Iti surprind prietenii cu cadouri inedite: un zbor cu balonul, bilete la teatru sau o zi la spa
Cadourile au reprezentat intotdeauna o surpriza pentru cel care le primeste si o incercare pentru cel care le cumpara. Pornind de la aceasta idee, au luat nastere in urma unei investitii de cateva zeci de mii de euro firme care vand online pachete de servicii sau produse ce pot fi oferite cadou.
Rodica Suteu, Adriana Radulescu si Florin Stefan au deschis la
inceputul acestui an firma White Rabbit care vinde online pachete
de servicii ce pot fi oferite cadou, o idee noua pe piata
autohtona, investitia initiala ridicandu-se la 80.000 de
euro.
"Vremurile se schimba si cei apropiati vor mai mult decat jucarii
de plus, cutii de bomboane, bijuterii, brichete, cravate sau
parfumuri. Vor sa traiasca intens, vor experiente inedite, vor
altceva. Un zbor cu balonul, o excursie la schi, bilete la
spectacolele de teatru, sunt doar cateva din variantele pe care noi
le oferim clientilor nostri", spun oficialii companiei. Suntem
primii din Romania care oferim servicii-cadou si credem ca este un
produs pentru care potentialul de cerere este mare", marturiseste
Rodica Suteu, actionarul White Rabbit.
Fondatorii preconizeaza ca vor continua sa investeasca in acest
business si in urmatorii doi ani, pentru ca doresc dezvoltarea
afacerii, si nu vizeaza obtinerea rapida a profitului.
"Prioritatea noastra este sa ne facem cunoscuti, insa speram ca in
anul in curs sa ne acoperim cheltuielile. Nu putem face estimari
privind cifra de afaceri din acest an", compania fiind prezenta pe
piata de putin timp, insa "noi vom continua sa investim in
dezvoltarea afacerii", declara Rodica Suteu.
Serviciile oferite de companie reprezinta experiente pe care
cumparatorul le poate oferi cadou. Cand au intrat in aceasta
afacere, cei trei fondatori nu aveau experienta in domeniu, insa
spun ca timpul si colaboratorii i-au ajutat sa invete si sa faca
fata situatiei.
"Atat eu, cat si partenerii mei lucram in arhitectura si nu aveam
experienta in acest domeniu. Am avut insa noroc sa intalnim
colaboratori exceptionali, entuziasti. Multe lucruri le-am invatat
de la ei, altele le-am invatat pur si simplu pe drum", mai spune
Rodica Suteu.
Echipa de colaboratori a crescut in timp, de la doi la demararea
afacerii la opt in prezent.
Momentul lansarii companiei pe piata a fost influentat de criza
financiara, care a oferit oamenilor de afaceri timpul liber necesar
dezvoltarii acestei activitati.
"Ideea acestei afaceri o avem din 2007-2008. Este un domeniu foarte
dezvoltat in Europa si America, iar noi eram siguri ca vom avea un
feed-back bun si pe piata locala", mai spune femeia de
afaceri.
"In acea perioada insa se lucra inca foarte mult in arhitectura,
iar timpul pe care il puteam dedica celei de a doua afaceri era
extrem de redus. Acesta este motivul pentru care am reusit sa ne
lansam abia in 2009 - poate si datorita timpului liber pe care ni
l-a creat criza", adauga ea.
Compania pune la dispozitia clientilor sai cadouri-servicii ce
acopera o paleta mai vasta de domenii si care ofera o serie de
avantaje beneficiarilor lor.
O invitatie la restaurant sau cursuri de
golf
"Clasicele cadouri apartin deja unei alte epoci. Este greu sa alegi
un obiect care sa fie sigur dorit, inca cine ar refuza o invitatie
la restaurant pentru doua persoane?", marturiseste Rodica
Suteu.
Ea adauga ca cel care primeste cadoul are un ragaz de doua sau trei
luni pentru a-si face rezervarea si pentru a beneficia de
dar.
