EXPOZITII/ Miticul corp omenesc
Autor:
Luminita Batali
10.11.2009
Mai multe nume mari ale artelor plastice romanesti (Marilena
Preda Sanc, Mircea Roman, Aurel Vlad, Valeriu Mladin s.a.) au
raspuns invitatiei curatorului Conf. Univ. Dr. Petru Lucaci de a
lua pulsul vizual al modului cum, chiar in clipa de fata (asadar in
cele mai recente lucrari de atelier), se reflecta in preocuparile
artistilor miticul corp omenesc*. Dintru inceput am remarcat
dialogul dintre sculptura, grafica, pictura si fotografie, dintre
plasticitatea accentuata si declarata a rond bosse-ului - la Aurel
Vlad, Mircea Roman, abstracta la Darie Dup, si imaginea de o
carnalitate concreta sau evanescenta, dupa mediul de exprimare,
pictura sau fotografie si, respectiv, grafica. Artistii tineri,
invitati sa participe, au onorat in mod remarcabil simezele de la
Caminul Artei, prin creatiile unor recenti absolventi precum Andrei
Tudoran, Simona Dobrescu, Maria Manea-Bordeanu, Mirela Joja, Adela
Bonat.
Marilena Preda Sanc este prezenta cu o lucrare de mari
dimensiuni, de expresie grafica, unde hatisul hasurilor
configureaza siluete anonime, dar pline de forta, in vreme ce
energia framantata a titanilor este surprinsa printr-o linie
paroxistica. Petru Lucaci capteaza fragilitatea corpului feminin in
imagini fotografice, peste care intervine cu o puternica
incarcatura grafica, simbolica, sau invita la meditatie asupra
prezentei biologice dar si culturale omenesti, prin melanjul de
semne ce merg, intr-una din picturi, de la amprenta la scriere -
act fizic si intelectual. Lumina corpului omenesc, explorata in
misterul ei, in copilarie, de aproape orice potential privitor,
este subiectul picturii lui Valeriu Mladin, care a ales sa
reprezinte doua labe ale picioarelor privite prin lumina, pe un
fond negru, intr-o imagine de real impact. Vorbind de mister, vom
remarca plasticitatea stranie - o expresie noua in creatia lui
Aurel Vlad - a siluetelor omenesti inalte, efect al folosirii
metalului subtire, sifonat, incretit, vopsit, ecou fara echivoc,
dar sensibil, al framantarii omenesti.
Tanarul pictor Andrei Tudoran reprezinta figura si trupul uman
cu reala incantare dar si cu siguranta virtuoza a vechilor maestri
de genul lui Caravaggio, portretul (autoportretul) de mici
dimensiuni constituindu-se intr-o mica si ironica (sau autoironica)
bijuterie a maiestriei picturale si psihologice. La fel, un mesaj
interesant, in coordonatele hiperrealismului fotografic, transmite
pictura Mirelei Joja, care se concentreaza pe expresivitatea unor
maini-portret care califica, prin atributele figurative, personajul
luat ca subiect, atat social cat si cultural. Contextul ce primeste
uneori accente apasatoare (poate datorita unor lucrari care cauta
sa obtina impact printr-o retorica a violentei) este inseninat de
spiritul ludic al unor tablouri precum cel semnat de Andrei
Tudoran, de imaginea senzuala, plina de tinerete a unui personaj
feminin, vazut din spate, peste care plutesc trandafiri rosii,
pasionali, creatie a Simonei Dobrescu, sau, in sfarsit, de portetul
in tehnica mixta pe o foaie de ceramica, o imagine poetica,
meditativa, unde un chip omenesc apare fulgurant, ca dintr-o fuga a
timpului, semnat de Adela Bonat. Senzualitatea materiilor, perle,
matasuri, care vorbesc indirect de corpul de uman, sunt evocate
alaturi de subiectul corpului, ne-absent, dar sugerat din fragmente
de picturile Mariei Manea-Bordeanu. Ne reintoarcem la tonul grav,
la calitatile din timpuri imemoriale, arhaice dar si nobile, ale
sculpturii, amintind aici lucrarea lui Mircea Roman, un nud feminin
ce incarca, in coordonatele unui talent unic, energii egiptene si
frustetea unor expresionisti germani.
*) Corpul uman, Caminul artei, etaj
LUMINITA BATALI, istoric si critic de arta,
doctor in arte vizuale, este director al Fundatiei Ileana pentru
Arta Plastica Actuala si Arhitectura Moderna in Romania, lector
asociat la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. A initiat
primele cataloage ale UNARTE si UAUIM. Curator al participarii
Romaniei la Quadrienala de la Praga in 2007 a creat primul site al
scenografilor profesionisti din tara,
www.romanian-scene-designers.org, a initiat si organizat si primul
concurs de lighting design de spectacol de teatru in 2008, unde s-a
acordat premiul CEZ cu sprijinul Philips.