Producatorii francezi de sampanie adauga anul acesta si recesiunea pe lista de calamitati

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 22.11.2009

Scaderea vanzarilor cu care se confrunta producatorii de sampanie din Franta arata ca zicala "sampania se vinde bine chiar si in vremuri grele" nu mai este de actualitate.



Riscul producerii unei calamitati, indiferent sub ce forma, a insotit constant generatii intregi de producatori francezi de sampanie, scrie The New York Times. Acum, pe lista calamitatilor se adauga o scadere a vanzarilor de sampanie pe toate pietele de export, in special pe cea americana, britanica si japoneza, cauzata de recesiune.

Toate acestea au parut sa aiba un apetit insatiabil pentru aceasta bautura in ultimii ani, pana in momentul declansarii crizei economice mondiale. Si scaderea monedelor acestor tari a avut la randul lor un efect negativ.

Marii producatori din regiunea Champagne, Moët & Chandon, Perrier-Jouët si Piper-Heidsieck, afiseaza o atitudine increzatoare inaintea sarbatorilor de iarna cand comercializeaza de obicei milioane de sticle si genereaza cea mai mare parte a profiturilor anuale.

Deocamdata, retailerii din Statele Unite ofera discounturi modeste la sampanie, desi reduceri mai consistente exista pentru marfuri mai scumpe.

Jon Fredrikson din cadrul Gomberg, Fredrikson & Associates, o companie de consultanta in industria vinului din San Francisco, a declarat ca retailerii americani asteapta probabil sezonul sarbatorilor pentru a decide daca vor reduce preturile la brandurile de pe segmentul superior.

Discounturi peste discounturi

In alte tari, discounturile mai consistente au inceput deja. Pretul sticlelor Moët & Chandon si Veuve Clicquot se reduce cu o treime la achizitionarea a doua sticle la un important retailer britanic. In Australia s-a declansat un adevarat razboi al preturilor in randul celor mai importanti retaileri de bauturi alcoolice.

Chiar si in Franta, cea mai mare piata pentru sampanie, gigantul Carrefour intentioneaza sa comercializeze sampania la mai putin de 10 euro. Cu un an in urma, pretul era de 12 euro.

Oficial, chilipirurile sunt o notiune de neacceptat pentru industrie, care-si cultiva cu grija imaginea de lux si stralucire.

"Suntem artizani si nu este interesant pentru mine sa vorbesc despre piata sau preturi", a declarat Pierre-Emmanuel Taittinger, presedinte al Champagne Taittinger din Reims.

Totusi, in crame se intampla altceva, in conditiile in care vanzarile catre Statele Unite si Marea Britanie au scazut puternic in primele noua luni ale acestui an.

In Marea Britanie, scaderea a fost de 33%, pana la 12,2 milioane de sticle, in timp ce exporturile catre Statele Unite s-au redus cu 43%, pana la 4,56 milioane de sticle.

Producatorii au de asemenea o problema de imagine. "Era un cliseu faptul ca sampania se vinde bine chiar si in vremuri grele", este de parere Robert Joseph, editor in cadrul revistei Meininger's Wine Business International. Consumatorii americani se indreapta in mod clar catre branduri mai ieftine.

Vanzarile de vinuri spumante mai ieftine, produse in mod tipic in Spania sau Italia, au inregistrat o crestere de 10% in acest an, in timp ce vanzarile de vinuri importate cu preturi de peste 25 de dolari au scazut cu 21%, conform lui Danny Brager, analist in cadrul companiei de cercetari de piata Nielsen.

Conform cifrelor Nielsen, Taittinger, unul din cei mai mari zece producatori de sampanie, a reactionat printr-o majorare a cheltuielilor promotionale. Procentul volumului vandut prin promotii a crescut la 50% de la 35% in ultimii doi ani. Altii recurg la alte "arme": stralucire si extravaganta. "Credem in continuare ca este nevoie de sampanie in vremurile dificile", a declarat Marc Jacheet, director global pentru Moët & Chandon. "Nu vrem sa ne implicam intr-o batalie a preturilor. Facem discounturi, dar selectiv si rezonabil."

Spotul producatorului rival Rémy Cointreau reprezinta o scena romantica de vis, in care o Cenusareasa moderna lasa in urma un pantof pentru iubitul sau, acesta consolandu-se cu sampania care se revarsa din pantof.

"Nu ma astept ca oamenii sa bea sampanie dintr-un pantof in ajunul Anului Nou", a declarat Michelle DeFeo, vicepresedinte pe marketing pentru Rémy in Statele Unite.

"Vrem doar sa le reamintim ca sampania are aceasta latura senzuala, asa ca ar trebui sa imparti o sticla intr-o noapte cu persoana iubita." In primele sase luni ale anului, veniturile din vanzarile de sampanie obtinute de companie au scazut cu 42%, pana la 53,19 milioane de dolari, in mare parte din cauza vanzarilor slabe din Statele Unite.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, gigantul francez din domeniul articolelor de lux, care detine Moët & Chandon si Veuve Clicquot, a raportat o scadere de 18% a vanzarilor de vin si bauturi alcoolice in primele noua luni ale anului.

Anul dificil a generat temeri ca unii producatori cu probleme ar putea fi nevoiti sa isi vanda afacerile din regiunea Champagne din nord-estul Frantei.

Cyril Janisson din cadrul Janisson Baradon & Fils a declarat ca firmele mai mici se descurca mai bine, pentru ca nu au exportat masiv catre Statele Unite.