Clientii se pot orienta catre cadouri din varii domenii precum spa,
sport/ aventura, cursuri - dans, limbi straine, in curand si muzica
-, design vestimentar. Nu este neglijata nici oferta pentru copii
carora le pot fi oferite cursuri, tabere, abonamente pentru
diferite sporturi precum echitatie sau carting.
Experientele pot avea loc in diverse locatii din tara, precum
Arges, Brasov - Cheile Rasnoavei, Brasov, Sinaia, Bucuresti sau
Poiana Brasov, in functie de specificul acesteia.
Preturile cadourilor variaza mult, deoarece si oferta este bogata.
"Avem cadouri al caror pret incepe de la 150 de lei (35 de euro),
precum cursurile de dansuri sau golf, insa oferim si cadouri pentru
ocazii deosebite ce pot costa pana la peste 30.000 de lei (7.000 de
euro), cum este cazul unui curs de pilotaj auto", spune
fondatoarea.
Cursul de pilotaj, realizat de Titi Aur, pilot de raliu, este un
cadou ce se adreseaza clientilor corporate, care le pot oferi
angajatilor aceasta experienta. Cursantii primesc notiuni teoretice
despre pilotaj, pe care ulterior le aplica pe circuit. Cursul se
desfasoara pe durata a doua zile si se poate realiza pentru un grup
de 15 persoane.
Clientii tinta ai companiei sunt persoanele fizice cu venituri
medii sau ridicate, cu varste cuprinse intre 20 si 40 de ani sau
companiile ce doresc sa le ofere angajatilor lor un
cadou-experienta.
Oficialii companiei spun ca cele mai cumparate cadouri sunt
abonamentele la spa sau cele pentru practicarea unor activitati
sportive.
Despre viitor, Rodica Suteu spune ca pe termen scurt compania
doreste sa isi completeze oferta de cadouri-servicii, pentru ca pe
termen mediu sa fie prezenta in toate orasele din tara. Pe termen
lung este vizata extinderea si in tarile din estul Europei.
De la creatie media la cadouri e doar un
pas
Dan Rotiu, alaturi de asociatul sau a infiintat in anul 2006
compania Twenty Two Media, care la inceput s-a axat pe creatie
media - realizarea de site-uri web, cataloage, calendare si
pliante, pentru ca spre sfarsitului aceluiasi an sa se reprofileze
pe vanzarea de articole promotionale si cadouri, care a devenit
principalul obiect de activitate si in anii ce au urmat si pana in
prezent.
"Am fondat aceasta afacere pentru ca aveam experienta in domeniu si
pentru ca doream sa activam pe cont propriu. Ca multe alte afaceri
mici, castigurile companiei reprezentau si banii cu care mergeam
acasa la familii. Suisurile si coborasurile le resimteam din plin
in domeniul initial de activitate, fapt ce ne-a determinat sa ne
schimbam profilul. Optarea pentru vanzarea de articole promotionale
a reprezentat o solutie la acel moment, insa a fost si sursa multor
provocari viitoare", marturiseste Dan Rotiu.
Cand au lansat afacerea, cei doi actionari aveau 22 si respectiv 32
de ani si au pornit la drum cu experienta - in domeniul de
activitate initial - si cu "o nevoie acuta de libertate de
actiune".
Fondatorul spune ca pentru a aduce afacerea unde este astazi nu a
fost necesara traversarea unei serii de etape bine stabilite, ci
mai degraba a fost un proces de invatare continua datorita caruia
au evoluat din mers.
"Nu cred ca au fost niste etape premergatoare, ci mai degraba am
actionat din instict. Am facut lucrurile din mers", mai spune
el.
Reteta businessului Twenty Two Media a fost simpla. "Am luat o
firma gata facuta, i-am schimbat numele si sediul si i-am dat
drumul. Primii clienti au fost «furati» de la compania unde eram
angajati. Au fost clientii care aveau o oarecare afinitate pentru
noi ca persoane si nu doreau sa lucreze cu altcineva", isi
aminteste Dan Rotiu.
