decât in România!). Alaturi de Adrian Ghenie, expun si acum la Plan
B Berlin, ca veritabili obisnuiti ai locului, Ciprian Muresan,
Mircea Cantor, Victor Man, Istvan Laszlo, Cristi Pogacean, Serban
Savu, Gabriela Vanga, Miklos Onucsan, Davis Nuur si Cristian Rusu -
artisti despre ale caror lucrari trebuie spus, printre altele, ca,
indiferente la oscilatiile bursei românesti a valorilor, ele sunt
cotate constant sus pe piata de arta occidentala.
Asadar, contextul in care se articuleaza lucrarile lui Adrian
Ghenie este unul clar paradigmatic, emulativ si incitant, in care,
totusi, trebuie sa-si potenteze cât se poate de eficient
originalitatea. De aceea, si-a descoperit mai intâi vocea. In ciuda
vârstei care ar putea sa indemne la mari avânturi de entuziasm
clocotitor, Ghenie se vadeste in realitate un sumbru. Un nevrotic
insingurat pâna aproape de marginile autismului. Un cercetator
trist al memoriei colective (sau, si mai corect, al partii ei
abatute, posace!), un scotocitor indraznet al ungherelor intunecate
cu care trecutul ne apasa pe nervul sinoptic. Un istoric al
unghiurilor reci, taioase si lugubre pe care vizualul inapoi (dar
fara niciun pic de mânie!) ne lasa foarte rar sa i le descoperim.
Si nu pe toti ne lasa, ci doar pe cei fruntasi. Iar Ghenie este
unul dintre aceia care au capatat dreptul de a fi trecuti pe lista
daruitilor cu voluptatea de a descrie perfect pocinogul in istorie.
Temele lui predilecte recuperate, nazismul si comunismul (sau, mai
degraba, traumele pe care acestea le-au provocat in psihonul
universal!) sunt cu adevarat doua deformari tragice ale normalului
istoric. Schimonosiri pe care artistul le analizeaza aproape cu
mijloace clinice...
Corect! Expozitia lui Ghenie este sinonima cu parcurgearea
unui traseu de planse atârnate pe peretii unui cabinet de
psihiatrie istorica. Aidoma teoriei evolutioniste a lui Darwin,
maimutele, din cocosate devin din ce in ce mai drepte, pâna ajung
la stadiul unor constructe umane ce se uita doar inainte, otravind
cu privirea lor viitorul. Raul. Urâtul. Abnormul. Göring in chip de
"Collector" cu tablourile furate in brate. Fantasma unui
asasinat de iarna valabil oriunde ("It Could Be Anywhere").
Masca mortuara a lui Lenin, greu de ucis ca si Bruce Willis
("Turning blue"). Un interior "rosu" de foc, de fapt, un
univers ce se topeste, se scurge pe ochi ("The Red is on
Fire"). Apoi, acel terifiant "The Nightmare", in care
silueta unui Hitler spectral, cu mâinile la spate si insotit de doi
câini fiorosi, "ocroteste" somnul unui om ce doarme pe strâmtul sau
recamier ceausist. Urmat de o metafora la fel de tragica, "That
Moment", cu statuia antica, alba, dinamica si vioaie a
Discobolului, ce strajuieste imobilismul unui cuplu ce
doarme(?) pe o canapea ciudata, ca o lada deschisa. Continuat de o
alta cutezanta (ce se pedepsea, cândva, cel putin cu gulagul si cel
mult cu glontul!), intitulata "Stalin's Tomb", adica o
mandibula alba si rece, uitata pe o scândura - tot ceea ce a ramas
pe pamânt, dupa domnul Djugasvili. Sau mult invocatul
"Nickleodeon", cu grupul acela de personaje importante,
surprinse parca intr-o interminabila vizita de lucru, ale caror
fete sunt neclare, nesigure, sterse, blestemate sa ramâna sufocate
de un blur etern. De altfel, chipul ce nu se defineste ramâne
emblema lui Ghenie, arhetipul viziunii sale artistice
("Untitled")... La prima intrebare, sa fie clar, nu!
Iar 2): Ar putea Adrian Ghenie sa picteze "Recviemul"
lui Mozart, pe o, atentie! tarta cu frisca? Argument: exista un
moment in care artistul isi aduce aminte ca, de fapt, istoria are o
contragreutate la catapultarea in seriozitate, grav si tragic. In
care spune ca e drept sa se copilareasca la adapostul unui
succedaneu al filmului buf, atunci "Când Comedia era Rege",
când marile probleme ale lumii se dezbateau asistând la batalii, nu
cu gloante sau ghiulele, ci cu tarte de frisca, iar Hitler si
Stalin erau inlocuiti de mult mai simpaticii Stan si Bran. Studiile
"Pie Fight" si portretele lui Hardy si Laurel, dovedesc ca,
uneori, e cazul sa te desparti de trecut nu numai incruntat, cu
lacrima in statu nascendi, ci si râzând cu gura pâna la
urechi. Concluzie: Da. Cu conditia insa ca tarta sa fie, de fapt,
tortul pe care Colin ("Spuma zilelor", finalul capitolului
XIII) sa-l roteasca si, cu o frunza de ilice in chip de ac, sa-l
faca sa cânte "Chloe", in aranjamentul lui Duke
Ellington...
Mai ales ca, vorba lui Boris Vian, "Moartea n-are haz
fiindca nu admite repetitia".
*) - Adrian Ghenie, pictura, Muzeul National de Arta
Contemporana
amza_sebastian@yahoo.com
SEBASTIAN AMZA este pseudonimul de cronicar
de arta al lui FLORIN TOMA, scriitor si jurnalist. Acesta este
autor, printre altele, al volumelor "Peisaj cu fluturi noaptea" -
nuvele (1986), "Mostenirea Familiei Bildungsroman" - roman (2005),
"Trei nuvele sexemplare" (in curs de aparitie), al editiei "Petru
Comarnescu - KALOKAGATHON" (ingrijita impreuna cu acad. Dan
Grigorescu) (1986), al unor carti de interviuri, precum si
colaborator al unor publicatii din tara si strainatate.