Integram Zapp in sase luni si asteptam crestere din iulie 2010, anunta seful grupului Cosmote

Autor: Adrian Seceleanu 12.11.2009

Fara internet mobil am fi fost condamnati la o scadere constanta a veniturilor din Romania - o piata cu un climat concurential "extrem", spune Michael Tsamaz.



Compania "noua" care va fi formata in urma integrarii operatiunilor Cosmote Romania si Telemobil (Zapp) va inregistra cresteri si anul viitor in ciuda climatului economic dificil, in conditiile in care operatorul va putea exploata, printre altele, oportunitatile de pe piata locala de internet mobil, spune Michael Tsamaz, directorul executiv al grupului elen de telefonie mobila.

"In Romania ne asteptam la o crestere a veniturilor in 2010, iar acest lucru se va intampla din cauza companiei noi care va fi formata ca urmare a integrarii Zapp. Estimam ca si marjele profitului operational (EBITDA - n .red.) se vor imbunatati", a declarat Tsamaz in cadrul unei conferinte cu investitori si analisti.

Cosmote a ajuns numarul trei pe piata din Romania in mai putin de patru ani, dupa ce a evitat un faliment in 2005, pe baza unei investitii de 500 mil. euro si a unei strategii tarifare si de marketing eficiente.

Piata de internet mobil are potential

Insa fara internet mobil - considerat de noii actionari de la Deutsche Telekom "cel mai mare atu al industriei de telecom din acest secol" - Cosmote Romania avea dificultati in a reduce diferenta fata de gigantii Orange si Vodafone.

Daca oficialii Cosmote din Romania au negat permanent ca ratarea licitatiei pentru 3G reprezinta o problema majora, Tsamaz a explicat in intalnirea cu investitorii de ce grupul a scos din conturi 61 mil. euro pentru actiunile Zapp si a preluat si datoriile de 146 mil. euro ale companiei.

"In esenta, intr-o piata complet matura de servicii de voce absenta datelor ar fi dus operatiunile noastre catre o scadere constanta a veniturilor. Achizitia Zapp va schimba pozitia noastra pe piata. (...) In Romania suntem afectati pentru ca nu putem oferi servicii de date. Acest lucru nu numai ca a minimizat cresterea veniturilor noastre din date, ci a redus si abilitatea noastra de a atrage zona de clienti high end si a tinerilor care pe langa servicii de voce cumpara de regula si servicii de date", a spus seful Cosmote.

Planul e sa vanda date pentru clientii Cosmote si voce pentru utilizatorii Zapp

Ce aduce deci Zapp pentru Cosmote? "Pe langa posibilitatea de a ne aduce noi clienti, Zapp ne ofera posibilitatea de a extinde gama de servicii oferita gamei noastre actuale de clienti, in special a celor postpaid, dar, desigur, si bazei de clienti a Zapp, care depaseste 300.000 de abonati. Vom fi astfel capabili sa ne confruntam investitorii pe toate segmentele de piata, exploatand potentialul pietei pe broadband."

In ceea ce priveste viteza integrarii cu Zapp, despre care analistii spun ca ar trebui sa se intample rapid pentru a aduce rezultate benefice, Tsamaz a oferit primele indicii, sugerand ca este vorba de un efort care va dura doua trimestre. "Vom fi intr-o pozitie mai buna sa discutam despre planurile noastre oficiale in urmatoarele doua trimestre pe masura ce integram Zapp cu Cosmote Romania. Sunt increzator ca Zapp va fi unul din motoarele noastre de crestere din a doua jumatate a anului 2010", a spus el.

Anuntul achizitiei Zapp de la grupul Saudi Oger a fost facut in iunie, iar procedurile legale de aprobare a achizitiei s-au finalizat la inceputul acestei luni.

Telemobil, compania care a lansat primele servicii de comunicatii mobile din Romania, in 1993, era un jucator puternic pe datele mobile, pe care le ofera printr-o retea CDMA cu acoperire nationala si o retea 3G care acopera cateva zeci de orase.

Analisti telecom consultati anterior de ZF au estimat ca in urma procesului de integrare Cosmote va renunta la brandul Zapp. Oficialii grupului Cosmote nu au dorit sa raspunda intrebarilor ZF pe acest subiect.

In ceea ce priveste contextul economic din regiune, seful companiei spune ca acesta nu este deloc favorabil.

