Asocierea cu un partener mai puternic, solutia supravietuirii pentru micii procesatori din industria laptelui

Autor: Andreea Ciuca 22.11.2009

Intr-un an cand batalia pentru cote de piata este mai intensa ca niciodata, pentru cei mai multi procesatori independenti de lactate raman doar doua optiuni: falimentul sau asocierea cu un partener mai puternic din punct de vedere financiar, scrie revista Business Magazin (www.businessmagazin.ro).



In urma cu doi ani, familia lui Wakid Darwish a infiintat firma Master House Group si a inceput sa construiasca o fabrica de lactate in Giurgiu, investitia de 2,5 milioane de euro fiind finantata cu fonduri SAPARD. Productia a inceput la sfarsitul anului trecut, moment cand MHG s-a lovit de o problema acuta: fondurile europene nu acopereau si investitiile in vanzare si marketing. Atunci a intrat in peisaj Top Brands Distribution (TBD), a doua companie din piata de distributie. TBD a sesizat ocazia unui parteneriat de distributie: asocierea cu actionarii MHG, pentru a-si extinde activitatile si catre zona de productie.

Inca departe de media UE

"Piata lactatelor are un potential foarte mare de crestere, deoarece Romania are cel mai scazut consum de lactate proaspete din Uniunea Europeana", declara reprezentantii TBD. Un roman consuma in medie 6 kilograme de iaurt anual, de 5 ori mai putin decat media europeana, si 6,6 litri de lapte pe luna, la jumatate fata de media continentala. Top Brands cocheta deja cu ideea de a intra pe piata lactatelor prin dezvoltarea unei marci proprii si preluase in acest sens constructia unei fabrici in judetul Neamt, pentru un milion de euro.

TBD a avut in primul semestru afaceri de 140 mil. euro. In urma cu cateva luni, compania de distributie a preluat pachetul majoritar de actiuni (66%) al firmei lui Darwish, prin aport de capital in valoare de 140.000 de euro. Conducerea MHG a trecut pe mainile unei echipe mixte, formata din manageri din ambele firme, iar noul administrator, Remus Danila, a venit din partea TBD. Primii pasi au fost lansarea gamei de lactate, in aceasta toamna, si investitii in fabrica pentru dublarea capacitatii de productie, care va ajunge la 50.000 de litri pe an, cantitate ce ar urma sa acopere cererea pentru zona de sud a tarii. Urmeaza finalizarea fabricii din judetul Neamt si extinderea si in alte regiuni, spune Danila, care nu exclude o preluare a unui producator de lactate din centrul sau vestul tarii.

Piata lactatelor s-a dovedit a fi in ultimii ani un spatiu deosebit de favorabil pentru preluari. Albalact si-a majorat participatia in cadrul producatorului de branzeturi Raraul in octombrie, dupa ce cu un an inainte cumparase un pachet de 77% din actiuni. Fondul de investitii elen Tyras a platit anul trecut 2,2 milioane de euro pentru 20% din actiunile Prodlacta, vizand preluarea pachetului majoritar.

Un alt fond de investitii, SigmaBlayzer, a intrat pe piata lactatelor din Romania prin cumpararea Covalact, Primulact si Lactate Harghita, pentru suma de 20 de milioane de euro. Cea mai importanta tranzactie de anul trecut a fost insa vanzarea LaDorna catre grupul francez Lactalis, pentru 90 de milioane de euro.

Raman in piata

Valoarea pietei lactatelor a ajuns anul trecut la 1,1 mld. euro, potrivit Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL). Ritmul de crestere al pietei pentru 2009 este estimat la 5%, dupa ce a inregistrat o scadere de 20% a volumelor in primul trimestru al anului, potrivit aceleiasi asociatii. Pentru a impulsiona vanzarile, producatorii au redus preturile si au apelat la promotii in prima jumatate a anului, consumatorii fiind tot mai sensibili la pret.

Aceste tactici sunt la indemana marilor companii, dar inaccesibile pentru firmele de dimensiuni mai mici. Cei mai multi producatori autohtoni au intampinat dificultati financiare in aceasta perioada de reducere a consumului si nu au putut tine pasul cu scaderile de preturi impuse de jucatorii internationali. Totusi, numarul falimentelor inregistrate in 2009 in domeniu e foarte redus.

"Exista doar doua companii care au intrat in insolventa", spune Ioan Dirzu, presedintele APRIL. Este vorba de Brailact, producatorul lactatelor Brenac, care la sfarsitul lui 2008 raportase o datorie de 11,6 mil. euro, si de Gouda Gold, producator de branzeturi din judetul Sibiu, care a acumulat datorii de 2,3 mil. euro, la o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro. "Exista insa si alte forme de dificultati financiare, care au ca solutie fie vanzarea de fabrici, fie fuzionarea dintre diversi competitori, fie colaborarea sub forma inchirierii de linii de fabricatie catre alti jucatori din piata", explica Dirzu.

Deschisa la fuziuni si achizitii

Un alt factor ce influenteaza consolidarea pietei va fi ritmul in care se vor face preluari si fuziuni, depinzand de preturile tranzactiilor. Petitorii din domeniu au fost atrasi in ultimii ani mai ales de ritmul alert de crestere al vanzarilor de lactate, cu rate anuale de peste 30%. Acum, preluarile sunt atractive pentru eventualii investitori, pentru ca, raportat la evaluarile companiilor in anii anteriori, tranzactiile pot fi adevarate chilipiruri. Chiar si in lipsa acestui factor, potrivit sefului SigmaBleyzer din Romania, domeniul ramane oricum atractiv in continuare, in conditiile consumului inca redus de lactate.