Un fenomen de tip bubble ameninta piata aluminiului

Autor: Andreea Mioara Neferu 29.11.2009

Depozitele de aluminiu adapostesc la nivel mondial suficienta cantitate pentru fabricarea a 69.000 de aeronave Boeing de tip 747.

Desi aluminiul este cel mai abundent metal din lume, acesta este mult prea scump, sfidand parca actuala criza financiara, potrivit lui Peter Sorrentino, partener al firmei de consultanta Huntington Asset Advisers din Cincinnati, scrie Bloomberg.

"Nu inteleg de ce pretul aluminiului a urcat intr-un asemenea ritm. Exista oferta suficienta, in timp ce cererea este destul de moderata. Se poate observa o desincronizare intre pretul acestui metal si realitate", explica Sorrentino.

Banca de investitii Barclays Capital estimeaza ca excedentul de aluminiu la nivel mondial va creste cu 29% anul viitor, pana la 1,63 mil. tone, in conditiile in care cea mai semnificativa crestere anuala a pretului aluminiului din ultimii 15 ani incurajeaza companiile de exploatare sa-si mareasca productia.

Pretul aluminiului a crescut cu 35% in 2009

Avansul de 35% de anul acesta al pretului aluminiului si cresterea cu 46% a indicelui S&P GSCI, care urmareste evolutia materiilor prime pe bursa, alimenteaza ingrijorarile cu privire la un posibil bubble al acestei piete.

China, cel mai mare producator de aluminiu din lume, se confrunta cu o serie de riscuri in conditiile in care cererea de consum din partea partenerilor sai a scazut considerabil, spune Bill Gross, director in cadrul companiei de investitii Pacific Investment Management. Cu toate acestea, China va exploata cu 18% mai mult aluminiu anul viitor decat in 2009.

Si petrolul sufera de aceeasi "maladie". Directorul executiv al grupului petrolier Exxon Mobil, Rex Tillerson, a afirmat la inceputul lunii noiembrie ca pretul petrolului nu este sustinut de fundamentele de piata.

Investitorii "se bat" pentru materiile prime si exista riscul aparitiei unui bubble al acestei piete, avertiza pe 20 noiembrie Nouriel Roubini, economistul ce a anticipat criza economica actuala.

O aeronava 747 are nevoie de 66 tone de aliaje din aluminiu pentru a fi produsa, potrivit producatorului american Boeing. Compania a livrat cel putin 1.416 de astfel de aeronave pana in prezent.

Peste 1.800 dolari pe tona in 2010

In acest an, productia de aluminiu la nivel mondial a crescut cu peste 12% din aprilie, animata de cresterile de pret, arata datele publicate de Institutul International al Aluminiului.

"Reducerea sau suspendarea productiei a fost o masura de natura temporara. Avand in vedere recentele anunturi cu privire la reluarea productiei si cele cu privire la inceperea lucrarilor la alte proiecte de fabrici si turnatorii, suntem ingrijorati ca piata aluminiului ar putea ramane slaba la nivel structural", potrivit lui Michael Widmer, directorul departamentului de cercetare in domeniul metalelor din cadrul filialei londoneze a Bank of America Merrill Lynch.

Cererea de aluminiu va creste cu 8,2% anul viitor, conform estimarilor Barclays.

Vestea aduce o gura de aer proaspat pentru companii precum Rusal, Alcoa sau Rio Tinto. Compania americana a anuntat recent ca va suspenda activitatea la doua fabrici de aluminiu din Italia, astfel ca, in ansamblu, Alcoa va opera la o capacitate cu 24% mai mica decat potentialul sau maxim.

Pe de alta parte, noi fabrici de aluminiu se pregatesc sa-si deschida portile. Emirates Aluminium va inaugura cea mai mare fabrica de aluminiu din lume in aprilie 2010, care ar urma sa produca 1,4 mil. tone de aluminiu anual.

Pretul mediu al acestui metal va fi de 1.885 de dolari (1.250 de euro) pe tona in 2010, se arata intr-un sondaj realizat de Bloomberg, cu 14% in plus fata de media inregistrata anul acesta, de 1.650 de dolari (1.100 de euro) pe tona.

Marfurile au devenit atractive pentru investitori. De aceea, este posibil sa atraga in acest an 60 mld. dolari, o valoare record, in conditiile in care investitorii incearca sa isi diversifice activele, potrivit Barclays. Aceste estimari au ajutat la cresterea preturilor tuturor materiilor prime, de la cupru la zinc.