Veniturile din abonamente au crescut cu 28%, cele din prepay cu 3%

"Pietele de telefonie mobila din Grecia si din celelalte tari pe care suntem prezenti trec prin cele mai slabe perioade din istorie, iar al treilea trimestru nu a fost unul mai bun. Nu a fost o surpriza sa vedem ca tarifele scad rapid, ca penetrarea telefoniei mobile si-a atins limitele, ca roamingul sufera din cauza volumelor si tarifelor mai mici, iar consumatorii sunt foarte prudenti. Aceasta situatie a dus la o scadere a veniturilor din servicii de 30% in Grecia si de 20% in Romania, Bulgaria si Albania. In Romania unde veniturile din servicii au cazut la nivelul pietei cu mai mult de 15% am reusit sa ne majoram veniturile din servicii cu aproape 15%. Piata din Romania sufera, de asemenea, din cauza unor conditii competitive extreme, cu scaderi consecutive ale tarifelor in special pe piata prepay."

Cosmote a anuntat pentru al treilea trimestru venituri totale de 107,4 mil. euro - in crestere cu 24%, din care veniturile din serviciile telecom au reprezentat 69,5 mil. euro, mai mari cu 15,5%.

Care au fost evolutiile din spatele acestui avans de 15,5%? "Principala noastra tinta au fost veniturile generate de abonati, care au crescut cu 28% ca rezultat al cresterii bazei de utilizatori cu abonament. In acelasi timp veniturile generate de segmentul de utilizatori de cartele preplatite au crescut cu 3%", a spus Tsamaz.

La finele lunii septembrie Cosmote avea 1,3 milioane de abonati si 5,3 milioane de clienti pe cartele preplatite. Potrivit planului din 2005, Cosmote estima ca va obtine profit net din acest an in Romania. Dupa primele noua luni, compania are o pierdere operationala de 9,3 mil. euro.

In ce priveste momentul in care economia din regiune isi va reveni, Tsamaz estimeaza ca acest lucru se va intampla in 2011. "Daca va aduceti aminte, regiunea noastra a fost afectata destul de tarziu prin comparatie cu Europa de Vest, astfel incat noi credem ca schimbarea de tendinte va veni, de asemenea, mai tarziu. Nu ne asteptam la nicio schimbare in economie mai devreme de anul 2011", a spus el.

Se schimba managementul OTE?

Guvernul socialistilor greci (PASOK), condus de George Papandreou, se pregateste sa schimbe managementul mai multor companii de stat, potrivit relatarilor din presa greaca. Una dintre companiile vizate este OTE, unde statul grec are 25% din actiuni si are dreptul de a numi presedintele boardului. In prezent, functiile de presedinte si CEO ale OTE sunt cumulate de Panagis Vourloumis, care avea suportul statului grec si al Deutsche Telekom - care detine 30% din titlurile OTE. Discutiile despre OTE sunt "sensibile" pentru ca schimbarile trebuie agreate cu Deutsche Telekom, scrie presa elena.

Atac direct la clientii rivalilor

Cosmote a lansat ieri un atac direct asupra bazei de clienti a rivalilor, anuntand ca va oferi minute gratuite suplimentare pentru apeluri nationale si internationale utilizatorilor care pleaca cu tot cu numar din retelele competitorilor. "Clientii care doresc sa isi porteze numerele in reteaua Cosmote vor beneficia de o oferta speciala. Astfel, cei care se aboneaza pe 2 ani vor primi in primul an bonusuri lunare constand in minute nationale si internationale, precum si minute si SMS-uri in retea. Prin intermediul acestor bonusuri, utilizatorii mai pot primi intre 100 si 1.000 de minute nationale si internationale si pana la 1.500 de minute si SMS-uri in retea, in functie de planul tarifar ales", potrivit oficialilor Cosmote. Compania a lansat ieri un nou portofoliu de abonamente denumit Real Option, care este format din noua planuri tarifare, care includ intre 125 si 2.600 de minute nationale si internationale (catre retele de telefonie fixa din Europa si retele de telefonie fixa si mobila din Israel, Canada si USA). In functie de abonament clientii pot ajunge sa primeasca apeluri si SMS-uri nelimitate in retea. Costurile lunare pentru aceste noi planuri variaza intre 6,72 euro si pana la 137 euro (fara TVA). Abonamentele din portofoliul anterior, Cosmote Full Option Plus, pot fi activate pana in data de 16 noiembrie. "Prin noul portofoliu de abonamente raspundem (...) nevoilor de comunicare ale clientilor nostri, asa cum au fost identificate in cele mai recente studii de piata", a declarat Gabriel Ionita (foto), managerul care raspunde de ofertele Cosmote.