Schimbarea domeniului de activitate a venit insa ca o provocare,
pentru ca, desi vechii clienti au privit aceasta reorientare ca o
diversificare a ofertei, era necesara cresterea bazei de
clienti.
"Pentru ca aveam nevoie de clienti noi, am venit cu ideea lansarii
unui magazin online dedicat cadourilor. Era pentru noi o maniera de
a ne face cunoscuti si de a avea acces la clienti mari",
marturiseste fondatorul.
Despre clientii actuali ai companiei omul de afaceri spune ca sunt
persoane fizice ce apartin tuturor categoriilor sociale si de
varsta si sunt totodata clienti corporate, pentru ca "oricine poate
face un cadou, fie ca este vorba de o persoana sau de o
companie".
Ce poti cumpara cu un card cadou?
Produsele pe care Twenty Two Media le pune la dispozitia clientilor
sunt extrem de variate, de la pixuri si esarfe la rame foto si
seturi de poker. Compania ofera si servicii conexe, precum
personalizarea, impachetarea si livrarea cadourilor.
Pentru cei nehotarati exista si posibilitatea de a cumpara un card
cadou - cu o valoare variabila, pe baza caruia persoana care il
primeste sa poate pleca intr-o excursie sau poate zbura cu
biplanul.
Pentru clientii corporate compania ofera si alte produse decat cele
prezente in magazinul online, la cerere si in functie de
necesitatile acestora.
Preturile cadourilor pornesc de la 2-3 lei (0,5 euro) pentru semne
de carte si ajung la cateva mii, cum este cazul unei card cadou
pentru o excursie "gata impachetata". "Avem si un catalog destinat
celor mai pretentiosi clienti. Produsele de acolo ajung si la
cateva mii de euro", spune fondatorul.
Dintre produsele oferite cele mai bine vandute sunt seturile de
jocuri, potrivit lui Dan Rotiu.
"La un moment dat a fost o adevarata manie cu pedometrele si cu
sudoku electronic", mai spune el. Daca atunci cand au lansat
aceasta afacere au fost necesari 1.000 de euro - suma investita
intr-un stoc minim de produse destinate clientilor persoane fizice
- si doi angajati, pentru a tine pe picioare aceasta afacere, care
s-a dezvoltat in cei patru ani de activitate, sunt necesari acum 6
oameni.
"A fost o afacere care s-a autosustinut. Tot ceea ce am facut noi a
fost sa avem grija de ea si nu a fost deloc usor. Mereu incercam
ceva nou, mereu venim cu imbunatatiri. Cei care decid sunt
oamenii", spune Dan Rotiu.
Criza si-a lasat insa amprenta asupra Twenty Two Media, care
potrivit fondatorilor va avea in acest an o cifra de afaceri de
circa 700-800.000 de lei (160-180.000 de euro), in scadere de la 1
milion de lei (230.000 de euro) anul trecut si o marja de profit de
10-15%.
Despre planurile de viitor ale companiei Dan Rotiu spune ca "ne
dorim sa ajungem in top trei magazine online de cadouri".
White Rabbit
- An infiintare: 2009
- Produse: carduri cadou - zbor cu balonul, o excursie la schi, bilete la spectacolele de teatru, o zi la spa
- Investitie initiala: 80.000 de euro
- Numar colaboratori: 8
- Preturi: 35-7.000 de euro
Twenty Two Media
- An infiintare: 2006
- Produse: pedometre, sudoku electronic, rame foto, seturi de poker
- Investitie initiala: 1.000 de euro
- Numar angajati: 6
- Preturi: 0,5 - 2.000 de euro
- Cifra de afaceri 2008: 230.000 de euro
- Cifra de afaceri 2009 (estimare): 160-180.000 de euro
- Marja de profit: 10-15%