Nu mai cautati confortul in business acolo unde nu mai e

Autor: Adrian Volintiru 08.11.2009

A devenit aproape o parte integranta a noului limbaj de lemn sa spui ca actuala perioada de provocari economice nu isi are un corespondent similar nici macar in cele mai negre scenarii de recesiune de dinainte de 2008.
Problema noastra este ca inca nu realizam cat de important este sa incepem sa ne gasim confortul in afara a ceea ce pana nu demult teoria de afaceri ne prezenta ca fiind expresia unei zone de confort.
Teoriile economice, studiate pe branci in facultati si masterate internationale de administrare a afacerilor ne-au facut sa credem ca putem deduce viitorul economic prin modele financiare complexe pana la plus/minus cateva procente. Unii reprezentanti ai mediului universitar economic, sustinuti si de strategi in afaceri, merg chiar mai departe, punctand o realitate ce ne-a scapat pana in prezent: urmare a sigurantei pe care o aveam in infailibilitatea modelelor financiare de previziune economica, ne-am imaginat ca afacerile noastre "navigheaza" numai pe mari calme in care, ca sa fii un manager bun, era important doar sa conduci corabia confortabil pentru proprietar si pentru marinari. Aveai nevoie, pentru a face acest lucru, de un talent primordial - acela de a-ti fi insusit abilitatea de a prognoza vremea nefavorabila. Prezentul ne arata insa ca poate mult mai important ar fi fost sa veghezi la constructia unei corabii capabile sa reziste celor mai aprige furtuni, sa livrezi rezultatele cerute obtinand performante indiferent de vreme.
Ne-am trezit insa la realitate. Confruntati cu absenta unor raspunsuri care sa ne readuca intr-o zona de confort, a unor directii clare de sprijinire a mediului privat - ce ar fi trebuit sa vina din partea unui guvern pe care il descoperim acum incapabil sa treaca si cel mai simplu examen de management de afaceri - ne vedem obligati sa concepem noi modele de criza apte sa raspunda unui mediu plin de provocari, sa gasim raspunsuri revenind la originea plusvalorii create de procese simple si usor de adaptat chiar si in combinatii complexe. Va trebui probabil sa redesenam concepte si doctrine tangente pana nu demult unor indici de masurare a performantei ce s-au dovedit a fi nefiabili.
O prima invatatura cu care ar trebui sa ramanem din aceasta criza este aceea de a intelege ca volatilitatea economica si financiara s-a dovedit a fi cu mult mai mare decat ne-au lasat sa anticipam indicatorii de evaluare conceputi artificiali prin simulari statistice - indicatori pe care, de-a lungul ultimilor ani, i-am substituit treptat realitatii. Multiplii olimpiani obtinuti in evaluarea unor afaceri locale promovate cu tam-tam international s-au prabusit sec in fata unor realitati ignorate, readucandu-ne cu picioarele pe pamant. Noul tip de management va trebui sa priveasca mai departe de cifre si indici de masurare invechiti, sa inteleaga ca noile realitati pot fi gestionate doar sondand alert prezentul imediat si concret (in integralitatea sa interna si externa) pentru a putea evalua viitorul si refuzand sa se mai lamenteze cu privire la trecut.
A doua lectie pe care mediul privat a primit-o din actuala criza a fost ca riscurile s-au dovedit a fi prea putin acoperite numai prin simpla lor disipare cu ajutorul unor instrumente financiare creative. In plus, in goana dupa o recunostere a succesului propriului business, a unui bilant care sa exprime atractivitate investitionala, multi au acceptat "creativitatea financiara" ca pe o biblie, asumandu-si - voit sau nu - noi si noi riscuri. Experienta colosului AIG, evaluat de Moody's cu A2 nu mai departe de 2007 si ingenuncheat de o piata imobiliara americana umflata iresponsabil, vine ca o confirmare regretabila a acestei lectii.
Inchei avand convingerea ca deschiderea cu care managerii vor incerca sa inteleaga mesajele transmise de actuala criza va reprezenta elementul definitor al separarii invinsilor de invingatori, a celor ce vor constitui statistici de cei ce vor reprezenta forta motrica a noii normalitati in afaceri.
Adrian Volintiru este Chief Finacial Officer Marexin, companie de explorare in Marea Neagra