Reportaj: Lumini si umbre la Gaudeamus 2009 - galerie FOTO
In fiecare an, Targul de Carte "Gaudeamus" invita una sau mai multe personalitati care polarizeaza aproape intreaga atentie a publicului si a presei. Acest fapt aduce prestigiu evenimentului bucurestean.
Autori in voga, croiti din succese pe care mai apoi nici ei nu
si le pot explica prea bine, laureati ai marilor premii literare
(cu precadere, laureati ai Nobel-ului, premiu pentru care noi,
romanii, am facut o mica-mare obsesie), autori care au starnit
uriase valuri de interes au fost prezenti de-a lungul timpului la
Bucuresti.
De fiecare data, cate un eveniment intern a adus in prim-plan si
alti eroi ai zilei, nu neaparat din lumea literelor. Multe
personalitati politice au folosit Targul ca pe o baie (electorala)
de multime. Vedetele autohtone si-au taiat si ele o felie din
tortul popularitatii conferite de un asa eveniment, lansandu-si
cartile proprii sau girand cu prezenta lor autori-prieteni.
Anul acesta, Salman Rushdie a fost vedeta indiscutabila a Targului
de Carte de la Bucuresti. Prezenta lui a fost descrisa pas cu pas,
inclusiv de catre Ziarul de Duminica, asa ca nu vreau sa mai spun o
data ce s-a spus despre el. Intr-o buna masura, "cel mai vanat
scriitor de pe planeta" a tinut sa infirme aceasta imagine: a fost
lejer, n-a avut garzi de corp, s-a dovedit grijuliu si atent cu
presa, as spune chiar fara restrictionari, acordand cu destula
larghete declaratii si interviuri, apoi a dat o fuga pana la Bran,
probabil pe urmele lui Dracula.
Herta Muller a fost si ea la Targ. Dar numai cu cartile. Grijulii,
nici editorul, nici vorbitorii de la lansare nu au suflat vreo
vorba despre absenta recentei premiate cu Nobel, asa ca in rolul
Hertei Muller s-a aflat... Oana Pellea, care a citit, expresiv,
cateva fragmente. Daca inteleg reticenta editorilor, nu inteleg
volta lingvistica a presei care a vorbit despre faptul ca (Herta
Muller) "si-a lansat la Bucuresti" etc. etc. In spiritul adevarului
ar fi functionat propozitia "i s-a lansat la Bucuresti...". Pentru
ca, vorba (pe dos) a lui Lapusneanu, "daca eu nu va vreau, voi ma
vreti".
In fine, Nicolae Manolescu a fost sarbatorit de catre Editura
Paralela 45, la implinirea a 70 de ani de viata, cu trei aparitii
despre opera (si oarecum viata) criticului.
In umbra acestor evenimente, s-au petrecut doua momente care ar fi
meritat luminate din plin de atentia, reverenta si respectul
intregului public de la Gaudeamus. Este vorba despre doua mari
spirite ale culturii romane: Mihai Sora si Mircia Dumitrescu, din
pacate rar puse in lumina si valoare. La lansarea cartii lui Leonid
Dragomir "Mihai Sora - O filosofie a bucuriei si a sperantei" au
participat poate numai acei profunzi cunoscatori si pretuitori ai
filosofului care a implinit de curand 93 de ani, in timp ce la
standul unde Mircia Dumitrescu isi prezenta cartile-opere de arta
era mereu o liniste mai degraba indiferenta decat pioasa. Nu este
momentul si nici locul de a detalia ce cred eu ca ii uneste si in
acelasi timp ii face unici pe cei doi in cultura noastra. Remarc
insa la amandoi motorul creatiei: bucuria, bunatatea si
nadejdea.
Inchei citandu-l pe Mihai Sora: "Eu as spune ca am o multime de
intrebari mereu altele, dar nu le-as numi incertitudini. La temelia
fiintei mele ganditoare, si as prefera sa mladiez cumva acest
calificativ teapan si pompos prin recursul la un dublu adjectiv:
simtitoare-ganditoare; deci la temelia acestei alcatuiri vibrante
sta o mare certitudine, pe care un verb fundamental in vocabularul
omenirii o sustine: verbul a fi. Stiu ca sunt. Slab. Batut de
vanturi. Putand, la limita, sa nu fiu. Ba chiar sunt sigur de
faptul ca nu voi mai fi."