Iti surprind prietenii cu cadouri inedite: un zbor cu balonul, bilete la teatru sau o zi la spa

Autor: Cristina Roşca 04.11.2009

Cadourile au reprezentat intotdeauna o surpriza pentru cel care le primeste si o incercare pentru cel care le cumpara. Pornind de la aceasta idee, au luat nastere in urma unei investitii de cateva zeci de mii de euro firme care vand online pachete de servicii sau produse ce pot fi oferite cadou.



Rodica Suteu, Adriana Radulescu si Florin Stefan au deschis la inceputul acestui an firma White Rabbit care vinde online pachete de servicii ce pot fi oferite cadou, o idee noua pe piata autohtona, investitia initiala ridicandu-se la 80.000 de euro.
"Vremurile se schimba si cei apropiati vor mai mult decat jucarii de plus, cutii de bomboane, bijuterii, brichete, cravate sau parfumuri. Vor sa traiasca intens, vor experiente inedite, vor altceva. Un zbor cu balonul, o excursie la schi, bilete la spectacolele de teatru, sunt doar cateva din variantele pe care noi le oferim clientilor nostri", spun oficialii companiei. Suntem primii din Romania care oferim servicii-cadou si credem ca este un produs pentru care potentialul de cerere este mare", marturiseste Rodica Suteu, actionarul White Rabbit.
Fondatorii preconizeaza ca vor continua sa investeasca in acest business si in urmatorii doi ani, pentru ca doresc dezvoltarea afacerii, si nu vizeaza obtinerea rapida a profitului.
"Prioritatea noastra este sa ne facem cunoscuti, insa speram ca in anul in curs sa ne acoperim cheltuielile. Nu putem face estimari privind cifra de afaceri din acest an", compania fiind prezenta pe piata de putin timp, insa "noi vom continua sa investim in dezvoltarea afacerii", declara Rodica Suteu.
Serviciile oferite de companie reprezinta experiente pe care cumparatorul le poate oferi cadou. Cand au intrat in aceasta afacere, cei trei fondatori nu aveau experienta in domeniu, insa spun ca timpul si colaboratorii i-au ajutat sa invete si sa faca fata situatiei.
"Atat eu, cat si partenerii mei lucram in arhitectura si nu aveam experienta in acest domeniu. Am avut insa noroc sa intalnim colaboratori exceptionali, entuziasti. Multe lucruri le-am invatat de la ei, altele le-am invatat pur si simplu pe drum", mai spune Rodica Suteu.
Echipa de colaboratori a crescut in timp, de la doi la demararea afacerii la opt in prezent.
Momentul lansarii companiei pe piata a fost influentat de criza financiara, care a oferit oamenilor de afaceri timpul liber necesar dezvoltarii acestei activitati.
"Ideea acestei afaceri o avem din 2007-2008. Este un domeniu foarte dezvoltat in Europa si America, iar noi eram siguri ca vom avea un feed-back bun si pe piata locala", mai spune femeia de afaceri.
"In acea perioada insa se lucra inca foarte mult in arhitectura, iar timpul pe care il puteam dedica celei de a doua afaceri era extrem de redus. Acesta este motivul pentru care am reusit sa ne lansam abia in 2009 - poate si datorita timpului liber pe care ni l-a creat criza", adauga ea.
Compania pune la dispozitia clientilor sai cadouri-servicii ce acopera o paleta mai vasta de domenii si care ofera o serie de avantaje beneficiarilor lor.

O invitatie la restaurant sau cursuri de golf
"Clasicele cadouri apartin deja unei alte epoci. Este greu sa alegi un obiect care sa fie sigur dorit, inca cine ar refuza o invitatie la restaurant pentru doua persoane?", marturiseste Rodica Suteu.
Ea adauga ca cel care primeste cadoul are un ragaz de doua sau trei luni pentru a-si face rezervarea si pentru a beneficia de dar.
Clientii se pot orienta catre cadouri din varii domenii precum spa, sport/ aventura, cursuri - dans, limbi straine, in curand si muzica -, design vestimentar. Nu este neglijata nici oferta pentru copii carora le pot fi oferite cursuri, tabere, abonamente pentru diferite sporturi precum echitatie sau carting.
Experientele pot avea loc in diverse locatii din tara, precum Arges, Brasov - Cheile Rasnoavei, Brasov, Sinaia, Bucuresti sau Poiana Brasov, in functie de specificul acesteia.
Preturile cadourilor variaza mult, deoarece si oferta este bogata. "Avem cadouri al caror pret incepe de la 150 de lei (35 de euro), precum cursurile de dansuri sau golf, insa oferim si cadouri pentru ocazii deosebite ce pot costa pana la peste 30.000 de lei (7.000 de euro), cum este cazul unui curs de pilotaj auto", spune fondatoarea.
Cursul de pilotaj, realizat de Titi Aur, pilot de raliu, este un cadou ce se adreseaza clientilor corporate, care le pot oferi angajatilor aceasta experienta. Cursantii primesc notiuni teoretice despre pilotaj, pe care ulterior le aplica pe circuit. Cursul se desfasoara pe durata a doua zile si se poate realiza pentru un grup de 15 persoane.
Clientii tinta ai companiei sunt persoanele fizice cu venituri medii sau ridicate, cu varste cuprinse intre 20 si 40 de ani sau companiile ce doresc sa le ofere angajatilor lor un cadou-experienta.
Oficialii companiei spun ca cele mai cumparate cadouri sunt abonamentele la spa sau cele pentru practicarea unor activitati sportive.
Despre viitor, Rodica Suteu spune ca pe termen scurt compania doreste sa isi completeze oferta de cadouri-servicii, pentru ca pe termen mediu sa fie prezenta in toate orasele din tara. Pe termen lung este vizata extinderea si in tarile din estul Europei.

