Mix, Bechtel: Cat am condus lucrarile la Autostrada Transilvania s-au schimbat cinci ministri si opt directori ai CNADNR

Autor: Catalin Lupoaie 15.11.2009

Michael Mix, directorul de proiect al Autostrazii Transilvania, care isi va incheia mandatul in Romania la inceputul lui decembrie, afirma ca ritmul greoi in care au fost finalizati primii 42 de kilometri a fost cauzat si de numeroasele schimbari din Ministerul Transporturilor, precum si de faptul ca ultima portiune de teren a fost expropriata abia in luna august a anului curent.

"Tinta proiectului era ca pana in 2008 sa construim 170 de kilometri de autostrada, dar au fost foarte multe schimbari intr-o perioada relativ scurta de timp. De-a lungul mandatului meu au fost schimbati cinci ministri de transport, opt directori ai CNADNR si zece directori de proiect", a explicat intr-un interviu acordat ZF Mix, al carui mandat ia sfarsit pe 2 decembrie, dupa ce vor fi inaugurati primii 42 km ai autostrazii, pe sectiunea 2B (Campia Turzii - Cluj Vest). El va fi inlocuit de Mike Swinford, actualul manager de proiect al autostrazii pe care Bechtel o construieste in Albania.

Intrebat daca nu este dezamagit de ceea ce a fost realizat in mandatul sau, Mix a declarat: "Nu vad lucrurile asa, pentru ca am reusit sa dezvoltam un proiect si sa intensificam lucrarile pana la un punct cand romanii pot sa vada rezultatele". In plus, mai spune ca a invatat in cei sase ani si jumatate sa aiba foarte multa rabdare.

Reprezentantii Bechtel au fost acuzati in nenumarate randuri de reprezentanti ai guvernului si autoritati ca ritmul de lucru este greoi, insa managerul Bechtel afirma ca una dintre principalele probleme au fost ca ultimul teren a fost expropriat in luna august a acestui an, in conditiile in care in decembrie cei 42 km trebuie sa fie gata.

"Anul acesta am reusit sa demonstram ca atunci cand terenurile sunt expropriate si utilitatile sunt mutate, capacitatea noastra de a inainta este foarte ridicata. Am aratat acest lucru prin ritmul de lucru. Daca ne uitam la stadiul lucrarilor in mai si cum este astazi, se vede ca este o imagine complet diferita", sustine Mix.

"Putem finaliza anual 50 km"

Bechtel afirma ca poate livra cel putin 50 km pe autostrada pe an daca sunt facute exproprierile si sunt mutate utilitatile si daca se asigura finantarea. "Am facut deja progrese importante pe sectiunea 3C (Suplacu de Barcau - Bors - n.r.) si anul viitor putem livra cel putin 50 km, urmand ca in 2011 sa finalizam 80 km si sa incepem o noua sectiune", explica Mix. Autostrada Transilvania a inghitit pana acum peste 700 mil. euro de la bugetul de stat.

Toate acestea vor fi posibile numai daca se va asigura finantarea de catre guvern si vor fi finalizate exproprierile, potrivit Bechtel. In plus, pentru urmatoarele sectiuni - 3A Cluj - Mihaiesti si 3B Mihaiesti - Suplacu de Barcau - trebuie finalizata proiectarea.

Autostrada Transilvania, cu o lungime de 415 km, trebuia finalizata in 2012, insa acest termen a fost prelungit cu inca un an. Insa si 2013 este incert, avand in vedere ca Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a anuntat anul acesta ca nu are finantare pentru tronsonul Targu-Mures-Brasov (161 km).

Tot Berceanu a declarat ca semnarea contractului cu Bechtel a fost conditionata de intrarea in NATO si ca a fost semnat in zece zile, timp in care partea romana nu a avut timp nici sa traduca din engleza in romana. Mix a evitat sa raspunda la intrebarea legata de intrarea in NATO, afirmand ca el este in Romania doar pentru a construi autostrada, desi a participat la negocieri.

"Au fost sase luni de negocieri, timp suficient pentru a pregati acest contract de ambele parti", sustine Mix, care regreta ca in perioada petrecuta in Romania nu a comunicat mai bine cu Ministerul Transporturilor, cu autoritatile locale si cu sefii de sindicat.

Mix va pleca la sediul central Bechtel de la Londra, unde se va ocupa de dezvoltarea de noi afaceri in infrastructura.