Producatorii si retailerii de vin nu mai asteapta in decembrie cresterile de altadata

Autor: Ioana David 03.12.2009

Producatorii si retailerii de vin estimeaza ca vanzarile din decembrie le vor egala pe cele din aceeasi perioada a anului in cel mai optimist scenariu, dupa un an in care consumul a intrat pe un trend descendent si s-a intors in 2007.



In anii trecuti, luna decembrie aducea vanzari mai mari cu 10-30% comparativ cu anul precedent.

"Anul trecut in noiembrie aveam precomenzi pentru decembrie, insa in 2009 cred ca majoritatea vor fi pe ultima suta de metri", a spus Catalin Paduraru, unul dintre actionarii retailerului Vinexpert.

In cazul retailerilor, vanzarile pe care le inregistreaza in aceasta luna sunt echivalente cu trei - patru luni obisnuite. In aceasta perioada Paduraru spune ca va scadea si valoarea medie a unei sticle vandute de la peste 15 euro, sub aceasta valoare. "Anul acesta pare destul de axat pe vinuri romanesti, in conditiile in care au iesit multe titluri in zona premium", a mai spus Paduraru.

Vanzari prin promotii

Producatorii de vin sunt pesimisti in ceea ce priveste vanzarile pentru aceasta perioada, majoritatea asteptandu-se la vanzari mai mici sau similare fata de aceeasi perioada din 2008.

"Ca si anul trecut exista semnele unui usor declin al vanzarilor in aceasta perioada, mai mult pe segment corporate, de evenimente. Estimam ca vanzarile vor fi mai slabe decat anul trecut, multe companii renuntand la evenimentele de sfarsit de an. De aceea, exista premise ca vanzarile in luna decembrie sa fie mai mici decat in 2008", a spus Alina Rosu, director de marketing al Halewood.

Compania estimeaza ca la nivelul intregului an vanzarile vor fi similare cu cele din 2008, adica se vor situa la circa 11-12 mil. euro.

"Conditiile actuale ne obliga sa performam (...) prin promovarea vanzarilor cu ajutorul promotiilor. Acest aspect permite un rulaj crescut, dar o crestere putin semnificativa a cifrei de afaceri", a mai spus Alina Rosu.

Printre producatorii care mizeaza pe o stagnare a vanzarilor in aceasta perioada se numara Domeniile Tohani. Florin Timau, reprezentantul companiei, afirma ca vanzarile vor fi aproximativ la fel cu decembrie anul trecut.

Pe de alta parte, Murfatlar Romania mizeaza pe vanzari mai mari in decembrie, raportat la decembrie anul trecut.

"Preconizam vanzari de aproximativ 5,5 milioane de sticle de diverse capacitati, echivalentul a 4,5 milioane de litri de vin. Din punct de vedere valoric vanzarile se vor ridica la peste 40 milioane de lei (9,5 mil. euro - n.red.)", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.

La nivelul intregii piete, Negrescu spune ca din punct de vedere cantitativ vanzarile vor fi stabile, dar din punctul de vedere al valorii se va inregistra o scadere.

"O luna nu poate salva mare lucru. Ne bazam pe un ultim trimestru foarte bun, care poate recupera din pierderile inceputului de an", a mai spus Negrescu.

Sticle de 1.000 de euro

Daca in anii trecuti retailerii aduceau produse la 2.000 - 3.000 de euro, acum cele mai mari preturi sunt cele de 1.000 de euro.

Astfel, pe segmentul premium preturile medii se incadreaza intre 200 si 1.000 de euro.

Piata de vin este estimata la circa 450 de milioane de euro anul acesta, cu 10 procente mai putin fata de 2008.

Locul cinci in Europa, dupa suprafata cultivata

Potrivit Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), productia de vin se va situa in 2009 la 6 mil. hectolitri, cu 5-10% peste media ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteo favorabile pentru viticultura. La nivelul Europei, Romania, care are 186.900 de hectare, ocupa locul cinci in topul tarilor dupa suprafata cultivata. Potrivit PNVV, piata "oficiala" este de 1,2-1,5 mil. hectolitri, iar piata totala (care include autoconsumul si piata nelegala) atinge 5,5-6 mil. hectolitri.