EXPOZITII/ Miticul corp omenesc

Autor: Luminita Batali 10.11.2009
Mai multe nume mari ale artelor plastice romanesti (Marilena Preda Sanc, Mircea Roman, Aurel Vlad, Valeriu Mladin s.a.) au raspuns invitatiei curatorului Conf. Univ. Dr. Petru Lucaci de a lua pulsul vizual al modului cum, chiar in clipa de fata (asadar in cele mai recente lucrari de atelier), se reflecta in preocuparile artistilor miticul corp omenesc*. Dintru inceput am remarcat dialogul dintre sculptura, grafica, pictura si fotografie, dintre plasticitatea accentuata si declarata a rond bosse-ului - la Aurel Vlad, Mircea Roman, abstracta la Darie Dup, si imaginea de o carnalitate concreta sau evanescenta, dupa mediul de exprimare, pictura sau fotografie si, respectiv, grafica. Artistii tineri, invitati sa participe, au onorat in mod remarcabil simezele de la Caminul Artei, prin creatiile unor recenti absolventi precum Andrei Tudoran, Simona Dobrescu, Maria Manea-Bordeanu, Mirela Joja, Adela Bonat.
Marilena Preda Sanc este prezenta cu o lucrare de mari dimensiuni, de expresie grafica, unde hatisul hasurilor configureaza siluete anonime, dar pline de forta, in vreme ce energia framantata a titanilor este surprinsa printr-o linie paroxistica. Petru Lucaci capteaza fragilitatea corpului feminin in imagini fotografice, peste care intervine cu o puternica incarcatura grafica, simbolica, sau invita la meditatie asupra prezentei biologice dar si culturale omenesti, prin melanjul de semne ce merg, intr-una din picturi, de la amprenta la scriere - act fizic si intelectual. Lumina corpului omenesc, explorata in misterul ei, in copilarie, de aproape orice potential privitor, este subiectul picturii lui Valeriu Mladin, care a ales sa reprezinte doua labe ale picioarelor privite prin lumina, pe un fond negru, intr-o imagine de real impact. Vorbind de mister, vom remarca plasticitatea stranie - o expresie noua in creatia lui Aurel Vlad - a siluetelor omenesti inalte, efect al folosirii metalului subtire, sifonat, incretit, vopsit, ecou fara echivoc, dar sensibil, al framantarii omenesti.
Tanarul pictor Andrei Tudoran reprezinta figura si trupul uman cu reala incantare dar si cu siguranta virtuoza a vechilor maestri de genul lui Caravaggio, portretul (autoportretul) de mici dimensiuni constituindu-se intr-o mica si ironica (sau autoironica) bijuterie a maiestriei picturale si psihologice. La fel, un mesaj interesant, in coordonatele hiperrealismului fotografic, transmite pictura Mirelei Joja, care se concentreaza pe expresivitatea unor maini-portret care califica, prin atributele figurative, personajul luat ca subiect, atat social cat si cultural. Contextul ce primeste uneori accente apasatoare (poate datorita unor lucrari care cauta sa obtina impact printr-o retorica a violentei) este inseninat de spiritul ludic al unor tablouri precum cel semnat de Andrei Tudoran, de imaginea senzuala, plina de tinerete a unui personaj feminin, vazut din spate, peste care plutesc trandafiri rosii, pasionali, creatie a Simonei Dobrescu, sau, in sfarsit, de portetul in tehnica mixta pe o foaie de ceramica, o imagine poetica, meditativa, unde un chip omenesc apare fulgurant, ca dintr-o fuga a timpului, semnat de Adela Bonat. Senzualitatea materiilor, perle, matasuri, care vorbesc indirect de corpul de uman, sunt evocate alaturi de subiectul corpului, ne-absent, dar sugerat din fragmente de picturile Mariei Manea-Bordeanu. Ne reintoarcem la tonul grav, la calitatile din timpuri imemoriale, arhaice dar si nobile, ale sculpturii, amintind aici lucrarea lui Mircea Roman, un nud feminin ce incarca, in coordonatele unui talent unic, energii egiptene si frustetea unor expresionisti germani.
*) Corpul uman, Caminul artei, etaj
LUMINITA BATALI, istoric si critic de arta, doctor in arte vizuale, este director al Fundatiei Ileana pentru Arta Plastica Actuala si Arhitectura Moderna in Romania, lector asociat la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. A initiat primele cataloage ale UNARTE si UAUIM. Curator al participarii Romaniei la Quadrienala de la Praga in 2007 a creat primul site al scenografilor profesionisti din tara, www.romanian-scene-designers.org, a initiat si organizat si primul concurs de lighting design de spectacol de teatru in 2008, unde s-a acordat premiul CEZ cu sprijinul Philips.