Prinsa in turbulentele crizei, British Airways nu reuseste sa gaseasca drumul spre profit

Autor: Catalina Apostoiu 15.11.2009

Cand directorul executiv al British Airways (BA) Willie Walsh a fost de acord sa lucreze fara a fi platit in luna iulie, ca semn de solidaritate cu cei 800 de angajati despre care BA a anuntat ca s-au oferit sa faca la fel, a devenit evident ca recesiunea lovea compania aeriana mai puternic decat ar fi recunoscut oficialii acesteia, scrie BBC News. Este adevarat, acesta nu a fost primul semn ca firma are probleme, insa era evident ca situatia devenea din ce in ce mai dificila. In decurs de sase luni pana in septembrie, compania a inregistrat o pierdere de 292 de milioane de lire sterline (323,6 milioane de euro), comparativ cu profiturile de 52 de milioane de lire sterline pe care compania le obtinuse in aceeasi perioada a anului anterior.

Acestea sunt cele mai mari pierderi pe primul semestru din istoria companiei.

BA a anuntat de asemenea ca va elimina inca 1.200 de locuri de munca, forta sa de munca la nivel modial fiind astfel redusa cu 4.900 de pozitii pana in martie 2010.

Unde a gresit BA si este recesiunea singura cauza a problemelor companiei?

Unii spun ca grupul nu a reactionat suficient de rapid la modificarile ce tin de cererea consumatorilor.

A pierdut lupta cu concurentii low-cost

Din ce in ce mai multi pasageri cauta tarife low-cost, in special cei care calatoresc in scop de afaceri, in mod traditional principalii clienti ai BA.

Acesti clienti sunt cei care profita de noile rute catre Europa oferite de companii aeriene low-cost ca Ryanair si Easyjet.

Pierderea de clienti care calatoresc in scop de afaceri ar putea fi fatala pentru viitorul BA, conform analistilor.

"Daca numarul celor mai profitabili clienti ai companiei nu se redreseaza, iar daca acestia nu platesc preturile pe care le plateau inainte de criza economica, actuala structura operationala a BA si nivelurile sale de costuri nu-i vor garanta in niciun fel supravietuirea pe viitor", spune John Strickland din cadrul JLS Consulting.

In fata concurentei, British Airways pare sa experimenteze cu reduceri de costuri si tarife suplimentare.

BA n-a mers atat de departe incat sa taxeze alimentele, dupa cum au facut-o unele companii low-cost, insa analistii sustin ca masurile adoptate in ultima vreme de companie nu vor fi ultimele.

"Trebuie sa te intrebi cat de departe va merge noul regim de pricing al BA in sensul generarii de venituri pentru stoparea pierderilor", spune Saj Ahmad din cadrul Gerson Lehrman Group.

Cele 1.200 de disponibilizari anuntate odata cu cifrele pe primul semestru sunt numai o picatura din ocean, conform lui Ahmad.

"Te poti astepta la o cifra de cinci sau sase ori mai mare. Din acest motiv se afla BA in conflict cu sindicatele."

Compania vrea sa reduca numarul membrilor echipajului pe zborurile lungi de la 15 la 14. BA va aplica de asemenea o inghetare pe doi ani a salariilor, spunand ca schimbarile sunt vitale pentru supravietuirea sa.

Angajatii sunt platiti mult peste medie

Membrii echipajelor BA sunt bine platiti, conform unui sondaj pentru Civil Aviation Authority, care sugereaza ca acestia castiga de doua ori mai mult decat rivalii de la Virgin Atlantic.

Conform estimarilor, un membru al echipajelor BA castiga in medie 29.000 de lire sterline (32.140 de euro) pe an, incluzand bonusurile, comparativ cu numai 14.400 de lire sterline in cazul Virgin Atlantic. Surse din interior sustin ca unii membri castiga peste medie.

BA avertizeaza ca duce o lupta dura pentru supravietuire, si ca trebuie sa restructureze si sa-si reduca permanent baza de costuri.

Pensiile reprezinta un alt punct de disputa cu sindicatele.

British Airways are in fata un viitor dificil intr-o industrie devastata de recesiune, iar Willie Walsh are de purtat o batalie dura pentru a redresa situatia companiei.

"Este oare persoana potrivita pentru a incepe aceasta redresare?", se intreaba Ahmad. "Vor aparea o multime de intrebari privitoare la mandatul sau, in cazul in care castigurile pe semestrul doi vor fi la fel de slabe."