De la creatie media la cadouri e doar un pas
Dan Rotiu, alaturi de asociatul sau a infiintat in anul 2006 compania Twenty Two Media, care la inceput s-a axat pe creatie media - realizarea de site-uri web, cataloage, calendare si pliante, pentru ca spre sfarsitului aceluiasi an sa se reprofileze pe vanzarea de articole promotionale si cadouri, care a devenit principalul obiect de activitate si in anii ce au urmat si pana in prezent.
"Am fondat aceasta afacere pentru ca aveam experienta in domeniu si pentru ca doream sa activam pe cont propriu. Ca multe alte afaceri mici, castigurile companiei reprezentau si banii cu care mergeam acasa la familii. Suisurile si coborasurile le resimteam din plin in domeniul initial de activitate, fapt ce ne-a determinat sa ne schimbam profilul. Optarea pentru vanzarea de articole promotionale a reprezentat o solutie la acel moment, insa a fost si sursa multor provocari viitoare", marturiseste Dan Rotiu.
Cand au lansat afacerea, cei doi actionari aveau 22 si respectiv 32 de ani si au pornit la drum cu experienta - in domeniul de activitate initial - si cu "o nevoie acuta de libertate de actiune".
Fondatorul spune ca pentru a aduce afacerea unde este astazi nu a fost necesara traversarea unei serii de etape bine stabilite, ci mai degraba a fost un proces de invatare continua datorita caruia au evoluat din mers.
"Nu cred ca au fost niste etape premergatoare, ci mai degraba am actionat din instict. Am facut lucrurile din mers", mai spune el.
Reteta businessului Twenty Two Media a fost simpla. "Am luat o firma gata facuta, i-am schimbat numele si sediul si i-am dat drumul. Primii clienti au fost «furati» de la compania unde eram angajati. Au fost clientii care aveau o oarecare afinitate pentru noi ca persoane si nu doreau sa lucreze cu altcineva", isi aminteste Dan Rotiu.
Schimbarea domeniului de activitate a venit insa ca o provocare, pentru ca, desi vechii clienti au privit aceasta reorientare ca o diversificare a ofertei, era necesara cresterea bazei de clienti.
"Pentru ca aveam nevoie de clienti noi, am venit cu ideea lansarii unui magazin online dedicat cadourilor. Era pentru noi o maniera de a ne face cunoscuti si de a avea acces la clienti mari", marturiseste fondatorul.
Despre clientii actuali ai companiei omul de afaceri spune ca sunt persoane fizice ce apartin tuturor categoriilor sociale si de varsta si sunt totodata clienti corporate, pentru ca "oricine poate face un cadou, fie ca este vorba de o persoana sau de o companie".

Ce poti cumpara cu un card cadou?
Produsele pe care Twenty Two Media le pune la dispozitia clientilor sunt extrem de variate, de la pixuri si esarfe la rame foto si seturi de poker. Compania ofera si servicii conexe, precum personalizarea, impachetarea si livrarea cadourilor.
Pentru cei nehotarati exista si posibilitatea de a cumpara un card cadou - cu o valoare variabila, pe baza caruia persoana care il primeste sa poate pleca intr-o excursie sau poate zbura cu biplanul.
Pentru clientii corporate compania ofera si alte produse decat cele prezente in magazinul online, la cerere si in functie de necesitatile acestora.
Preturile cadourilor pornesc de la 2-3 lei (0,5 euro) pentru semne de carte si ajung la cateva mii, cum este cazul unei card cadou pentru o excursie "gata impachetata". "Avem si un catalog destinat celor mai pretentiosi clienti. Produsele de acolo ajung si la cateva mii de euro", spune fondatorul.
Dintre produsele oferite cele mai bine vandute sunt seturile de jocuri, potrivit lui Dan Rotiu.
"La un moment dat a fost o adevarata manie cu pedometrele si cu sudoku electronic", mai spune el. Daca atunci cand au lansat aceasta afacere au fost necesari 1.000 de euro - suma investita intr-un stoc minim de produse destinate clientilor persoane fizice - si doi angajati, pentru a tine pe picioare aceasta afacere, care s-a dezvoltat in cei patru ani de activitate, sunt necesari acum 6 oameni.
"A fost o afacere care s-a autosustinut. Tot ceea ce am facut noi a fost sa avem grija de ea si nu a fost deloc usor. Mereu incercam ceva nou, mereu venim cu imbunatatiri. Cei care decid sunt oamenii", spune Dan Rotiu.
Criza si-a lasat insa amprenta asupra Twenty Two Media, care potrivit fondatorilor va avea in acest an o cifra de afaceri de circa 700-800.000 de lei (160-180.000 de euro), in scadere de la 1 milion de lei (230.000 de euro) anul trecut si o marja de profit de 10-15%.
Despre planurile de viitor ale companiei Dan Rotiu spune ca "ne dorim sa ajungem in top trei magazine online de cadouri".

White Rabbit

Twenty Two Media